«Να φύγουμε διακοπές να γλιτώσουμε και το μαγείρεμα» έλεγαν στο παρελθόν οι οικογένειες, τα ζευγάρια και οι παρέες, μόνο που στις μέρες μας, μαγειρεύεις και στις διακοπές.
Πολλοί επιλέγουν να μαγειρεύουν μόνοι τους στα καταλύματά τους, αντί να τρώνε καθημερινά έξω σε εστιατόρια και ο βασικός λόγος είναι η εξοικονόμηση χρημάτων.
Με το κόστος ζωής και, ειδικότερα, το κόστος των διακοπών να αυξάνεται σταθερά, οι ταξιδιώτες αναζητούν τρόπους να μειώσουν τα έξοδά τους, χωρίς να θυσιάσουν την ποιότητα της εμπειρίας τους.
Τα εστιατόρια, ειδικά σε τουριστικές περιοχές, μπορούν να επιβαρύνουν σημαντικά τον προϋπολογισμό των διακοπών. Έτσι, το να προετοιμάζουν οι ίδιοι τα γεύματά τους, ακόμα και κάποια από αυτά, είναι μια επιλογή που κάνουν όλο και περισσότεροι.
Μαγειρεύοντας στο κατάλυμα
Η αγορά τοπικών προϊόντων από σούπερ μάρκετ ή λαϊκές αγορές είναι σημαντικά φθηνότερη από το να πληρώνει κανείς για κάθε γεύμα σε εστιατόριο.
Η ενοικίαση βιλών, διαμερισμάτων ή στούντιο με πλήρως εξοπλισμένες κουζίνες προσφέρει την ελευθερία να τρώει κανείς όποτε θέλει, χωρίς να δεσμεύεται από ωράρια εστιατορίων. Είναι ιδανικό για οικογένειες με μικρά παιδιά ή για όσους προτιμούν πιο χαλαρούς ρυθμούς.
Για κάποιους, το μαγείρεμα κατά τη διάρκεια των διακοπών αποτελεί μέρος της συνολικής εμπειρίας. Η επίσκεψη σε τοπικές αγορές, η επιλογή φρέσκων υλικών και η προετοιμασία ενός παραδοσιακού κρητικού πιάτου μπορεί να είναι μια ευχάριστη και αυθεντική δραστηριότητα.
Ενώ η τάση αυτή ωφελεί το πορτοφόλι των επισκεπτών, δεν ευνοεί τους καταστηματάρχες, που βλέπουν μείωση στους τζίρους τους·αντίθετα τα σούπερ μάρκετ αυξάνουν σταθερά τις εισπράξεις τους.
Οι εστιάτορες βλέπουν τους τζίρους τους να μειώνονται
«Ο Μάιος, ο Ιούνιος και το πρώτο δεκαήμερο Ιουλίου δείχνουν ότι το οικονομικό αποτέλεσμα στον τουρισμό είναι αρκετά χαμηλότερο σε σχέση με πέρυσι», δήλωσε ο Μιχάλης Ριζικιανάκης, πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων Επισιτισμού-Τουρισμού Ηρακλείου.
«Αυτός ο κόσμος καταναλώνει λιγότερο κατά κεφαλήν και στο τέλος της ημέρας είναι πολύ χαμηλότερα σε σχέση με πέρυσι», πρόσθεσε ο κ. Ριζικιανάκης.
Πιο συγκεκριμένα για την εστίαση, ο πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων Επισιτισμού-Τουρισμού Ηρακλείου ανέφερε πως και στα καταστήματα η επισκεψιμότητα είναι αυξημένη, ωστόσο η κατανάλωση είναι πολύ συγκρατημένη.
«Οι επισκέπτες μας δεν προσπαθούν να επενδύσουν σε νέα προϊόντα, σε νέες γεύσεις, με αποτέλεσμα να ξοδέψουν περισσότερο, αλλά αρκούνται στο να ξοδέψουν απλά, τυποποιημένα, lowcost προϊόντα, τα οποία στο τέλος δεν έχουν μεγάλο οικονομικό αποτέλεσμα για τις επιχειρήσεις και για τους εργαζόμενους», εξήγησε ο κ. Ριζικιανάκης.
«Θεωρούμε ότι το ρητό “η ποσότητα φέρνει το κέρδος” στην προκειμένη περίπτωση και με τα δεδομένα που έχουμε φέτος, δεν έχει γίνει πραγματικότητα», δήλωσε με έμφαση ο πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων Επισιτισμού-Τουρισμού Ηρακλείου.
Με αυτά τα δεδομένα, ο κ. Ριζικιανάκης δηλώνει πως το μέλλον δεν προβλέπεται ευοίωνο για τις εποχικές επιχειρήσεις και τους εργαζόμενους, καθώς το οικονομικό αποτύπωμα της καλοκαιρινής σεζόν κρίνει και την χειμερινή σεζόν. Το αποτέλεσμα, όπως είπε, δεν είναι το προσδοκώμενο, σίγουρα δεν είναι τέτοιο που θα μπορούσαμε να πούμε ότι έχουμε ή ότι θα βγάλουν τέτοια χρήματα οι εργαζόμενοι και οι επιχειρήσεις, ώστε να αντέξουν το χρονικό διάστημα που θα είναι κλειστές οι επιχειρήσεις και οι εργαζόμενοι θα είναι στο ταμείο ανεργίας. Και οι επιχειρήσεις, οι οποίες θα δουλεύουν όλο τον χρόνο, θα έχουν πτώση του τζίρου.
«Έχουμε καλές τιμές»
Ερωτηθείς ο πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων Επισιτισμού-Τουρισμού Ηρακλείου για το αν οι τιμές στην Κρήτη είναι προσιτές για τους επισκέπτες, απάντησε: «Οι τιμές της Κρήτης σε σχέση με άλλους άμεσα συγκρινόμενους τουριστικούς προορισμούς στην Ελλάδα και στην Ευρώπη, είναι πάρα πολύ προσιτές, είτε στον ξενοδοχειακό κλάδο, είτε στο κομμάτι της εστίασης. Οι επισκέπτες μας πολύ εύκολα μπορούν να κάνουν έναν αξιοπρεπή τουρισμό, με πολύ καλές παροχές υπηρεσιών».