Τεχνητή Νοημοσύνη και ταξίδια: Είναι επικίνδυνη ή επαναστατικός «βοηθός»

Η Τεχνητή Νοημοσύνη (ΑΙ) αποτελεί πλέον σύμβουλο των ανθρώπων για πολλά ζητήματα, ενώ σε αυτά ανήκουν, φυσικά, και τα ταξίδια.

Δεν είναι λίγοι εκείνοι που χρησιμοποιούν την ΑΙ για να βρουν πληροφορίες για τους προορισμούς τους, μέρη να επισκεφτούν και μαγαζιά στα οποία μπορούν να δειπνήσουν, όλα αυτά με στόχο μία αυθεντική ντόπια εμπειρία.

Εντούτοις, οι χρήστες οφείλουν να είναι προσεκτικοί με τις πληροφορίες που τους παρέχονται, καθώς ενίοτε δεν είναι αληθείς.

Τεχνητή Νοημοσύνη και ταξίδια

Για δεκαετίες, η διαχείριση του ταξιδιωτικού κινδύνου επικεντρωνόταν στον κλασικό χάρτη, επισημαίνοντας προορισμούς «υψηλού κινδύνου» με βάση εμπόλεμες ζώνες, εμφύλιες ταραχές ή κρίσεις υγείας. Αλλά ο χάρτης δεν αποκαλύπτει όλη την πραγματικότητα. Ο κίνδυνος δεν έχει να κάνει μόνο με το πού πηγαίνετε, αλλά και με το ίδιο το άτομο που ταξιδεύει.

Τα περισσότερα παραδοσιακά μοντέλα ταξιδιωτικού κινδύνου βασίζονται σε ένα γενικό προφίλ ταξιδιώτη: έναν επιχειρηματία, έναν τουρίστα, μια γυναίκα. Αλλά οι άνθρωποι δεν είναι ένα μόνο πράγμα- είναι πολυεπίπεδοι και πολύπλοκοι – και το ίδιο ισχύει και για τους κινδύνους που τους αφορούν.

Το πού πηγαίνουν οι άνθρωποι εξακολουθεί να έχει σημασία, αλλά το ποιοι είναι αυτοί, πραγματικά καθορίζει τους κινδύνους. Είναι το προσωπικό πλαίσιο που διαμορφώνει τις ευπάθειές τους. Σε αυτό το σημείο «έρχεται» η Τεχνητή Νοημοσύνη, δυνητικά ως κρίσιμο εργαλείο για την αναδιαμόρφωση του τρόπου με τον οποίο αξιολογούμε και διαχειριζόμαστε την ασφάλεια των ταξιδιών, αναφέρει δημοσίευμα του PhocusWire.

Το παλιό λειτουργικό μοντέλο περίμενε μέχρι να συμβεί κάτι, στέλνοντας μια ταξιδιωτική ειδοποίηση μετά από ένα περιστατικό: «Υπήρξε μια επίθεση στο Παρίσι». Χρήσιμο; Ίσως. Αλλά σήμερα, η Τεχνητή Νοημοσύνη αλλάζει το σκηνικό των διακοπών.

Αναλύοντας πλήθος δεδομένων σε πραγματικό χρόνο, από τις ειδήσεις και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μέχρι τα ταξιδιωτικά πρότυπα, η AI μπορεί πλέον να προβλέπει διαταραχές και να ειδοποιεί τους ταξιδιώτες πριν βρεθούν αντιμέτωποι με χάος. Η σύγχρονη προσέγγιση ακούγεται περισσότερο σαν: «Η αναταραχή είναι πιθανή την επόμενη εβδομάδα σε αυτή την περιοχή. Ας προσαρμόσουμε το δρομολόγιό σας πριν τα πράγματα κλιμακωθούν».

Ακόμη πιο ισχυρή είναι η ικανότητα της Τεχνητής Νοημοσύνης να εξατομικεύει αυτές τις ειδοποιήσεις. Δεν αντιμετωπίζουν όλοι τους ίδιους κινδύνους. Μια πόλη που χαρακτηρίζεται ως «χαμηλού κινδύνου» για τον μέσο ταξιδιώτη μπορεί να είναι ακόμα επικίνδυνη για κάποιον που είναι μέλος της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας, ανήκει σε θρησκευτική μειονότητα και άλλα.

Αντί να στέλνουν γενικές προειδοποιήσεις, τα εργαλεία Τεχνητής Νοημοσύνης μπορούν να παρέχουν κρυπτογραφημένα, διακριτικά μηνύματα προσαρμοσμένα στο μοναδικό προφίλ, τον προορισμό και την κατάσταση του ταξιδιώτη. Αυτές οι ειδοποιήσεις είναι εξατομικευμένες, σχετικές και, κυρίως, ιδιωτικές. Αυτή η μετάβαση από την αντίδραση στην πρόβλεψη και στην εξατομίκευση, είναι το σημείο όπου η ΑΙ αποδεικνύει πραγματικά την αξία της.

Η ΑΙ δεν λειτουργεί μόνη της

Όπως είναι ξεκάθαρο, η Τεχνητή Νοημοσύνη δεν είναι άψογη. Μπορεί να επεξεργάζεται τεράστιες ποσότητες δεδομένων και να εντοπίζει μοτίβα κινδύνου, αλλά δεν βιώνει τον φόβο ή δεν καταλαβαίνει πώς αισθάνεστε εσείς την ασφάλεια. Μπορεί να επισημάνει μια περιοχή με υψηλότερο ποσοστό περιστατικών τη νύχτα, αλλά δεν μπορεί να αντιληφθεί την ανησυχία που μπορεί να νιώθει ένας μοναχικός ταξιδιώτης περπατώντας σε ένα άγνωστο μέρος. Δυσκολεύεται να ερμηνεύσει τις πολιτισμικές «αποχρώσεις» ή τα διακριτικά σημάδια που κάνουν ένα μέρος να μοιάζει φιλόξενο ή όχι.

Η Τεχνητή Νοημοσύνη δεν μπορεί επίσης να λειτουργήσει χωρίς δεδομένα, και εδώ είναι που τα πράγματα γίνονται περίπλοκα.

Η αποτελεσματικότητά της εξαρτάται από την πρόσβαση σε λεπτομερή προφίλ ταξιδιωτών, συμπεριλαμβανομένων δεδομένων όπως η εθνικότητα, η ταυτότητα φύλου, οι συνθήκες υγείας και ο σεξουαλικός προσανατολισμός. Πρόκειται για βαθιά προσωπικές πληροφορίες. Η οικοδόμηση πιο έξυπνων συστημάτων, όμως, δεν πρέπει ποτέ να γίνεται εις βάρος της ιδιωτικής ζωής.

Το ερώτημα είναι: Πώς θα προστατεύσουμε τα δεδομένα των ταξιδιωτών, παρέχοντας ταυτόχρονα εξατομικευμένη ασφάλεια; Ορισμένες εταιρείες διερευνούν τώρα ασφαλή ψηφιακά ταξιδιωτικά συστήματα, εργαλεία που αποθηκεύουν τα δεδομένα ταυτότητας τοπικά, διατηρώντας τα κρυπτογραφημένα και προσβάσιμα μόνο σε ελεγμένο πλαίσιο.

Η ενσωμάτωση της Τεχνητής Νοημοσύνης στη διαχείριση ταξιδιωτικού κινδύνου πρέπει να συμβαδίζει με τη δεοντολογική διαχείριση δεδομένων, τη διαφάνεια και τον έλεγχο των ταξιδιωτών. Εάν οι ταξιδιώτες δεν εμπιστεύονται το σύστημα, δεν θα το χρησιμοποιήσουν, και αυτό οδηγεί σε αποτυχία της ασφάλειας.

Ανάγκη για καλύτερη και εξατομικευμένη πληροφόρηση

Η Τεχνητή Νοημοσύνη έχει ήδη αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον ταξιδιωτικό κίνδυνο, αλλά μόνο αν τη χρησιμοποιούμε με τόλμη και υπευθυνότητα. Η λήψη συγκεκριμένων και προσεκτικών αποφάσεων είναι απαραίτητη για να διασφαλιστεί ότι η ΑΙ εφαρμόζεται ισότιμα και αποτελεσματικά.

Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να επενδύσουμε όχι μόνο στην τεχνολογία αλλά και στα λοιπά συστήματα που την υποστηρίζουν: διαχείριση προσωπικών δεδομένων, εκπαίδευση ταξιδιωτών, ανθρώπινη εποπτεία και ηθικές πολιτικές, τονίζει το PhocusWire.

Οι ταξιδιώτες δεν χρειάζονται περισσότερες ειδοποιήσεις. Χρειάζονται καλύτερες: έξυπνες, έγκαιρες και σχετικές. Το θέμα δεν είναι μόνο ο εντοπισμός των κινδύνων, αλλά και η κατανόηση του ποιος κινδυνεύει. Οι εταιρείες που θα υιοθετήσουν αυτή τη στροφή δεν θα μειώσουν απλώς τον κίνδυνο. Θα οικοδομήσουν εμπιστοσύνη, θα προστατεύσουν τους ανθρώπους τους και θα ηγηθούν του μέλλοντος των ταξιδιών.

Γιατί τελικά, αυτό δεν αφορά μόνο την Τεχνητή Νοημοσύνη. Πρόκειται για πραγματικούς ανθρώπους που αντιμετωπίζουν πραγματικούς κινδύνους, οι οποίοι επιτέλους φαίνονται ως αυτό που είναι.

Εντούτοις, δεν είναι σπάνιο, η ΑΙ να έχει δημιουργήσει προβλήματα στους ταξιδιώτες με λάθος πληροφορίες, που προκάλεσαν απογοήτευση, προβλήματα και συνωστισμό.

Μήπως να μην δείχνουμε τυφλή εμπιστοσύνη

Η δημοσιογράγος Catherine Thorbecke του Bloomberg, αναφέρθηκε στην πρόσφατη εμπειρία της σχετικά με πληροφορίες που ζήτησε από σύστημα ΑΙ για το ταξίδι της.

Όσο βρισκόταν στην Ταϊβάν, απευθύνθηκε στο ChatGPT για να ζητήσει συστάσεις για τα καλύτερα νουντλς στην περιοχή που βρισκόταν – με την πολύ συγκεκριμένη απαίτηση ότι το κατάστημα έπρεπε να δέχεται πιστωτικές κάρτες.

Το chatbot πρότεινε αμέσως ένα μέρος που βρισκόταν σε μικρή απόσταση με τα πόδια και διέθετε αυτό που ζητούσε. Η αρχική χαρά αντικαταστάθηκε με ανησυχία όταν ήρθε η ώρα να πληρώσει και τελικά το κατάστημα δεχόταν μόνο… μετρητά. Όπως κατανόησε γρήγορα, τα αποτελέσματα της αναζήτησης ήταν μερικώς εσφαλμένα, με την ίδια να δηλώνει «ανόητη» που έδειξε τυφλή εμπιστοσύνη σε όσα της έβγαλε το σύστημα.

Η ίδια μιλώντας με άλλους ταξιδιώτες άκουσε ιστορίες για εργαλεία Τεχνητής Νοημοσύνης που έστελναν τους μπερδεμένους τουρίστες σε μέρη που ήταν κλειστά ή που δεν υπήρχαν καν. Παρόλα αυτά, η δημοσιογράφος βρήκε το εργαλείο απίστευτα χρήσιμο κατά την πλοήγηση σε μια ξένη πόλη, χρησιμοποιώντας το όχι μόνο για να εντοπίσει σημεία για φαγητό, αλλά και για να μεταφράσει μενού και πινακίδες, καθώς και για να επικοινωνήσει με ντόπιους μέσω φωνητικής λειτουργίας.

Ξεπερασμένες προτάσεις

Επιστρέφοντας στο Τόκιο η Thorbecke αποφάσισε να δοκιμάσει διάφορες πλατφόρμες Τεχνητής Νοημοσύνης. Ζήτησε από το DeepSeek, το ChatGPT και το agentic tool Manus να δημιουργήσουν δρομολόγια για κάποιον που επισκέπτεται την πόλη ή την Ιαπωνία για πρώτη φορά. Τα αποτελέσματα ήταν πολλά, αλλά ως επί το πλείστον παρουσίαζαν όλα τα ίδια τουριστικά σημεία που θα εντόπιζε κανείς στην κορυφή ιστότοπων όπως το Trip Advisor.

Ορισμένες από τις συστάσεις ήταν επίσης λίγο ξεπερασμένες- το ChatGPT συμβούλευε να μείνετε σε ένα παραδοσιακό πανδοχείο που έχει κλείσει εδώ και πάνω από ένα χρόνο. Και ακόμη και το αίτημά της για περισσότερες και πιο ιδιαίτερες τοποθεσίες έβγαλε περιοχές που η δημοσιογράφος απέφευγε ειδικά σε περιόδους αιχμής, όπως η Σιμοκιταζάουα, λόγω του πλήθους των τουριστών.

Τα αποτελέσματα ήταν λογικά, δεδομένου ότι αυτά τα εργαλεία είναι ένα αμάλγαμα δεδομένων που συλλέγονται από το διαδίκτυο. Γλυτώνουν τους ταξιδιώτες από το βήμα του να πρέπει να ανατρέξουν οι ίδιοι σε εκατοντάδες ιστότοπους και να φτιάξουν μόνοι τους ένα δρομολόγιο. Όμως τα αποτελέσματα της αναζήτησης έδειξαν ότι αυτή την τεχνολογία ενέχει επίσης τον κίνδυνο περαιτέρω ομογενοποίησης των ταξιδιών.

Ήδη, η βιομηχανία της τεχνολογίας κατηγορείται στα τουριστικά hotspots για τη δημιουργία πληροφοριών που ωθούν τους επισκέπτες στους ίδιους προορισμούς. Δεδομένου ότι τα συστήματα Τεχνητής Νοημοσύνης εκπαιδεύονται κυρίως σε αγγλόφωνο κείμενο, αυτό μπορεί επίσης να σημαίνει ότι τα τοπικά κορυφαία μέρη ξεφεύγουν εύκολα από τα δεδομένα εκπαίδευσης.

Η ΑΙ δεν ευθύνεται εξ ολοκλήρου, ακόμη και αν προσθέτει μια πολύ μεγαλύτερη κλίμακα στο ζήτημα. Πριν από την άνοδο αυτών των εργαλείων, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είχαν ήδη αναδιαμορφώσει τα ταξίδια σε όλο τον κόσμο.

Καθώς οι εφαρμογές Τεχνητής Νοημοσύνης πολλαπλασιάζονται, όλο και περισσότεροι άνθρωποι στρέφονται σε αυτές για να προγραμματίσουν τις διακοπές τους από τη Βαρκελώνη έως τη Νέα Ορλεάνη. Αντί για απλές συμβουλές σχετικά με τα τοπικά έθιμα, τα διαδικτυακά ταξιδιωτικά φόρουμ έχουν επίσης γίνει δημοφιλείς «χώροι» για να μοιράζονται έξυπνους τρόπους, με στόχο να δημιουργούν συμβουλές για πιο εξατομικευμένα δρομολόγια. Παρόλα αυτά, υπάρχουν εγγενείς περιορισμοί στα δεδομένα στα οποία παρέχονται.

Πηγή: in.gr