Η ηλεκτρονική διακυβέρνηση έχει τη δυναμική να βελτιώσει τη συμμετοχή στα κοινά με πρωτοβουλίες που αναβαθμίζουν την αλληλεπίδραση μεταξύ της δημοτικής αρχής και του πολίτη.

Οι εφαρμογές κινητών τηλεφώνων προσφέρουν έξυπνες λύσεις και βελτιώνουν με θεαματικό τρόπο την ποιότητα ζωής πολιτών σε όλο τον κόσμο. Βέλτιστα παραδείγματα μπορούν κάλλιστα να εφαρμοστούν στην πόλη μας με ιδιαίτερα χαμηλό κόστος και διακρίνονται όχι μόνο για την απλότητα στη χρήση και την αποτελεσματικότητά τους αλλά κυρίως για τη μείωση των λειτουργικών εξόδων των δήμων.

Το Ίντερνετ των πραγμάτων είναι εδώ και το Ηράκλειο οφείλει να βγει δυναμικά μπροστά ως μια σύγχρονη ευρωπαϊκή πόλη αξιοποιώντας συνέργειες με Παν/μιο Κρήτης, ΤΕΙ και ΙΤΕ καθώς και με νεοφυείς επιχειρήσεις στον χώρο της τεχνολογίας, αξιοποιώντας το μεγαλύτερο συγκριτικό του πλεονέκτημα: το εξαίρετο και άρτια καταρτισμένο ανθρώπινο δυναμικό

. Η πραγματική δύναμη πολιτών είναι η τεχνολογία αιχμής στην υπηρεσία των πολιτών.

  1. Αισθητήρες Parking

Το δημοτικό συμβούλιο του Milton Keynes στην Αγγλία αποφάσισε να εγκαταστήσει αισθητήρες σε χώρους στάθμευσης οι οποίοι παρακολουθούν την πληρότητα μεταδίδοντας ασύρματα δεδομένα σε έναν κεντρικό κόμβο. Οι δημότες μπορούν να εντοπίσουν και να κάνουν κράτηση κενών θέσεων σε πραγματικό χρόνο μέσω εφαρμογής Android ή iPhone.

  1. Πληρωμή τέλους στάθμευσης

Η εφαρμογή “Green P” στο Τορόντο του Καναδά χρησιμοποιεί σύστημα ηλεκτρονικής πληρωμής  (Paypal ή πιστωτικής) για την πληρωμή τελών στάθμευσης. Η εφαρμογή μπορεί να ρυθμιστεί έτσι ώστε να υπενθυμίζει για την πληρωμή πριν τη λήξη του διαθέσιμου χρόνου στάθμευσης και να επιτρέπει την ανανέωση του χρόνο στάθμευσης με βάση τις ανάγκες των δημοτών.

  1. Λακούβες και Geotagging

Οι Αυστραλοί και Νεοζηλανδοί μπορούν μέσω της εφαρμογής “Snap, Send, Solve” να αναφέρουν πάσης φύσεως προβλήματα στις δημοτικές αρχές και να στέλνουν φωτογραφίες από λακκούβες, γκραφίτι, σκουπίδια, αδέσποτα, θόρυβο κ.ά.

Η εφαρμογή χρησιμοποιεί τα δεδομένα GPS του τηλεφώνου και στη συνέχεια αποστέλλει ένα μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου με φωτογραφία στο δημοτικό. Δήμοι και στις δύο χώρες αναφέρουν ότι η εφαρμογή έχει επιφέρει σημαντική εξοικονόμηση κόστους στα λειτουργικά έξοδα των δήμων!

Μπορούμε επίσης να φανταστούμε τις ευρύτερες δυνατότητες μιας τέτοιας εφαρμογής σε περιπτώσεις φυσικών καταστροφών. Οι πολίτες θα μπορούσαν εύκολα και γρήγορα να αναφέρουν πλημμυρικά φαινόμενα, πυρκαγιές, σπασμένους σωλήνες νερού, πεσμένα δέντρα κ.ά.

  1. QR Code: Ο νέος εικονικός τουριστικός οδηγός

Το QR Code είναι ένας δισδυάστατος γραμμικός κώδικας ο οποίος ανακατευθύνει τον χρήστη σε μια ιστοσελίδα. Οι κωδικοί αυτοί μπορούν επίσης να αποθηκεύουν πληροφορίες εκτός σύνδεσης, όπως στοιχεία επικοινωνίας και τοποθεσίες χάρτη Google. Είναι ένα πολύ εύχρηστο εργαλείο χαμηλού κόστους που κάνει τους ιστορικούς και τουριστικούς προορισμούς περισσότερο φιλικούς όχι μόνο για τους τουρίστες, αλλά και για τους ίδιους τους δημότες.

Το Ηράκλειο είναι μια πόλη με ελάχιστες σημάνσεις και ταμπέλες μνημείων έστω και με υποτυπώδη επεξήγηση που να μπορούν να αναδεικνύουν τη σπουδαιότητά τους. Οι QR κωδικοί μπορούν να εγκατασταθούν εκτός από μνημεία και σε πινακοθήκες, γκαλερί τέχνης, μουσεία, πλατείες και δημοτικά κτήρια και να αναδείξουν την ιστορία του τόπου μας.

Κατά τη σάρωση ενός κώδικα QR, ο τουρίστας μπορεί εκτός απο το να διαβάσει το σχετικό κείμενο σε έναν ιστότοπο στη γλώσσα του, να δει φωτογραφίες και βίντεο, να ακούσει ήχoγραφημένες πληροφορίες, να μοιραστεί ενδιαφέρουσες πληροφορίες και φωτογραφίες στα κοινωνικά δίκτυα και να λάβει οδηγίες για το επόμενο σημείο ενδιαφέροντος κατά την περιηγησή του στην πόλη με τους χάρτες της Google.

  1. Υιοθεσία Αδέσποτων

Πλατφόρμα με φωτογραφίες αδέσποτων προς υϊοθεσία και εύρεσης χαμένων κατοικιδίων με βάση το microchip.

Εφαρμογές smartphone μπορούν να βελτιώσουν την ποιότητα ζωής των πολίτών μειώνοντας τη γραφειοκρατία και προσφέροντας οφέλη στην τοπική αυτοδιοίκηση λειτουργώντας ως δίαυλος επικοινωνίας ανάμεσα στον πολίτη και τη δημοτική αρχή.

Είναι εξαιρετικά σημαντικό να σημειώσουμε ότι το ιδανικό θα ήταν να παρέχεται ένας συνδυασμός υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας σε μια ενιαία πλατφόρμα εφαρμογών έναντι πολλαπλών και ξεχωριστών εφαρμογών που πρέπει να δημιουργηθούν, να αναπτυχθούν και να διατεθούν ξεχωριστά.

Μια σωστά ανεπτυγμένη ενιαία πλατφόρμα εφαρμογών μπορεί κατά τη γνώμη μου όχι μόνο να αλλάξει την εμπειρία των δημοτών όσον αφορά την επικοινωνία τους με τη δημοτική αρχή, αλλά να προσφέρει τη δυνατότητα άμεσης παρέμβασης στα “κακώς κείμενα”. Η πόλη μας δεν έχει ανάγκη φθηνό εντυπωσιασμό με “έξυπνα” παγκάκια, αλλά άμεσες, στρατηγικές παρεμβάσεις και επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες.

 

*Η Κατερίνα Τσουκαλά είναι υπεύθυνη προβολής του Πρασίνου Κόμματος του Καναδά και υποψήφια δημοτική σύμβουλος με τον συνδυασμό “Ηράκλειο 3.7.5” του Γιάννη Κουράκη.

[email protected]