Η δωρεάν παιδεία… κοστίζει ακριβά!

Της Κατερίνας Μυλωνά

Η αντίστροφη μέτρηση άρχισε, η αγωνία κορυφώνεται και οι ευχές για «καλή επιτυχία» δίνουν και παίρνουν. Η οικογένεια κάθε υποψήφιου των πανελλαδικών εξετάσεων, που ξεκινούν την Πέμπτη 6 Ιουνίου για τα ΕΠΑΛ και την Παρασκευή 7 του μήνα για τα Γενικά Λύκεια, περνά το δικό της διπλό Γολγοθά. Από τη μία πλευρά, οι γονείς στέκονται στο πλευρό του μαθητή που ονειρεύεται μία θέση στα ΑΕΙ της χώρας και από την άλλη παρακολουθούν έντρομοι τους λογαριασμούς τους να αδειάζουν.

Υπολογίζεται πως μονάχα για τη Γ’ Λυκείου, μία οικογένεια ξοδεύει χιλιάδες ευρώ μονάχα για τα φροντιστήρια του υποψήφιου.

Το “δωρεάν… κοστίζει

Σύμφωνα με το Ίδρυμα Οικονομικών & Βιομηχανικών Ερευνών, το 87% των δαπανών μιας οικογένειας με παιδιά στο Γυμνάσιο και το Λύκειο πηγαίνει για να καλυφθούν τα κενά της δημόσιας και δωρεάν παιδείας.

Το ακόμα πιο εντυπωσιακό είναι ότι έχει εκτοξευθεί η δαπάνη για φροντιστήρια στις τάξεις του Δημοτικού στα 11,3 εκατ. ευρώ το 2016 από τα 3,3 εκατ. ευρώ το 2008.

Την ίδια ώρα η δημόσια δαπάνη για την παιδεία ήταν το 2015 ύψους 8,7 δισ. ευρώ την ώρα που τα νοικοκυριά την ίδια χρονιά δαπανούσαν 2,2 δισ. ευρώ (από 3,3 δισ. ευρώ το 2009).

Όσον αφορά την κατανομή των δαπανών αυτή έχει ως εξής:

– στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση το μεγαλύτερο έξοδο για τους γονείς αποτελεί η ξένη γλώσσα (53%) ενώ δεύτερο έξοδο αποτελούν τα δίδακτρα για τα ιδιωτικά σχολεία (35%, ποσοστό μειωμένο σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια που έφτανε το 42%)

– στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση τα έξοδα επιμερίζονται κατά σειρά σε φροντιστήρια, ξένες γλώσσες, και ιδιαίτερα μαθήματα

– στην τριτοβάθμια εκπαίδευση καταγράφεται άνοδος των δαπανών λόγω των μεταπτυχιακών προγραμμάτων.

Η έρευνα καταγράφει τέλος ότι στην Ελλάδα στην υπό περίοδο εξέταση η κυβέρνηση δαπανούσε από 7,4% έως 9,2% την ώρα που στην ΕΕ ο αντίστοιχος μέσος όρος κυμαινόταν από 10,1% έως 11,1%.

Ακριβές μου Πανελλήνιες

Ο κ. Καζαντζάκης

Ο πρόεδρος του Συλλόγου Ιδιοκτητών Φροντιστηρίων Μέσης Εκπαίδευσης Ηρακλείου, κ. Μανώλης Καζαντζάκης, αναφέρει στην «Π» πως με τα σημερινά δεδομένα των εξετάσεων, ο μήνας σε ένα φροντιστήριο κοστίζει από 250 ως 300 ευρώ. Αν υπολογίσει κανείς τη θερινή περίοδο πριν την έναρξη της Γ΄ Λυκείου, εκτιμάται πως η οικογένεια ενός υποψηφίου δίνει συνολικά 3.000 ευρώ για την προετοιμασία του σε τέσσερα μαθήματα.

Ο κ. Καζαντζάκης αναφέρει πως ελάχιστα παιδιά ή ακόμα και κανένα δεν επιλέγει να στηριχθεί στις δικές του δυνάμεις για να προετοιμαστεί για τις εξετάσεις. Εκείνο που άλλαξε με την κρίση, όχι τόσο στην Κρήτη όσο σε άλλες περιοχές της χώρας, όπως την Αττική και τη Β. Ελλάδα, είναι ότι οικογένειες με πολύ χαμηλά εισοδήματα που έχουν παιδιά αδύναμους μαθητές προτίμησαν να τα απομακρύνουν από τα φροντιστήρια αφού θεώρησαν ότι δεν υπάρχει λόγος να συνεχίσουν να ξοδεύουν χρόνο και χρήμα. Ακόμα, παιδιά από υψηλότερα οικονομικά στρώματα «μεταπήδησαν» από τα ιδιαίτερα στα φροντιστήρια, που είναι πιο οικονομική λύση.

Ο κ. Καζαντζάκης αναφέρει πως με το νέο σύστημα που ψηφίστηκε το προηγούμενο διάστημα στη Βουλή, οι ώρες που θα κληθούν να περάσουν οι μαθητές στα φροντιστήρια θα είναι αυξημένες.

Εκτιμά πως οι υποψήφιοι θα κάνουν περίπου 15 με 16 ώρες την εβδομάδα μάθημα, το κόστος θα είναι από 300 ως 350 ευρώ το μήνα.

Αυτό που αλλάζει είναι ότι η προετοιμασία θα ξεκινά από τη Β’ Λυκείου, όπως γινότανε παλιά με τις δέσμες. Δηλαδή, στη Β΄τάξη του Λυκείου, οι μαθητές θα περνούν 10 με 12 ώρες τη βδομάδα στα φροντιστήρια, με κόστος περίπου στα 250 ευρώ.

Όσο αφορά στην Α’ τάξη, ένα τυπικό πρόγραμμα είναι από 6 ως 10 ώρες, δηλαδή 150 με 200 ευρώ.

Ο κ. Κιαμούρης

Το μέλος του Δ.Σ. της ομοσπονδίας γονέων Κρήτης, κ. Ηλίας Κιαμούρης, αναφέρει χαρακτηριστικά πως τα ελάχιστα χρήματα που μπορεί να ξοδεύει ένας γονιός σε φροντιστήρια και ιδιαίτερα φτάνουν το μισθό του ανειδίκευτου εργάτη! Ενδεικτικά, αναφέρει πως χρειάζονται 500 με 600 ευρώ το μήνα, εκτός από τα έξοδα μετακίνησης και, φυσικά, το χρόνο που ξοδεύεται.

Ο κ. Κιαμούρης περιγράφει τη ζωή ενός υποψήφιου που επιστρέφει από το σχολείο, ίσα- ίσα προλαβαίνει να φάει, πηγαίνει στα φροντιστήρια και αναγκάζεται να ξενυχτήσει για να διαβάσει.

Οι γονείς, όπως λέει, απορρίπτουν το νέο νόμο που ψηφίστηκε την περίοδο του Πάσχα με κλειστά σχολεία, χωρίς να μετρηθούν οι αντιδράσεις αφού, σύμφωνα με τον ίδιο, δε συμφωνούν ούτε οι γονείς, ούτε οι μαθητές , ούτε οι εκπαιδευτικοί. Πλέον, ενισχύονται τα φροντιστήρια αφού η προετοιμασία ξεκινά από τη Β΄τάξη του Λυκείου.

Μιλάει για ένα τρομερό άγχος που καλούνται να διαχειριστούν οι υποψήφιοι, στα καλύτερα χρόνια της ζωής τους και ονειρεύεται ένα σχολείο που για 12 χρόνια διαμορφώνει στα παιδιά άποψη για τον κόσμο, τη ζωή και τις επιστήμες. Θα ήταν ιδανικό, όπως αναφέρει, ένας απόφοιτος Λυκείου, με μοναδικό κριτήριο τις κλίσεις του, να κάνει αίτηση σε κάποια σχολή και εκείνη θα επιλέγει τον τρόπο που θα αξιολογεί τους επίδοξους φοιτητές της.