Ο Γιάνης Βαρουφάκης
Ο Γιάνης Βαρουφάκης τάσσεται υπέρ της αναβάθμισης του “Νίκος Καζαντζάκης”

Αντίθετος στην κατασκευή του αεροδρομίου Καστελλίου εμφανίζεται ο Γιάννης Βαρουφάκης επικεφαλής του κόμματος ΜέΡΑ25, ξεκαθαρίζοντας ότι το αεροδρόμιο που εξαγγέλθηκε πρόσφατα για το Καστέλλι είναι ένα παράδειγμα για το πώς «η μακροπρόθεσμη ανάπτυξη της Κρήτης υπονομεύεται στο όνομα της… ανάπτυξης».

Όπως τονίζει σε σχετική ανακοίνωση «η πρόσφατη περιοδεία κλιμακίων του ΜέΡΑ25 στην Κρήτη, κατά τη διάρκεια της οποίας συνομιλήσαμε με φορείς και κατοίκους και των τεσσάρων νομών, ανέδειξε τον κίνδυνο να θυσιαστούν αναπτυξιακές προοπτικές στον βωμό μιας δήθεν ανάπτυξης, μιας μεγέθυνσης που θα αποφέρει μεγάλα οφέλη σε λίγους καταστρέφοντας πόρους και μακροχρόνιο πλούτο για την πλειοψηφία των Κρητών».

Στην ίδια ανακοίνωση τονίζεται ότι «η μετεγκατάσταση του αεροδρομίου του Ηρακλείου Ν. Καζαντζάκης από τη Νέα Αλικαρνασσό στο Καστέλλι παρουσιάζεται στο πλατύ κοινό ως αδιαμφισβήτητα απαραίτητη αναπτυξιακή τομή.

Στην πραγματικότητα το νέο αεροδρόμιο θα έχει πολλαπλάσιο κόστος κατασκευής σε σύγκριση με την αναβάθμιση του υφιστάμενου (π.χ. προσθήκη λοξού διαδρόμου προς τη θάλασσα) ενώ, παράλληλα, θα έχει πολύ μικρότερη χωρητικότητα από ό,τι ένα αναβαθμισμένο Ν. Καζαντζάκης.

Επιπλέον, θα επιβαρύνει τον φορολογούμενο με τουλάχιστον 120 εκατομμύρια ευρώ (αφανισμός τοπικού προϊόντος συν τοκοχρεολύσιο δανεισμού) την ώρα που θα πλήξει τον τουρισμό λόγω σημαντικής αύξησης των τελών χρήσης του αεροδρομίου και του κόστους αερομεταφοράς.

Αντί να μειώσει τον χρόνο πτήσης από την υπόλοιπη Ελλάδα και την Ευρώπη, ο χρόνος πτήσης θα αυξηθεί κατά τουλάχιστον 20  λεπτά λόγω της ανάγκης τα αεροπλάνα να προσεγγίζουν από το Λιβυκό. Αυτό σημαίνει επιπλέον κόστος 2 χιλιάδες ευρώ για ένα Airbus A320 ή Boeing B737-800.

Στις 50 χιλιάδες προσεγγίσεις αυτό μεταφράζεται σε 15 χιλιάδες παραπάνω ώρες πτήσης, 30 εκατομμύρια ευρώ, 45 χιλιάδες τόνους καυσίμων και 140 χιλιάδες τόνους αερίων του θερμοκηπίου».

Η εναλλακτική που προτείνει το ΜέΡΑ25 είναι η επέκταση και βελτίωση των υπαρχόντων αεροδρομίων της Κρήτης και η διασύνδεσή τους, από τα Χανιά έως τη Σητεία, μέσω υπερσύγχρονου ταχέος σιδηρόδρομου, με δύο κάθετες γραμμές (η μία προς Παλαιόχωρα, η άλλη προς Ιεράπετρα).