Με το Erasmus σε... καταυλισμούς προσφύγων το 10ο Γυμνάσιο Ηρακλείου
Θέμα του προγράμματος είναι το προσφυγικό

Στη Μεγάλη Ελλάδα και τα Αιόλια Νησιά της Ιταλίας ταξίδεψε το 10ο Γυμνάσιο Ηρακλείου. Την Ιταλία και συγκεκριμένα το Ροζάρνο επισκέφτηκαν τον Μάιο τέσσερις μαθητές  και δύο καθηγητές του σχολείου και  φιλοξενήθηκαν σε σπίτια συνομηλίκων τους συμμετέχοντας στο πρόγραμμα Erasmus+ “Me & EU” με βασικό θέμα το προσφυγικό και στο οποίο συμμετέχουν σχολεία από Αυστρία, Ιταλία, Ισπανία, Πορτογαλία και Ελλάδα.

Στόχος της συγκεκριμένης συνάντησης ήταν η σύνθεση και παρουσίαση των ταινιών μικρού μήκους κάθε χώρας  με θέμα: «Η ενσωμάτωση των προσφύγων στο σχολείο μας, στην περιοχή μας, στη χώρα μας» σε ένα ενιαίο τελικό προϊόν.

Μαθητές και καθηγητές έφτασαν το βράδυ της Κυριακής 23 Μαΐου στο λιμάνι του San Giovanni όπου έγινε θερμή υποδοχή και παραλαβή των παιδιών από τους Ιταλούς μαθητές και τις οικογένειές τους και μετακίνησή τους στο Ροζάρνο.

Η ομάδα του σχολείου που μετείχε στο πρόγραμμα

Την επόμενη μέρα και μετά το καλωσόρισμα με την παρουσία της τοπικής Αρχής ακούστηκαν οι ύμνοι των συμμετεχόντων χωρών στο πρόγραμμα ενώ Εθελοντικοί Οργανισμοί  παρουσίασαν το έργο τους σχετικά με τους πρόσφυγες στην περιοχή του Ροζάρνο που βρίσκεται πολύ κοντά στον καταυλισμό των προσφύγων, οι οποίοι  προέρχονται από διάφορες αφρικανικές χώρες.

Οι συμμετέχοντες ενημερώθηκαν από υπεύθυνο  της  «Μητέρα  Γη» (μέλος  συνεργατικής εθνικής και διεθνούς ένωσης  με  στόχο  την ανάπτυξη της κοινωνικής και ανθρωπιστικής γεωργίας) για την παροχή βοήθειας, αλληλεγγύης  και  διεξόδων  στους  πρόσφυγες καθώς και για την παροχή σε αυτούς εργασίας  και  κατοικίας.

Τις επόμενες μέρες μαθητές και καθηγητές  επισκέφτηκαν στην περιοχή της Καλαβρίας  την εκπληκτικά όμορφη πόλη Τροπαία, η οποία είναι σκαρφαλωμένη πάνω από το Τυρρηνικό Πέλαγος στην Ακτή των Θεών.  Εκεί μπόρεσαν να δουν από κοντά τον πρώτο καταυλισμό των 3000 προσφύγων, όπου δυστυχώς όμως δεν υπήρχαν ανθρώπινες  συνθήκες διαβίωσης.

Με το Erasmus σε... καταυλισμούς προσφύγων το 10ο Γυμνάσιο Ηρακλείου
Θέμα του προγράμματος είναι το προσφυγικό

Ο καταυλισμός αυτός ήταν κατεστραμμένος.  Λίγα  μέτρα παρακάτω υπήρχε ο καινούργιος καταυλισμός κατάλληλα οργανωμένος   με 400 πρόσφυγες. Δεν υπήρχαν παιδιά  και  οικογένειες. Οι μαθητές είχαν  την ευκαιρία να πάρουν  συνέντευξη από πρόσφυγες από τη Σενεγάλη.

Ακολούθησαν επισκέψεις στο λιμάνι Gioia Tauro βόρεια της πόλης Reggio Calabria, την παράκτια περιοχή Scilla της Chianalea, το Palazzo Campanella , το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο του Reggio Calabria. Πραγματοποίησαν κρουαζιέρα στα  Αιόλια  νησιά, επισκέφτηκαν στην Κατάνια ιστορικά αξιοθέατα, πλατείες, το   Κάστρο Ουρσίνο του 13ου και τον Καθεδρικό ναό Sant’Agata.

Το πρόγραμμα ολοκληρώνεται αυτήν τη σχολική χρονιά με το ταξίδι τριών καθηγητών  του σχολείου στην Πορτογαλία.

Μοναδικές εμπειρίες…

Η μαθήτρια Χριστίνα Σαράντου αναφέρει πως το πιο σημαντικό είναι ότι εκπλήρωσαν τον σκοπό τους και πήγαν στον προσφυγικό καταυλισμό. «Δεν μείναμε όμως μόνο σε αυτό, αξιοποιήσαμε την ευκαιρία που μας δόθηκε πηγαίνοντας σε μουσεία και αξιοθέατα. Αυτό που θα μου μείνει δεν είναι κάποιο από τα αξιοθέατα που είδαμε, ούτε κάποια δραστηριότητα ή εκδρομή, αλλά η σχέση μεταξύ των παιδιών και το ότι δουλεύαμε ομαδικά» αναφέρει.

«Όλες αυτές τις πέντε μέρες έζησα μια αξέχαστη εμπειρία ζωής που θα που μείνει χαραγμένη βαθιά μέσα στην καρδιά μου. Θα ήθελα να ευχαριστήσω τους καθηγητές μου που μου συμπαραστάθηκαν σαν τους γονείς μου, αλλά και το πρόγραμμα Erasmus που μου έδωσε την ευκαιρία να ζήσω όλο αυτό το μαγευτικό ταξίδι» αναφέρει η Μαρία Χρυσουλάκη.

Η Μαρία Διακάκη αναφέρει πως «το ταξίδι στην Ιταλία ήταν μια καινούρια εμπειρία για εμένα. Πήγα σε έναν τόπο διαφορετικό μακριά από το σπίτι, γνώρισα μια νέα κουλτούρα. Μου άρεσε πολύ όταν πήγαμε στην Τropea, μια κοντινή πόλη στο Rosarno και όταν πήγαμε στο σχολείο τους την πρώτη μέρα, ήταν πολύ ωραίο, καθαρό και όμορφα διακοσμημένο. Επίσης η οικογένεια που με φιλοξένησε με έκαναν να νιώθω βολικά, σαν να ήταν οικογένειά μου».

Η Δέσποινα Μαγκουφάκη αναφέρει πως «μέσα σε οχτώ μέρες κατάφερα να γνωρίσω ξεχωριστούς ανθρώπους και να περάσω τέλεια μαζί τους. Ένιωσα σαν να είμαι ένα  μέλος αυτής της υπέροχης και ζεστής οικογένειας. Όσο αφορά τις εκδρομές μας μπορεί να είχε αρκετή κούραση αλλά τα μαγευτικά τοπία κάλυψαν κάθε κούραση και πίεση».