Αύξηση κρουσμάτων, αλλά μείωση θανάτων

Ενώ τα κρούσματα του καρκίνου αυξάνονται δραματικά στην Κρήτη, ακολουθώντας τις τάσεις που παρουσιάζονται σε ολόκληρη τη χώρα, εντούτοις οι θάνατοι από τον καρκίνο μειώνονται.

Αυτό αποτυπώθηκε και σε σχετική έρευνα που πραγματοποίησε η Περιφέρεια Κρήτης αναφορικά με τον καρκίνο του μαστού, που παρουσιάστηκε χθες επίσημα στην αίθουσα του Περιφερειακού Συμβουλίου.

Το γενικό συμπέρασμα που προκύπτει από την έρευνα είναι ότι, παρόλο που η Ελλάδα και η Κρήτη παρουσιάζουν χαμηλά επίπεδα καρκίνου του μαστού σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, οι αυξητικές τάσεις είναι υψηλότερες τα τελευταία χρόνια. Από τη μελέτη προέκυψε επίσης, ότι η χρήση ή μη της μαστογραφίας από τις γυναίκες στο νησί είναι ένα πολυσύνθετο πρόβλημα το οποίο επηρεάζεται από διάφορους παράγοντες. Ιδιαίτερη βαρύτητα δόθηκε στη σημασία της έγκαιρης πρόληψης, με την επισήμανση, ότι πρώτον οι μαστογραφίες εκτελούνται δωρεάν και στα δημόσια νοσοκομεία αλλά και δεύτερον ότι η έγκαιρη διάγνωση ενός όγκου στον μαστό, ουσιαστικά συνεπάγεται και πλήρη ίαση με την κατάλληλη θεραπεία.

Η πρόληψη και η έγκαιρη διάγνωση σώζει ζωές είναι το μήνυμα του Περιφερειάρχη Σταύρου Αρναουτάκη, του Προέδρου του Περιφερειακού Συμβουλίου Κρήτης-υπεύθυνου της μονάδας μαστογραφίας Γιώργου Πιτσούλη, του εντεταλμένου περιφερειακού συμβούλου για θέματα Υγείας Λάμπρου Βαμβακά, της συντονίστριας-διευθύντριας Ακτινολογικού Βενιζελείου νοσοκομείου Τζεραλντίνα Κάβαλο, και της πρώην διευθύντριας Ακτινολογικού Βενιζελείου Ευαγγελίας Σφακιανάκη.

Η παρουσίαση της μελέτης και του νέου κοινωνικού video έγινε από τον  κ. Πιτσούλη, ενώ τόσο ο ίδιος όσο και ο κ. Βαμβακάς παρουσιάζοντας τα στοιχεία τόνισαν ότι, θα πρέπει να γίνονται έγκαιρες διαγνώσεις στις εξεταζόμενες γυναίκες και ο επαναληπτικός έλεγχος να πραγματοποιείται συχνότερα. Η σημαντική μελέτη στη Κρήτη διενεργήθηκε από τον Σεπτέμβριο του 2017 έως τον Μάρτιο του 2019 και σε αυτή συμμετείχαν 2.371 γυναίκες της Κρήτης που επισκέφθηκαν την Μονάδα του Κινητού Μαστογράφου της Περιφέρειας Κρήτης.

Από την παρουσίαση της έρευνας στην Περιφέρεια Κρήτης.

Οι υπεύθυνοι της Περιφέρειας Κρήτης έδωσαν μεγάλη έμφαση στην σωστή ενημέρωση, αφού τόνισαν πως φαίνεται πλέον ότι οι άνθρωποι μαθαίνουν περισσότερα για τον καρκίνο αναζητώντας πληροφορίες στο διαδίκτυο και τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, απ’ ότι στους γιατρούς τους. Τονίστηκε επίσης, ότι η καλή διατροφή, η άσκηση και ο γενικότερα υγιεινός τρόπος ζωής αποτελούν σημαντικούς παράγοντες για μη εκδήλωση της ασθένειας, χωρίς ωστόσο να σημαίνει ότι εφόσον μία γυναίκα ακολουθεί έναν απόλυτα υγιεινό τρόπο ζωής, δεν μπορεί να εκδηλώσει κάποια μορφή καρκίνου.

Όπως αναφέρθηκε επίσης, ενώ σχεδόν όλες οι γυναίκες γνωρίζουν τη σπουδαιότητα της αυτοεξέτασης, μόλις μία στις τέσσερις προχωρά σε αυτή. Την ίδια στιγμή, πολλές γυναίκες θεωρούν ότι η εκδήλωση καρκίνου του μαστού αφορά μόνο μικρότερες ηλικίες, ενώ σύμφωνα με τα στοιχεία, αποδεικνύεται ότι ο καρκίνος του μαστού εκδηλώνεται πλέον σε μεγαλύτερες ηλικίες.

Σε σχέση με τη δράση του μαστογράφου της Περιφέρειας Κρήτης, το 97,6% των γυναικών που επισκέφθηκαν τον μαστογράφο και συμμετείχαν στην έρευνα, δεν είχαν υποβληθεί σε μαστογραφία στο παρελθόν αν και γνώριζαν για την πρόληψη και την μαστογραφία. Μεταξύ των γυναικών που δεν έχουν κάνει ποτέ στη ζωή τους μαστογραφία, η βασική αιτία είναι η αμέλεια σε ποσοστό 28,9% ενώ το 15,4% δηλώνει ότι δεν ότι δεν το έπραξε λόγω του ότι είναι επίπονη διαδικασία ενώ άλλοι λόγοι είναι η δύσκολη πρόσβαση στην κατάλληλη υπηρεσία υγείας, ο φόβος του αποτελέσματος, η έλλειψη συμπτωμάτων και η έλλειψη ασφάλισης.

Τα ευρήματα επίσης φανερώνουν ότι το 48,1% των γυναικών έχουν να υποβληθούν  σε μαστογραφία πάνω από 3 έτη ενώ βασική αιτία  είναι οι οικονομικοί λόγοι (66.2%). Η μέση ηλικία πραγματοποίησης της πρώτης μαστογραφίας είναι τα 44 έτη περίπου και η συχνότητα πραγματοποίησης της μαστογραφίας είναι τα 2,6 έτη, φανερώνοντας την ανάγκη για περαιτέρω ευαισθητοποίηση και κινητοποίηση των γυναικών.

Στο πλαίσιο των δράσεων ευαισθητοποίησης της για το θέμα, η Περιφέρεια Κρήτης έχει δημιουργήσει μια εφαρμογή για κινητά τηλέφωνα με όνομα “Thyli”, έχει παράξει ένα τηλεοπτικό σποτ ευαισθητοποίησης για τη σημασία της πρόληψης, έχει δημιουργήσει ένα φυλλάδιο ενημέρωσης και πραγματοποιεί ενημερωτικές παρεμβάσεις σε συνεργασία με φορείς σε ολόκληρη την Κρήτη.