Τονίζοντας τη σημασία της Κρήτης και της Ελλάδας στην ευρωπαϊκή τουριστική ανάπτυξη, ξεκίνησε την εισήγησή του στο Posidonia Sea Tourism Forum ο Απόστολος Τζιτζικώστας, Επίτροπος της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τις Μεταφορές και τον Τουρισμό.
Η Ελλάδα βρίσκεται παγκόσμια στους δέκα πιο αγαπητούς προορισμούς, αλλά και μέσα στους πέντε πιο αγαπημένους για τους Ευρωπαίους ταξιδιώτες.
Ο κ.Τζιτζικώστας αναφέρθηκε στην εξαιρετικά ισχυρή δυναμική της τουριστικής βιομηχανίας στην Ευρώπη. Πάνω από 3 δισεκατομμύρια διανυκτερεύσεις πραγματοποιήθηκαν στις χώρες της ΕΕ, φέρνοντας την Ευρώπη στη θέση της πλέον επισκεπτόμενης ηπείρου, ενώ ταυτόχρονα είναι η δεύτερη λιγότερο κατοικούμενη στον κόσμο.
Αυτή η επίδοση συνιστά αύξηση άνω του 50% μέσα στην περασμένη δεκαπενταετία, γεγονός που υπογραμμίζει τη δυναμική αυτή και ταυτόχρονα συμβαδίζει με τη σημασία που αποδίδει η νέα Ευρωπαϊκή Επιτροπή στον τουρισμό, δημιουργώντας για πρώτη φορά σχετικό χαρτοφυλάκιο, το οποίο ανέλαβε ο κ.Τζιτζικώστας.
Το μείζον μέρος της ομιλίας του Επιτρόπου αφιερώθηκε στις πτυχές της περιβαλλοντικής μετάβασης στη ναυτιλία και τον ναυτιλιακό τουρισμό, αλλά και στην ισορροπία της κρουαζιέρας μέσα στην ευρωπαϊκή τουριστική ανάπτυξη.
Στο πρώτο πεδίο τα πράγματα αφορούν σε μεγάλο βαθμό την εφαρμογή της συμφωνίας που επιτεύχθηκε σε επίπεδο αρχών μέσα στα πλαίσια του Διεθνούς Οργανισμού Ναυτιλίας (ΙΜΟ), αλλά με αυξημένη προσοχή στις επιπτώσεις από την περιβαλλοντική επιβάρυνση που προκαλεί η ναυτιλιακή κίνηση στις τοπικές κοινωνίες που φιλοξενούν μεγάλα λιμάνια.
Στο δεύτερο πεδίο οι προκλήσεις παραμένουν. Ο κ.Τζιτζικώστας διευκρίνισε ότι η Κομισιόν δεν αντιλαμβάνεται την κρουαζιέρα ως παράγοντα απορρύθμισης της τουριστικής ανάπτυξης. Επέμεινε ωστόσο ότι παραμένει ανάγκη η ρυθμιστική διαχείριση των μαζικών ροών των επισκεπτών και των σκαφών της κρουαζιέρας στους ευρωπαϊκούς προορισμούς.
Για αυτό το σκοπό, η ευρωπαϊκή στρατηγική για τον τουρισμό, που για πρώτη φορά προετοιμάζει η Επιτροπή και αναμένεται να παρουσιαστεί μέχρι τα τέλη της χρονιάς, θα ασχοληθεί ιδιαίτερα με αυτό το ζήτημα. Δεν είναι τυχαίο ότι προορισμοί όπως η Σαντορίνη στην Ελλάδα ή το Κάπρι και η Βενετία στην Ιταλία αντιμετωπίζουν ήδη σοβαρές προκλήσεις για τη διαχείριση των ροών της κρουαζιέρας. Αξίζει να σημειωθεί ότι η κίνηση της κρουαζιέρας έχει αυξηθεί αισθητά από τότε που η ανατολική Μεσόγειος έχει γίνει πεδίο αναταραχών και συγκρούσεων ξανά, μετά το φθινόπωρο του 2023.