ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΗ

Κινηματογραφή

  • ΤΑ ΧΕΛΙΔΟΝΙΑ ΤΗΣ ΚΑΜΠΟΥΛ

LES HIRONDELLES DE KABOUL

Σκην.: Ζαμπού Μπραϊτμάν, Ελεά Γκομπέ- Μεβελέκ

Με τις φωνές των: Σιμόν Αμπκαριάν, Ιάμ Αμπάς, Ζίτα Ανρό, Σουάν Αρλό

Σε μια ρημαγμένη Καμπούλ υπό την τυραννία των Ταλιμπάν, οι ζωές δύο ζευγαριών διασταυρώνονται με τον πιο τραγικό τρόπο.

Μία από τις καλύτερες και πιο διακεκριμένες δραματικές ταινίες εμψύχωσης (animation) των τελευταίων χρόνων, βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα του αλγερινού Μοχάμεντ Μουλεσεχούλ, το οποίο εξέδωσε το 2002 με το ψευδώνυμο Γιασμίνα Χάντρα. Μια παραγωγή του 2019 που δυστυχώς ξαναγίνεται φέτος επίκαιρη, μετά από τις πρόσφατες εξελίξεις στο Αφγανιστάν.

Σκόπιμα δεν αναπτύσσω έναν εκτενέστερο σχολιασμό της πλοκής, ώστε να μην προδώσω τις δραματικές τροπές στις οποίες βασίζεται. Ωστόσο, δεν είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς, ότι καταγγέλλει τον εγκληματικό πρωτογονισμό της ταλιμπανικής συμμορίας σε όλες του τις εκφάνσεις:

τη διαλυμένη αρχιτεκτονική, την καταπίεση κάθε συναισθηματικής έκφρασης (άμεσης μέσω του σώματος κι έμμεσης μέσω της τέχνης), τη στέρηση κάθε ελευθερίας κίνησης και, βασανιστικότερη όλων, τον αφανισμό των γυναικών, οι οποίες ακόμα κι όταν δεν κακοποιούνται ή δεν εκτελούνται με κτηνώδη ευκολία, η ύπαρξή τους περιορίζεται σε βαθμό που ακυρώνει σχεδόν κάθε λόγο να παραμένουν ζωντανές.

Τα θαμπά χρώματα και η απουσία περιγραμμάτων που προκύπτουν από την επιλεγμένη τεχνική της νερομπογιάς αποδίδουν την αποσύνθεση, τη θλίψη και την ερήμωση που ρημάζει τον τόπο και τους ανθρώπους, ενώ ένα εξαιρετικό καστ ερμηνεύει ισορροπημένα κι αιχμηρά, ακολουθώντας το γενικότερο ύφος της σκηνοθεσίας. Διατίθεται στο Cinobo.

ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΗ

  • ΕΝΑΣ ΓΙΟΣ

UN FILS

Σκην.: Μέχντι Μπαρσάουι

Πρωτ.: Σαμί Μπουατζιλά, Νάιλα Μπεν Αμπντάλα

Στην Τυνησία του 2011, καθώς η Αραβική Άνοιξη δημιουργεί ανακατατάξεις στην ευρύτερη περιοχή της βόρειας Αφρικής, ένα εντεκάχρονο αγόρι χρειάζεται μεταμόσχευση ήπατος και το μόνο που την εμποδίζει είναι το παρελθόν των γονιών του.

Οικογενειακό και κοινωνικοπολιτικό δράμα, που αποτελεί την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του 37χρονου τυνήσιου σκηνοθέτη Μπαρσάουι. Η ταινία δεν είναι εύκολο να συζητηθεί, ακριβώς για να μην προδοθούν κι εδώ οι συνεχείς κι εύστοχες ανατροπές του σεναρίου.

Μπορεί και πρέπει όμως να ειπωθεί, ότι ο Μπαρσάουι τις χειρίζεται πολύ προσγειωμένα, ξεπερνώντας τις μελοδραματικές παγίδες, συνθέτοντας ένα πολύπλευρο δράμα με αισθηματικές, κοινωνικές και πολιτικές προεκτάσεις, στηλιτεύοντας τον θρησκευτικό φονταμενταλισμό και την υποτιμητική θέση της γυναίκας που επιφυλάσσει.

Ωστόσο, καθώς η έμφυλη διάσταση της πλοκής είναι η ισχυρότερη απ’ όλες και παρότι η σεναριακή κατανομή της ενοχής μέσα στο ζευγάρι είναι ενδεικτική των προοδευτικών του ρητορικών προθέσεων (κι οι δύο φταίνε εξίσου για το παρελθόν), προσωπικά μού φάνηκε ότι αυτές υπονομεύονται από τη συναισθηματική κατανομή αυτής της ενοχής.

Εν ολίγοις, το σενάριο στα χέρια ενός πιο σχολαστικού δημιουργού όπως ο Ασγκάρ Φαραντί, ίσως ν’ αποδιδόταν με λεπτότερες και πιο ισόρροπες αποχρώσεις. Ο Μπαρσάουι πάντως εξασφαλίζει ένα στιβαρό κι ασταμάτητα αγωνιώδες δράμα, που αποδεικνύει τη δεξιότητά του να χειρίζεται πολυθεματικές ιστορίες, έστω και με λίγο περισσότερη αδρότητα απ’ όσο αυτές απαιτούν. Διατίθεται στο Cinobo.

 

  • GREYHOUND: Η ΜΑΧΗ ΤΟΥ ΑΤΛΑΝΤΙΚΟΥ

GREYHOUND

Σκην.: Άαρον Σνάιντερ

Πρωτ.: Τομ Χανκς, Στίβεν Γκρέιαμ, Ελίζαμπεθ Σου

Στις αρχές του 1942, ένας αντιπλοίαρχος αναλαμβάνει την πρώτη του πλοιαρχία καταμεσής της Μάχης του Ατλαντικού, σε αποστολή μαζί με βρετανικά σκάφη να προστατέψουν μια πολυάριθμη νηοπομπή, που μεταφέρει πολύτιμα εφόδια στις βρετανικές ακτές.

Πολεμική περιπέτεια βασισμένη στο μυθιστόρημα του βρετανού Σι Ες Φόρεστερ «The Good Shepherd», που εκδόθηκε το 1955 κι αναφέρεται στην ιστορική Μάχη του Ατλαντικού μέσα από φανταστικά γεγονότα. Μετά από μια πολύ σύντομη κι υποτυπώδη εισαγωγή στη ζωή του παραδοσιακών καταβολών ήρωα, η ταινία περνάει και παραμένει ως το τέλος σε εναλλασσόμενες σκηνές πολέμου, συνθέτοντας έτσι ουσιαστικά μια εκτεταμένη σεκάνς μάχης.

Αφοσιωμένο αποκλειστικά στην περιπετειώδη πλευρά του κι εμποτισμένο από τις συντηρητικές αξίες του ήρωα, το σενάριο δεν παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Εκτός όμως από την πάντα συμπαθητική κι αξιόπιστη φυσιογνωμία του Χανκς, η ταινία σώζεται ακριβώς από αυτή την τόσο αφοσιωμένη σκηνοθεσία, που καταφέρνει να βουτήξει τον θεατή μέσα στις καταιγιστικές συνθήκες του πολέμου, μεταδίδοντας στο μέτρο του δυνατού την κούραση, τον φόβο και τον εγκλωβισμό, διατηρώντας στο μεταξύ σαφείς κι αγωνιώδεις τις στρατηγικές παραμέτρους με τις οποίες διεξάγεται κάθε μάχη. Διατίθεται στο Apple TV+.

 

  • VIVΟ

Σκην.: Κερκ ΝτεΜίκο

Με τις φωνές των: Λιν- Μανουέλ Μιράντα, Ιναϊράλι Σίμο, Ζόι Σαλντάνα, Γκλόρια Εστέφαν

Στη σημερινή Κούβα ο Βίβο είναι ένα κίνκατζου που ζει με τον ηλικιωμένο μουσικό Αντρές, ο οποίος όμως σύντομα φέυγει από τη ζωή. Έτσι, μαζί με την εγγονή του Αντρές, ο Βίβο αναλαμβάνει να εκπληρώσει την τελευταία επιθυμία του, να ταξιδέψει στο Μαϊάμι για να παραδώσει στον έρωτα της ζωής του, τη διάσημη τραγουδίστρια Μάρτα, το τραγούδι που έγραψε για εκείνη πριν πεθάνει.

Μιούζικαλ εμψύχωσης (animation) με πρωτότυπα τραγούδια γραμμένα από τον Μιράντα, που δανείζει επίσης τη φωνή του στον πρωταγωνιστικό χαρακτήρα. Αντίθετα απ’ ό,τι προδιέθετε η φήμη του ταλαντούχου μουσικού, δημιουργού των θεατρικών επιτυχιών «Hamilton» και «In the Heights», η ταινία δεν είναι ιδιαιτέρως αξιομνημόνευτη, αλλά παραμένει μια απλή, ανέμελη, ζωηρή κι αισιόδοξη διασκέδαση, προορισμένη κυρίως για το παιδικό κοινό. Διατίθεται στο Netflix.