Υψηλό επίπεδο ικανοποίησης επισκεπτών το δεύτερο τρίμηνο του 2025, με συνολική βαθμολογία 9,1 -υψηλότερη από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο (8,8)- έχει η Ελλάδα, ενώ τα στοιχεία του Ινστιτούτου Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων δείχνουν ότι οι τουρίστες ξεχωρίζουν την Κρήτη, κυρίως για την κουζίνα της.
Η μελέτη, που πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με την TCI Research/MMGY, καταγράφει τόσο τη συνολική διαδικτυακή φήμη της χώρας, όσο και το επίπεδο ικανοποίησης επισκεπτών σε κάθε Περιφέρεια.
Με βάση τις αξιολογήσεις σε σχέση με την εμπειρία των επισκεπτών σε τουριστικά sites (online travel agents, travel review sites κ.λπ.), τα κύρια σημεία έχουν ως εξής:
- Το επίπεδο ικανοποίησης για την Ελλάδα παρέμεινε πολύ υψηλό (9,1) και υψηλότερο από τη βαθμολογία της Ευρώπης συνολικά (8,8).
- Ο αριθμός των κριτικών αυξήθηκε σταθερά με την έναρξη της καλοκαιρινής περιόδου, φτάνοντας σχεδόν τις 188.000 κριτικές συνολικά το δεύτερο τρίμηνο.
- Τα επίπεδα ικανοποίησης παρέμειναν υψηλά σε ολόκληρη τη χώρα, καθώς είναι μεγαλύτερη από 9 σε όλες τις Περιφέρειες.
Ειδικότερα η κατάταξη των Περιφερειών έχει ως εξής: Δυτική Μακεδονία (9,5), Θεσσαλία (9,5), Κυκλάδες (9,3), Ιόνια Νησιά (9,3), Στερεά Ελλάδα (9,2), Δυτική Ελλάδα (9,2), Κεντρική Μακεδονία (9,2), Δωδεκάνησα (9,1), Ήπειρος (9,1), Πελοπόννησος (9,1), Αττική (9,1), Βόρειο Αιγαίο (9,1), Κρήτη (9,1), Ανατολική Μακεδονία και Θράκη (9,1).
- Ως προς τη βιωσιμότητα, καταγράφεται μεγάλη διακύμανση μεταξύ των Περιφερειών.
Η ενίσχυση του αριθμού των επιχειρήσεων με περιβαλλοντική πιστοποίηση συνιστά κρίσιμο βήμα για τη διαμόρφωση μιας πιο υπεύθυνης και βιώσιμης τουριστικής εμπειρίας σε εθνικό επίπεδο, ικανής να προσελκύσει τις νεότερες και περισσότερο ευαισθητοποιημένες γενιές ταξιδιωτών.
- Οι κλιματικές και περιβαλλοντικές προκλήσεις συγκαταλέγονται στα κυριότερα ζητήματα, που επηρεάζουν αρνητικά τη συνολική φήμη της χώρας, υπογραμμίζοντας την ανάγκη για επενδύσεις -κυρίως δημόσιες, αλλά και ιδιωτικές- σε ανθεκτικότερες υποδομές και σε μονώσεις, καθώς και για κάλυψη αυξημένων ενεργειακών απαιτήσεων.
Ως προς το περιεχόμενο των διαδικτυακών συζητήσεων, όπως αναφέρει το tornosnews, προέκυψαν τα εξής:
- Οι συζητήσεις στο διαδίκτυο για τον πολιτισμό κυριάρχησαν, με 50.106 αναφορές, ενισχύοντας τη θετική εικόνα της Ελλάδας και σημειώνοντας υψηλό σκορ στον Δείκτη NSI (87).
- Η φιλοξενία (79) και η γαστρονομία (78) ακολούθησαν ως πηγές θετικών ιστοριών με υψηλές βαθμολογίες.
- Στις θετικές ιστορίες περιλαμβάνονται αφηγήσεις που αναδεικνύουν τα εμβληματικά αξιοθέατα και εμπειρίες της Ελλάδας. Η Σαντορίνη, η Κέρκυρα, η Μήλος και τα Ζαγοροχώρια προσέλκυσαν την προσοχή για τη φυσική τους ομορφιά, ενώ η Κνωσός, η Ελευσίνα και το Φεστιβάλ Αθηνών-Επιδαύρου υπογράμμισαν το πολιτιστικό βάθος των εμπειριών που μπορούν να έχουν οι επισκέπτες της χώρας. Οι γαστρονομικές αφηγήσεις ενίσχυσαν την ελκυστικότητα της χώρας και σχετίζονται κυρίως με αναφορές σε γευσιγνωσίες ελαιολάδου, χορτοφαγικά πιάτα και παραδοσιακά επιδόρπια, ενώ η φιλοξενία ενισχύθηκε μέσω αναφορών για την τοπική φιλοξενία και τις ευθυγραμμισμένες με τις νέες τάσεις επιλογές (πχ vegan καταλύματα).
Σε εθνικό επίπεδο, η γαστρονομία (9,2) λαμβάνει την υψηλότερη βαθμολογία στις αριθμητικές αξιολογήσεις και ακολουθούν η εμπειρία στη θάλασσα (9,1) και ο πολιτισμός (9,1).
Η φιλοξενία και η ποιοτική εξυπηρέτηση αποτελούν σταθερά το κύριο θέμα στα γραπτά σχόλια των επισκεπτών σε εθνικό επίπεδο, με βαθμολογία 9,5, επιβεβαιώνοντας τη σχετική φήμη της Ελλάδας.
Ακολουθούν σε φθίνουσα σειρά η σχέση ποιότητας-τιμής (8,9), η βιωσιμότητα (8,5) και η υγιεινή (8,3).
Η Κρήτη μετά τα Ιόνια νησιά
Τα Ιόνια Νησιά (9,4), η Κρήτη (9,3), τα Δωδεκάνησα (9,3) και οι Κυκλάδες (9,3) κατέλαβαν τις πρώτες θέσεις στην ικανοποίηση από τη γαστρονομία. Η Δυτική Μακεδονία (9,5) επίσης διακρίθηκε για τη γαστρονομία που προσφέρει, αν και με σημαντικά χαμηλότερο αριθμό κριτικών.