ΒΟΑΚ: Ανοίγουν οι οικονομικές προσφορές για το τμήμα Χανιά-Ηράκλειο

Σε μία εβδομάδα από σήμερα και ειδικότερα στις 25 Ιανουαρίου, αναμένεται επιτέλους να ανοίξουν οι οικονομικές προσφορές για το διαγωνισμό που αφορά στην σύμβαση παραχώρησης του λεγόμενου «μεγάλου τμήματος» του ΒΟΑΚ από τα Χανιά μέχρι και το Ηράκλειο.

Αυτό βέβαια θα συμβεί εφόσον δεν υπάρξουν προσφυγές, σύμφωνα με τη σχετική ενημέρωση που πραγματοποίησε χθες η ηγεσία του Υπουργείου υπό τον Υπουργό Χρήστο Σταϊκούρα. Και η αποστροφή του λόγου του Υπουργού «εφόσον δεν υπάρξουν προσφυγές» μόνο τυχαία δεν μπορεί να χαρακτηριστεί, αφού το «αγκάθι» του Μυτιληναίου εξακολουθεί να υπάρχει στο τραπέζι, πάρα τις προσπάθειες του πρωθυπουργού και σε αυτή την περίπτωση να κάνει «τεχνικό μασάζ» σε έναν από τους μεγάλους παίκτες της τοπικής αγοράς.

Υπενθυμίζεται ότι το θέμα του ΒΟΑΚ και ειδικότερα του μεγάλου τμήματος, έχει περάσει από σαράντα κύματα με τις οικονομικές προσφορές να παραμένουν κλειστές από τον Μάιο και τις εταιρίες ΓΕΚ Τέρνα, Άκτωρ Παραχωρήσεις-Mytilineos και ΑΒΑΞ-Meridiam, ΑΙΓΗΣ να αναμένουν τις κινήσεις της κυβέρνησης. Μιας κυβέρνησης η οποία επιχείρησε να λύσει συμβιβαστικά τα πολλά και μεγάλα προβλήματα που αναμένεται να προκύψουν από το έργο, λαμβάνοντας υπόψη και τις προσφυγές των Δήμων Μαλεβιζίου και Ηρακλείου. Η πλευρά Μυτιληναίου παρ’ όλα αυτά φέρεται να έχει αρνηθεί τις όποιες προσπάθειες «συμβιβασμού» οδηγώντας την όλη διαδικασία σε ένα νέο κύκλο εσωστρέφειας και ζητημάτων.

Σε σχέση με το τεχνικό κομμάτι της διαδικασίας πάντως, οι τεχνικοί φάκελοι έχουν κατατεθεί και εγκριθεί και μετά την πάροδο της 10ήμερης προθεσμίας για τυχόν υποβολή ενστάσεων επιτρέπουν, να προχωρήσει το τελικό στάδιο της διαδικασίας, ώστε να αποκαλυφθεί ο προτιμητέος επενδυτής.

Αναφέρεται ότι σύμφωνα με σημερινή ενημέρωση του υπουργείου, εργασίες έχουν ξεκινήσει και επίσης έχουν καταβληθεί προκαταβολές στους αναδόχους τόσο για το τμήμα του ΒΟΑΚ, που εκτελείται ως δημόσιο έργο από την ΑΚΤΩΡ, όσο και το τμήμα Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα από την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – Ιntrakat.

Ειδικότερα ο αρμόδιος Υφυπουργός κ. Ταχιάος υποστήριξε πως έχουν ξεκινήσει και οι δύο εργολαβίες του ΒΟΑΚ, στα τμήματα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος αλλά και στο τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά μάλιστα, υπήρξε εκταμίευση προκαταβολής περί των 25 εκατομμυρίων ευρώ στην κοινοπραξία που έχει αναλάβει το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη.

Το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών σε μία εβδομάδα προανήγγειλε η ηγεσία του Υπουργείου
Το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών σε μία εβδομάδα προανήγγειλε η ηγεσία του Υπουργείου

Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών μάλιστα υποστήριξε πως το τελευταίο διάστημα γενικά υπήρξε μια γενναία χρηματοδότηση του ιδιωτικού τομέα με αποπληρωμή οφειλών «καθώς ως προς τις δυνητικές οφειλές εμείς πληρώσαμε τις πραγματικές» είπε ο κ. Σταϊκούρας. Οι προτεραιότητες του 2024 είναι συγκεκριμένες τόνισε ο υπουργός και προέβλεψε πως δεν θα υπάρξει πρόβλημα με οφειλές, θέμα για το οποίο διαμαρτύρονταν τους τελευταίους μήνες οι εκπρόσωποι του κατασκευαστικού κλάδου.

Θέλοντας να απαντήσει στις κατηγορίες της τελευταίας περιόδου περί καθυστερήσεων και ολιγωριών, ο κ. Σταϊκούρας και η ηγεσία του Υπουργείου υποστήριξαν πως προτεραιότητα του υπουργείου είναι ο εξορθολογισμός του χαρτοφυλακίου των έργων με βάση τους διαθέσιμους πόρους και με τα νέα δεδομένα που δημιούργησαν οι φυσικές καταστροφές.

«Κάθε έργο θα αντιστοιχεί σε μια διασφαλισμένη χρηματοδότηση» είπε ο κ. Ταχιάος με τον κ. Σταϊκούρα να ξεκαθαρίζει πως η προτεραιοποίηση δεν οδηγεί σε ακύρωση έργων αλλά σε μετάθεσή τους, χρονικά, προς τα πίσω. Ο δεύτερος στόχος του υπουργείου στον τομέα των υποδομών είναι η επιτάχυνση των έργων με τον υπουργό Υποδομών να υποστηρίζει πως καταγράφεται ήδη αύξηση των ρυθμών υλοποίησης.