Ποιος πραγματικά έκανε τον ΒΟΑΚ;

598

Εδώ  στο Ηράκλειο κυκλοφορεί η φήμη ότι τον ΒΟΑΚ τον έφτιαξε η  Χούντα. Σας στέλνω την πρώτη σελίδα ενός λογαριασμού του Μελετητή Μαυροκουκουλάκη όπου φαίνεται ότι η σύμβαση εκπόνησης της Μελέτης  του ΒΟΑΚ υπογράφηκε την 23-1-1964 και αφορά το τμήμα από το Γενή Γκαβέ (Δαφνέδες) έως το Ηράκλειο.

Με τη Μελέτη αυτή  κατασκευάσαμε τον ΒΟΑΚ εμείς που δουλέψαμε εκεί τότε. Η σύμβαση Ρέθυμνο -Δαφνέδες στους Μελετητές Λαϊνάκη -Ραζή, είχε υπογραφεί  την ίδια ημερομηνία  και  η σύμβαση Χανιά – Ρέθυμνο  το 1963  πριν τα Χριστούγεννα. Τότε  ήταν κυβέρνηση η Ενωση  Κέντρου  που μόλις βγήκε στην εξουσία Οκτώβριο του 1963  έτρεξε να  κάνει την Εθνική Οδό “Πλάτανος-Καστέλι-Χανιά-Ηράκλειο-Άγιος Νικόλαος-Σητεία”.

Φυσικά λόγω Μητσοτάκη η κατασκευή ξεκίνησε από τα Χανιά και οι  πρώτες εργολαβίες ανατέθηκαν στην Εταιρεία Ατλας με εργοταξιάρχη τον Φώτη  Πολάτο  Χανιά – Σούδα και  σε άλλες εταιρείες,  Ιόνιος, ΤΕΓΚ και ΞΕΚΤΕ  τα  τμήματα Σούδα – Νιό Χωριό,  Νιό Χωριό – Γεωργιούπολη  και Μουσέλα -Ρέθυμνο. Τα τμήματα αυτά είχαν σχεδόν τελειώσει το 1967 και  το 1968 όπως θυμάμαι έγιναν τα ασφαλτικά και δόθηκε στην κυκλοφορία το τμήμα αυτό, Χανιά -Ρέθυμνο

Η δημοπράτηση κατασκευής του ΒΟΑΚ  στα τμήματα Σταυρωμένος –Μπαλή  και Μπαλή – Φόδελε έγινε την 21-3-1967. Μειοδότες ήσαν στο  Τμήμα Σταυρωμένος – Μπαλή η Εταιρεία ΞΕΚΤΕ και στο Τμήμα Μπαλή -Φόδελε ο Σκαπανεύς. Έναν μήνα μετά ήλθε η Χούντα που καθυστέρησε  και δεν υπέγραψε την ανάθεση άμεσα, αλλά 14 μήνες μετά, το επόμενο έτος την 20-5-1968. Διατηρώ ακόμη αρχείο για όποιον είναι δύσπιστος.

Συμπερασματικά λοιπόν τον ΒΟΑΚ τον ξεκίνησε η Ενωση Κέντρου και  το τμήμα Χανιά -Ρέθυμνο λόγω Μητσοτάκη έγινε πριν να έλθει η Χούντα.

Υπόψη ότι στα  Χανιά και στο Ρέθυμνο κανείς δεν λέει  ότι τον ΒΟΑΚ  τον έκανε η Χούντα. Μόνο στο Ηράκλειο κυκλοφορεί αυτή η άποψη λόγω  του ότι οι Μπουλντόζες γύρω από το Ηράκλειο δούλεψαν τον καιρό της  Χούντας και έμεινε έτσι η εντύπωση, ενώ η ιδέα να γίνει ένας δρόμος 12μ πλάτους που θα αντικαταστήση την Παλαιά Εθνική Οδό ανήκει στον Κων/νο Μητσοτάκη και στον Ανδρέα Παπανδρέου.

Υπόψη ότι η Παλαιά Εθνική οδός ξεκίνησε το 1911 με Πρωθυπουργό τον Ελευθέριο Βενιζέλο σύμφωνα με τα  στοιχεία,  που  έχει  το αρχείο του Λιμενικού Ταμείου Ηρακλείου ότι δηλαδή η Λεωφόρος Ικάρου ξεκίνησε το 1911.

 

Μπορεί επίσης να σας αρέσει