Πίσω από τα εντυπωσιακά νούμερα που καταγράφονται σε εκθέσεις και δημοσιεύματα και αφορούν κυρίως την επιβατική κίνηση, υπάρχει μια άλλη πραγματικότητα γύρω από την τουριστική κίνηση στην Κρήτη αλλά και πανελλαδικά.
Ποια είναι αυτή η πραγματικότητα; Ότι η σεζόν δεν πάει καλά, σε ότι αφορά το τι εισπράττει η τοπική οικονομία από τον τουρισμό.
Την προηγούμενη εβδομάδα, στο πλαίσιο των δηλώσεων του για το μεταναστευτικό και τις συνέπειες που έχει στον τουρισμό, ο Μιχάλης Βλατάκης πρόεδρος των Τουριστικών & Ταξιδιωτικών Πρακτόρων Κρήτης ανέφερε ξεκάθαρα ότι η σεζόν δεν πάει ιδιαίτερα καλά και τόνισε με έμφαση ότι δεν πρέπει να κρίνουμε από τους αριθμούς στα αεροδρόμια, αλλά από τα λεφτά που μπαίνουν στα ταμεία.
Στο ίδιο μήκος κύματος κινούνται και οι δηλώσεις που έκανε στο patris.gr ο Γιώργος Νικηφόρου Ζερβάκης, γενικός γραμματέας του Συνδέσμου Επαγγελματιών Επισιτισμού & Διασκέδασης Νομού Ηρακλείου. Ο κ. Ζερβάκης είπε χαρακτηριστικά ότι οι ντόπιοι είναι αυτοί που κρατάνε όρθιες τις επιχειρήσεις του κέντρου.
«Σχετικά με τον τουρισμό τα πράγματα δεν είναι όπως παρουσιάζονται. Ναι υπάρχει κόσμος, αλλά η αγοραστική δύναμη των επισκεπτών της Κρήτης δεν είναι ίδια με τα προηγούμενα χρόνια» ήταν το χαρακτηριστικό σχόλιο του γενικού γραμματέα του Συνδέσμου Επαγγελματιών Επισιτισμού & Διασκέδασης Νομού Ηρακλείου.
Στην περίπτωση της εστίασης οι επιχειρηματίες κάνουν λόγο για πτώση, η οποία σε συγκεκριμένες τουριστικές περιοχές της χώρας μπορεί να φτάνει και το 10% ή και 15% σε σχέση με πέρυσι.
Στις 2 Ιουλίου σε δημοσίευμα της εφημερίδας Πατρίς, καταγραφόταν ότι οι ξενοδόχοι βλέπουν έναν Ιούλιο που μοιάζει με άνοιξη όσον αφορά στις πληρότητες και κάνουν εκπτώσεις 30% – 40% για να γεμίσουν το 25% – 30% των άδειων κλινών τους.
Είναι ενδεικτικό της κατάστασης που επικρατεί, αυτό που αναφέρεται σε δημοσίευμα του insider.gr, ότι πεντάστερο ξενοδοχείο στην Κρήτη ενεργοποίησε εντός της προηγούμενης εβδομάδας έκπτωση έως 40% για κρατήσεις που θα πραγματοποιηθούν εντός των επόμενων ημερών και που αφορούν σε διαμονή το δίμηνο Ιουλίου – Αυγούστου. Η συγκεκριμένη μονάδα είναι μια από τις πολλές που επιδίδονται σε αντίστοιχες εμπορικές πρακτικές το τελευταίο διάστημα.
Όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, τα καταλύματα που εμφανίζουν μέχρι στιγμής υψηλές πληρότητες είναι τα τετράστερα ξενοδοχεία που ανήκουν στην χαμηλότερη κατηγορίας τιμής αλλά και αυτά των τριών αστέρων. Στα πεντάστερα εντοπίζονται ελλείψεις ωστόσο η εικόνα διαφέρει και ανάλογα τον προορισμό, συμπληρώνουν. Τα ξενοδοχεία έχουν “απέναντι” τους τα Airbnb, τα οποία επιλέγει για τις διακοπές του μεγάλος αριθμός τουριστών.
Καθοριστικό ρόλο σε αυτή την κάμψη, αναμφίβολα έχουν παίξει οι έκρυθμες γεωπολιτικές συνθήκες στη Μέση Ανατολή αλλά και η εντεινόμενη οικονομική ανασφάλειας που γεννά διεθνώς ο δασμολογικός πόλεμος των ΗΠΑ.
Εκεί που ποντάρουν για την αντιστροφή του κλίματος, οι παράγοντες της αγοράς είναι οι last minute κρατήσεις, οι «κρατήσεις ψυχολογίας» όπως τις έχει χαρακτηρίσει ο Μιχάλης Βλατάκης.