Ο ΙΡΛΑΝΔΟΣ THE IRISHMAN

Δύο σπουδαίοι δημιουργοί φτιάχνουν δύο από τις καλύτερες ταινίες της χρονιάς.

Ο ΙΡΛΑΝΔΟΣ

THE IRISHMAN

Σκην.: Μάρτιν Σκορσέζε

Πρωτ.: Ρόμπερτ Ντε Νίρο, Αλ Πατσίνο, Τζο Πέσι, Χάρβεϊ Καϊτέλ, Άννα Πάκουιν

Ο Φρανκ Σίραν είναι οδηγός φορτηγών που ξεκινάει να εργάζεται ως εκτελεστής για ένα αφεντικό της Μαφίας, πριν καταλήξει σωματοφύλακας και στενός φίλος του πανίσχυρου εργατοπατέρα των οδηγών φορτηγών, Τζίμι Χόφα.

Καθώς οι σχέσεις μεταξύ της Μαφίας και του Χόφα διαταράσσονται στη διάρκεια μιας τριακονταετίας, η αφοσίωση του Φρανκ θα δοκιμαστεί μεταξύ των δύο πόλων εξουσίας.

Δράμα εγκλήματος βασισμένο στο βιογραφικό βιβλίο του αμερικανού νομικού Τσαρλς Μπραντ, «I Heard You Paint Houses: Frank ‘The Irishman’ Sheeran and Closing the Case on Jimmy Hoffa», που εκδόθηκε το 2004.

Ο 77χρονος Σκορσέζε επιστρέφει στο δράμα εγκλήματος, το είδος με το οποίο είναι ίσως περισσότερο ταυτισμένος στα μάτια των περισσότερων θεατών. Δεν πρόκειται όμως για μια απλή επιστροφή, αλλά για ένα στοχαστικό, ελεγειακό έπος, όχι μόνο για τον μικρόκοσμο του υποκόσμου, αλλά για το πέρασμα του χρόνου, τη θνητότητα, τη μοναξιά και τον φόβο του θανάτου, τον αναστοχασμό και τις τύψεις μιας ζωής που δεν καταλαβαίνεις την ταχύτητα με την οποία φεύγει, παρά μόνο όταν κοντεύει να τελειώσει.

Μια μακροσκελής αφήγηση που εκτείνεται σε έξι δεκαετίες, γραμμένη από τον Στίβεν Ζέιλιαν και πλεγμένη από τη μόνιμη μοντέζ του σκηνοθέτη, Θέλμα Σκουνμάκερ,  με στωικότητα, σαφήνεια κι ακρίβεια.

Η πλοκή ενημερώνει εμμονικά διαρκώς για την ημερομηνία και τον τρόπο θανάτου δευτερευόντων χαρακτήρων, η Πάκουιν ως Πέγκι παραμένει τραυματικά κι ασυμβίβαστα βωβή μπροστά στην απάνθρωπη βία που ενσαρκώνει ο πατέρας της, ενώ η πόρτα που αφήνει μισάνοιχτη ο Φρανκ παραπέμπει στην ίδια συνήθεια του Χόφα, υπογραμμίζοντας το αίσθημα που διατρέχει την ταινία, τον φόβο του ξαφνικού και μοναχικού θανάτου.

Τέσσερις γίγαντες της κινηματογραφικής ηθοποιίας συγκεντρωμένοι για πρώτη φορά μαζί, φορτίζουν τους χαρακτήρες τους με το ταλέντο, το κύρος και τις συνδηλώσεις της θητείας τους στο είδος.

Ήρωες που ζωντανεύουν και ξανανιώνουν αληθοφανώς, χάρη όχι μόνο στο μακιγιάζ αλλά και στην ψηφιακή τεχνολογία.

Αυτές οι υψηλές κι ακόμα πολύ ακριβές τεχνικές προδιαγραφές της ταινίας οδήγησαν τον σκηνοθέτη να συνεργαστεί με το διαδικτυακό κανάλι Netflix, αφού τα παραδοσιακά στούντιο αρνούνταν ν’ αναλάβουν το οικονομικό ρίσκο ενός προϋπολογισμού άνω των 200 εκατομμυρίων δολαρίων.

Έτσι, βάσει συμφωνίας, η ταινία θα διατίθεται από αυτή την εβδομάδα και στην πλατφόρμα του καναλιού, όπου θα χαραμιστεί η ερμηνευτική ποιότητα, ο πλούτος του σχεδιασμού παραγωγής, ο πολυ-επίπεδος σχεδιασμός του ήχου κι ο υπομονετικός ρυθμός της αφήγησης. Αν πρόκειται να το δείτε, κάντε ό,τι μπορείτε για να το δείτε σε αίθουσα κι όχι στον υπολογιστή ή την τηλεόραση.

ΔΥΣΤΥΧΩΣ ΑΠΟΥΣΙΑΖΑΤΕ

SORRY WE MISSED YOU

Σκην.: Κεν Λόουτς

Πρωτ.: Κρις Χίτσεν, Ντέμπι Χάνιγουντ, Ράις Στόουν, Κέιτι Πρόκτορ

Μεταφορέας σε ιδιωτική ταχυδρομική εταιρεία είναι η τελευταία από τις πολλές ευκαιριακές δουλειές που αναγκάζεται να κάνει ο Ρίκι για να εξασφαλίσει τη διαβίωση της οικογένειάς του. Η προσπάθεια όμως να ισορροπήσει τις επαγγελματικές με τις οικογενειακές του υποχρεώσεις γίνεται συνεχώς πιο απαιτητική.

Κοινωνικό κι οικογενειακό δράμα, με το οποίο ο 83χρονος Λόουτς διακηρύσσει απτόητα την πίστη και την αλληλεγγύη του στις χαμηλές κοινωνικές τάξεις, που μάχονται ανυπεράσπιστες μέσα στην αδυσώπητη αβεβαιότητα και την εκμετάλλευση της σύγχρονης αγοράς εργασίας.

Μια τρυφερή, ανθρώπινη ιστορία για τη γονικότητα, την εφηβεία και τη μάχη για επιβίωση στον καπιταλιστικό κόσμο, που αποζημιώνει για τον φευγαλέο μελοδραματισμό της (η αντίδραση της Άμπι στο νοσοκομείο) με το επίπονο κι ανησυχητικό τέλος της.

ΟΙ ΑΓΓΕΛΟΙ ΤΟΥ ΤΣΑΡΛΙ

CHARLIE’S ANGELS

Σκην.: Ελίζαμπεθ Μπανκς

Πρωτ.: Κρίστεν Στούαρτ, Ναόμι Σκοτ, Έλα Μπαλίνσκα, Ελίζαμπεθ Μπανκς

Η Έλενα είναι μια προγραμματίστρια που θέλει ν’ αποτρέψει την εγκληματική χρήση μιας επαναστατικής συσκευής παραγωγής ενέργειας, την οποία ανακάλυψε για μια μεγάλη εταιρεία. Στο πλευρό της έχει τη Σαμπίνα και τη Τζέιν, υπαλλήλους του μη-κυβερνητικού κατασκοπικού πρακτορείου Τάουνσεντ.

Κωμική περιπέτεια που διασκευάζει την ομώνυμη αμερικανική τηλεοπτική σειρά, η οποία προβαλλόταν από το 1976 ως το 1981 κι επανεκκινήθηκε ανεπιτυχώς το 2011. Πρόκειται για την τρίτη κινηματογραφική εκδοχή της σειράς, έπειτα από τα δύο φιλμ που σκηνοθέτησε ο McG το 2000 και το 2003 με τις Κάμερον Ντίαζ, Ντρου Μπάριμορ και Λούσι Λιού.

Δυστυχώς, εξαρχής η ταινία ανήκει στην ίδια κατηγορία με τα επίσης φετινά «Men in Black: International» και «Terminator: Dark Fate»: όλα αποτελούν συνέχειες που δε ζήτησε κανένας, σε κινηματογραφικές σειρές που δεν ενδιαφέρουν πια κανέναν. Βεβαίως, κι έτσι μάλλον θα προωθήθηκε η ιδέα της αναβίωσης του συγκεκριμένου τίτλου, οι «Άγγελοι» είναι ένα brand που ταιριάζει ιδανικά στη #metoo εποχή του Χόλιγουντ. Σκέτος ο φεμινισμός όμως δε φτάνει για να φτιάξει μια χορταστική περιπέτεια. Το καστ είναι ταλαντούχο, αλλά απολαυστική είναι μόνο η Στιούαρτ σε σπάνιο κωμικό ρόλο και πάλι χωρίς να της ‘βγαίνουν’ όλες οι ατάκες, ενώ οι κωματώδεις σκηνές δράσης απογοητεύουν εξαιτίας της κοινοτοπίας και της αρρυθμίας τους.