ΑΛΥΤΟ ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ Παραμένουν... μισθωμένες με αρκετές σχολικές αίθουσες

Ενώ ετοιμάζεται να χτυπήσει το πρώτο σχολικό κουδούνι, για άλλη μια χρονιά εκατοντάδες μαθητές θα βρεθούν αντιμέτωποι με την απελπιστική και ευθέως προσβλητική για όλους μας κατάσταση που επικρατεί στη σχολική στέγη, όπου ειδικά στην προσχολική αγωγή τα προβλήματα που καταγράφονται είναι εκρηκτικά και άλυτα.

Αθροιστικά 31 νηπιαγωγεία στεγάζονται σε μισθωμένες αίθουσες, όπως αντίστοιχα 6 Δημοτικά Σχολεία.  Την ίδια ώρα ο Δήμος Ηρακλείου ετοιμάζεται να προχωρήσει στην προκήρυξη μιας νέας διαγωνιστικής διαδικασίας για την αναζήτηση κτηρίων που θα στεγάσουν έξι νηπιαγωγεία το 3ο ΕΠΑΛ και το Σχολείο Ευρωπαϊκής Παιδείας. Συγκεκριμένα πρόκειται για το 17ο, το 46ο, το 39ο, το 37ο, το 2ο, το 50ο νηπιαγωγείο.

Ενδεικτική είναι η ντροπιαστικά θλιβερή εικόνα του 37ου νηπιαγωγείου που στεγάζεται σε ένα παντελώς ακατάλληλο υπόγειο πολυκατοικίας, χωρίς τις στοιχειώδεις προδιαγραφές, με μια ασφυκτική αυλή, όπου ούτε να ανασάνουν δεν μπορούν τα παιδιά.

Από το συγκεκριμένο σχολείο πέρασαν γενιές και γενιές Ηρακλειωτών που είδαν και τα εγγόνια τους να φοιτούν στον ίδιο  χώρο, γεγονός που δείχνει τη διαχρονική αναποτελεσματικότητα του Δήμου να διαχειριστεί τόσο προκλητικά προβλήματα και να εξακολουθεί να τσουβαλιάζει μέσα σε υπόγειους χώρους νήπια τα οποία στην πιο τρυφερή τους ηλικία έρχονται σε επαφή με την προσχολική αγωγή στο πλέον ακατάλληλο περιβάλλον.

ΑΛΥΤΟ ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ
Παραμένουν... μισθωμένες με αρκετές σχολικές αίθουσες
Μέχρι πότε θα είναι «κανονικότητα» οι μισθωμένες αίθουσες και οι οικίσκοι;

Το πιο κρίσιμο ερώτημα που καλείται να απαντήσει σήμερα ο Δήμος Ηρακλείου και ασφαλώς οι επίδοξες νέες δημοτικές Αρχές,  είναι μέχρι πότε θα βουλιάζει το στεγαστικό πρόβλημα της προσχολικής αγωγής σε αυτή τη δίνη των αδιεξόδων με τις μισθωμένες ακατάλληλες αίθουσες και την απουσία σύγχρονων σχολικών κτηριακών εγκαταστάσεων.

Το επιχείρημα που διαχρονικά προβάλλεται ως  απάντηση στην διαιώνιση του προβλήματος της σχολικής στέγης είναι το περίφημο σχέδιο του ΄58 το οποίο δεν προέβλεψε την ανάγκη χωροθέτησης σχολικών δομών που να ανταποκρίνονται στις ανάγκες του ραγδαία αναπτυσσόμενου οικιστικά Ηρακλείου. Το θέμα όμως σήμερα είναι ότι από το ΄58 μέχρι σήμερα έχει περάσει πάνω από μισός αιώνας στη διάρκεια του οποίου η πρόνοια για την εξεύρεση σχολικής στέγης στα νηπιαγωγεία ήταν το λιγότερο ανεπαρκής.

Έτσι οι μισθωμένες αίθουσες και οι οικίσκοι πλέον θεωρούνται μέρος της «κανονικότητας» που χτίζεται στο Ηράκλειο λόγω της διαχρονικής αδυναμίας των δημοτικών Αρχών να διαμορφώσουν στρατηγικό σχεδιασμό, και πλαίσιο για να εκτονωθεί το πρόβλημα της σχολικής στέγης στην πόλη. Στον παρακάτω πίνακα φαίνονται οι σχολικές μονάδες που σήμερα στεγάζονται σε μισθωμένα κτήρια.

ΑΛΥΤΟ ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ
Παραμένουν... μισθωμένες με αρκετές σχολικές αίθουσες
Πολλαπλό κόστος

Η ανικανότητα της Πολιτείας εδώ και δεκαετίες, να σταθεί αντάξια των ευθυνών της σε σχέση με την κάλυψη των αναγκών της σχολικής στέγης, έχει βαρύ κόστος καταρχήν στην ίδια την εκπαιδευτική διαδικασία.

Τα μικρά παιδιά στην πιο τρυφερή τους ηλικία έρχονται σε επαφή με το σχολικό περιβάλλον, μέσα σε χώρους παντελώς ακατάλληλους που όσο φιλότιμα και αν προσπαθούν να εξωραΐσουν οι εκπαιδευτικοί με «αστρόσκονη» για να απαλύνουν τα προβλήματα και να βελτιώσουν την εικόνα τους ο αγώνας τους είναι άνισος  αφού η πραγματικότητα που υπάρχει δεν παλεύεται…

Την ίδια στιγμή το ίδιο το κράτος καλείται να καλύψει τεράστια χρηματικά ποσά για την κάλυψη των μισθωμάτων τα οποία δαπανούνται για την ενοικίαση αιθουσών που μετατρέπονται σε σχολικά κτήρια.

Η νέα προκήρυξη

Σε αυτή τη φάση ο Δήμος Ηρακλείου σχεδιάζει να προχωρήσει στην προκήρυξη διαγωνιστικής διαδικασίας για το 3ο ΕΠΑΛ, και έξι νηπιαγωγεία και συγκεκριμένα το 17ο, το 46ο, το 39ο, το 37ο, το 2ο, το 50ο και το Σχολείο Ευρωπαϊκής Παιδείας. Οι μισθωμένες αίθουσες στις οποίες στεγάζονται σήμερα αυτά τα σχολεία είναι είτε ακατάλληλες είτε ανεπαρκείς διότι ο αριθμός των παιδιών έχει αυξηθεί και δεν μπορούν να καλυφθούν στις υφιστάμενες κτηριακές εγκαταστάσεις.

Το  κρίσιμο πρόβλημα που καλείται να διαχειριστεί ο Δήμος Ηρακλείου είναι το πώς θα καταφέρει να βρει κατάλληλους χώρους, με δεδομένο το γεγονός ότι βάσει του κτηριολογικού προγράμματος του υπουργείου Παιδείας, απαιτούνται 400 τετραγωνικά για κάθε σχολείο.

Επίσης σοβαρό ζήτημα είναι πώς θα εντοπιστούν οι χώροι αυτοί σε περιοχές πυκνοκατοικημένες όπως η Θέρισος, η Αλικαρνασσός, ο Μασταμπάς, η Κηπούπολη και οι Μεσαμπελιές.

Ο αντιδήμαρχος Δημοτικής Περιουσίας και Οικονομικών Μανόλης Βασιλάκης με δηλώσεις του στην «Π» εξηγεί ότι χάρη στην προεργασία που έγινε τα προηγούμενα χρόνια έχουμε ελάχιστες πιεστικές ανάγκες σε Δημοτικά, Γυμνάσια και Λύκεια. Εκεί που η κατάσταση είναι απελπιστική είναι στα νηπιαγωγεία.

Το γεγονός ότι έγινε υποχρεωτική η διετής φοίτηση στην προσχολική αγωγή, μοιραία αυξάνει τις απαιτήσεις που υπάρχουν σε σχέση με τους εσωτερικούς χώρους που θα πρέπει να έχουν τα νηπιαγωγεία, για να μπορέσουν να καλύψουν και τις ολοήμερες βάρδιες και άρα υπάρχουν μεγάλες απαιτήσεις σε σχέση με τα τετραγωνικά μέτρα. Συγκεκριμένα απαιτείται να έχουν εξασφαλιστεί εκτός από τις αίθουσες διδασκαλίας και αίθουσες ανάπαυσης, φαγητού γραφεία για τους εκπαιδευτικούς, ειδικές υποδομές για τα ΑΜΕΑ.

Ο ίδιος υπενθυμίζει ότι οι ανάγκες προσχολικής αγωγής, όταν ανέκυψε πιεστικά το ζήτημα της δίχρονης προσχολικής εκπαίδευσης, καλύφθηκε προσωρινά με οικίσκους του υπουργείου Παιδείας αλλά και του Δήμου, που όμως έχει στη διάθεση του μια πενταετία για να ολοκληρώσει την κατασκευή των αναγκαίων κτηρίων και η διαδικασία αυτή βρίσκεται σε εξέλιξη.

Στο μεσοδιάστημα όμως οι ανάγκες θα καλυφθούν από κτήρια που θα ενοικιαστούν και αν αυτό δεν καταστεί εφικτό σύμφωνα με τον κ. Βασιλάκη θα παραταθεί η μίσθωση των υφιστάμενων κτηρίων.

Έχουμε παραλάβει πολλά μισθωμένα κτήρια με προδιαγραφές προηγούμενων δεκαετιών 80-90 τμ και τώρα πρέπει να πάμε σε κτήρια 400τμ για να στεγάσουμε δύο τάξεις νηπιαγωγείου με βάση το σύγχρονο κτηριολογικό πρόγραμμα  όλες τις ανάγκες που υπάρχουν.

Είναι δύσκολο το εγχείρημα αφενός επειδή δεν μπορούν να βρεθούν εύκολα τέτοια κτήρια και αφετέρου επειδή ακόμα και όταν βρεθούν θα πρέπει ο ιδιοκτήτης τους να δαπανήσει χρήματα για να τα διαμορφώσει και να τα παραδώσει έτοιμα στο Δήμο για να μπορεί να τα ενοικιάσει.

Αυτό δεν είναι εύκολο διότι πολλοί ιδιοκτήτες δεν έχουν την οικονομική άνεση να το κάνουν αυτό. Ο  αντιδήμαρχος τονίζει ότι οι ιδιοκτήτες των ακινήτων θα πρέπει να ξέρουν ότι εάν αποφασίσουν να διαθέσουν το ακίνητο τους για τις ανάγκες της προσχολικής αγωγής θα έχουν την ασφάλεια της έγκαιρης πληρωμής του ενοικίου για το οποίο δεν θα έχουν καμία αγωνία.

Ωστόσο και ο ίδιος αναγνωρίζει ότι μόνο εύκολη δεν είναι η εξίσωση που καλείται να διαχειριστεί ο Δήμος για να λύσει  το πρόβλημα της σχολικής στέγης  που, όπως σημειώνει, έχει ως αφετηρία το γεγονός ότι το σχέδιο πόλης του ’58  δεν είχε καμία πρόβλεψη και μέριμνα σε ό,τι αφορά την προσχολική αγωγή με αποτέλεσμα σήμερα να υπάρχουν τεράστιες ανάγκες οι οποίες δεν είναι εύκολο να καλυφθούν.