Προσέχουν… τα λεφτά τους! – Πως συμπεριφέρονται οι επισκέπτες της Κρήτης
Οι τουρίστες μετρούν κάθε ευρώ

Μπορεί η Κρήτη να παραμένει ένας από τους κορυφαίους προορισμούς παγκοσμίως, ωστόσο είναι σαφές ότι η οικονομική κρίση έχει αλλάξει τις συνήθειες και τις προτεραιότητες των τουριστών στις διακοπές τους. Η προσεκτική διαχείριση χρημάτων, έχει γίνει πλέον κανόνας και όλοι αναζητούν την καλύτερη σχέση ποιότητας – τιμής.

Πολλοί τουρίστες έχουν στραφεί σε πιο οικονομικές επιλογές διαμονής. Αντί για πολυτελή ξενοδοχεία, προτιμούν πλέον διαμερίσματα airbnb, μικρά οικογενειακά ξενοδοχεία, ή ακόμα και κάμπινγκ, ειδικά για πιο σύντομες διαμονές ή ταξίδια με χαμηλότερο προϋπολογισμό.

Η επιλογή των εστιατορίων και των χώρων διασκέδασης γίνεται με μεγαλύτερη προσοχή. Οι τουρίστες αναζητούν τοπικές ταβέρνες με πιο λογικές τιμές, αποφεύγοντας συχνά τις ακριβές τουριστικές ζώνες. Επίσης, παρατηρείται μια τάση για μαγείρεμα στο κατάλυμα, ειδικά για οικογένειες ή παρέες, προκειμένου να εξοικονομήσουν χρήματα από το καθημερινό φαγητό.

Στις μετακινήσεις, η προτίμηση στρέφεται προς τα δημόσια μέσα μεταφοράς, όπου αυτά είναι διαθέσιμα και αποτελεσματικά, αντί για ταξί ή ιδιωτικά οχήματα. Επίσης, οι τουρίστες εξετάζουν πιο προσεκτικά το κόστος των πτήσεων και των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, αναζητώντας προσφορές και ταξιδεύοντας εκτός αιχμής όπου είναι δυνατόν.

Μετρούν κάθε ευρώ

Σύμφωνα με τα οριστικά στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας για το 2024, μείωση κατά 7,0% παρουσίασε η μέση δαπάνη ανά ταξίδι (2024: 530,6 ευρώ, 2023: 570,7 ευρώ), καθώς και η μέση διάρκεια παραμονής, η οποία υποχώρησε κατά 9,6% και διαμορφώθηκε στις 5,9 διανυκτερεύσεις (2023: 6,5 διανυκτερεύσεις).

«Το ζούμε καθημερινά, το ακούμε από όλους τους επαγγελματίες, οι τουρίστες ξοδεύουν όσο λιγότερα μπορούν», είπε στην «Π» ο δήμαρχος Χερσονήσου, Ζαχαρίας Δοξαστάκης, σχολιάζοντας ότι τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας που δείχνουν ότι η μέση τουριστική δαπάνη είναι της τάξης των 530 ευρώ, είναι ενδεικτικά, όπως και τα νούμερα που δείχνουν μείωση των διανυκτερεύσεων στα ξενοδοχεία.

Ο κ. Ζαχαρίας Δοξαστάκης

Ο ίδιος ανέφερε ότι το airbnb «οργιάζει» και φυσικά αυτό έχει αντίκτυπο στις ξενοδοχειακές πληρότητες.

Ακριβός προορισμός

«Οι τουρίστες κλείνουν το πακέτο των διακοπών τους, το πληρώνουν και από κει και πέρα ξοδεύουν ελάχιστα στην αγορά» επεσήμανε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Τουριστικών Πρακτόρων Κρήτης, Μιχάλης Βλατάκης.

«Είμαστε πλέον ένας ακριβός προορισμός, οι τιμές είναι αυξημένες στη διαμονή, στην εστίαση, στα καφέ, στα μπαρ, παντού. Τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, ειδικά τα ξενοδοχεία που έχουν πολύ αυξημένες τιμές, θα αναγκαστούν να κάνουν εκπτώσεις και προσφορές για να προσελκύσουν πελάτες» πρόσθεσε, υπογραμμίζοντας ότι όπως πάντα, ταμείο θα γίνει στο τέλος της σεζόν.

Ο Μιχάλης Βλατάκης, πρόεδρος Τουριστικών Πρακτόρων Κρήτης

Ο Δημήτρης Κουμπαράκης, γραμματέας Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Διευθυντών Ξενοδοχείων, είπε στην «Π»: «Η φετινή σεζόν χαρακτηρίζεται ως τώρα από αρκετά σκαμπανεβάσματα σε πληρότητες ανά περίοδο και ανά ξενοδοχείο. Παρά το ότι στο αεροδρόμιο Ηρακλείου είχαμε αύξηση αφίξεων.

Υπάρχει μεγάλος διαμερισμός σε καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης και σε νέα ξενοδοχεία. Εκτός αυτού όμως παρατηρείται το φαινόμενο, λόγω της οικονομικής ύφεσης σε όλη την Ευρώπη αλλά και της ταυτόχρονης αύξησης των δικών μας τιμών (λόγω εκτόξευσης του κόστους λειτουργίας σε ξενοδοχεία και καταστήματα εστίασης), οι επισκέπτες που έρχονται να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί στα έξοδά τους και να περιορίζουν τις αγορές τους στα απολύτως απαραίτητα.

Έτσι, ενώ έχουμε αύξηση επισκεπτών, παρατηρείται μείωση στο κατά κεφαλήν έξοδο, άρα και στους τζίρους των τοπικών επιχειρήσεων. Αυτό, σε συνδυασμό με την αύξηση κόστους, θα έχει τελικό αποτέλεσμα την μείωση των κερδών μας. Σίγουρα ταμείο θα γίνει στο τέλος της σεζόν, αλλά τα δείγματα ως τώρα δεν είναι ενθαρρυντικά».

Ο κ. Δημήτρης Κουμπαράκης

Μια πίτα για πολλούς

«Οι τουρίστες καταναλώνουν με πολλή προσοχή και δεν κάνουν πολλά έξοδα» επεσήμανε ο Αλέξανδρος Σωμαράς, γραμματέας Ένωσης Ξενοδοχείων Ηρακλείου, σημειώνοντας: «Ακούμε παράπονα από ιδιοκτήτες rent a car, από διοργανωτές εκδρομών, από εστιάτορες, από τους πάντες, ότι οι επισκέπτες δεν ξοδεύουν, μένουν στα ξενοδοχεία και λογαριάζουν τα ευρώ τους.

Ο κ. Αλέξανδρος Σωμαράς

Από την άλλη πρέπει να πούμε ότι την πίτα την μοιράζονται πλέον πάρα πολλοί. Ανοίγουν συνεχώς νέα ξενοδοχεία, εστιατόρια, εμπορικά, καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης. Αυτή είναι η εικόνα που υπάρχει στην αγορά και κάπως έτσι όπως φαίνεται θα συνεχιστεί η σεζόν».