Αύξηση εσόδων 11% στον τουρισμό – Πού ξοδεύουν τα χρήματά τους στην Κρήτη οι επισκέπτες
Τους ενδιαφέρει να ζήσουν αυθεντικές εμπειρίες και όχι να γεμίσουν τη βαλίτσα με σουβενίρ

Αύξηση όχι μόνο των αφίξεων αλλά και των ταξιδιωτικών εισπράξεων δείχνουν τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, ωστόσο η γενικότερη αίσθηση των επαγγελματιών σε όλο το φάσμα της τουριστικής δραστηριότητας είναι ότι «οι ταξιδιώτες, δεν ξοδεύουν».

Τι πραγματικά συμβαίνει και πού δαπανούν τα χρήματά τους οι ξένοι επισκέπτες, που όπως όλα δείχνουν, έχουν αλλάξει καταναλωτικές συνήθειες;

Τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας δείχνουν αύξηση εισπράξεων

Οι ταξιδιωτικές εισπράξεις για την περίοδο Ιανουαρίου – Ιουνίου αυξήθηκαν κατά 11%, άγγιξαν τα 7,66 δισ. ευρώ από 6,9 δισ. ευρώ το ίδιο διάστημα του 2024 και 6,17 δισ. ευρώ το εξάμηνο του 2023. Επίσης, οι αφίξεις ξένων τουριστών έως και τον Ιούνιο αυξήθηκαν κατά 0,6% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2024.

Αναφορικά με τον Ιούνιο οι ταξιδιωτικές εισπράξεις κατέγραψαν αύξηση κατά 8,8% φθάνοντας σε 3,3 δισ. ευρώ από 3 δισ. ευρώ τον αντίστοιχο μήνα του 2024 και 2,89 δισ. ευρώ τον Ιούνιο του 2023.

Τι λένε οι ξεναγοί που τους συνοδεύουν

Η «Π» μίλησε με ξεναγούς που συνοδεύουν ξένους επισκέπτες στις εκδρομές και τις περιηγήσεις τους και όπως διαπιστώνουν και οι ίδιοι, ο τρόπος που ξοδεύουν τα λεφτά τους, έχει αλλάξει.

«Αυτό που βλέπουμε είναι ότι φεύγουν το πρωί από το ξενοδοχείο έχοντας φάει ένα καλό πρωινό και στην συνέχεια δαπανούν λίγα χρήματα για φαγητό, όχι για να κάνουν οικονομία, αλλά γιατί δεν εστιάζεται εκεί το ενδιαφέρον τους. Θα πάρουν μόνο ένα κύριο πιάτο στην ταβέρνα, θα μοιραστούν 2 άτομα μια σαλάτα, θα πιούν ίσως ένα καφέ, ή ένα ποτό.

Έρχονται για λίγες μέρες, πολλοί από αυτούς και θα επισκεφθούν μόνο ένα αρχαιολογικό χώρο, θα πάνε μια εκδρομή με το αυτοκίνητο που θα ενοικιάσουν, θα συμμετέχουν σε μια οινογνωσία, θα αγοράσουν λίγα σουβενίρ μικρής αξίας», μας είπαν.

Η «greek taverna» δεν είναι στις προτεραιότητές τους

Αυτές τις αλλαγές τις διαπιστώνει και ο Μιχάλης Ριζικιανάκης πρόεδρος των εργαζομένων στον επισιτισμό – τουρισμό, ο οποίος ανέφερε στην «Π»: «Οι τουρίστες σήμερα, βάζουν σε δεύτερη μοίρα το φαγητό και το ποτό. Η νέες γενιές ειδικά, δεν είναι καθόλου στην λογική ξοδεύουμε τα λεφτά μας στην Greek taverna για να σκάσουμε από το φαγητό.

Αυθεντικές εμπειρίες στο Instagram

Προτιμούν να πάνε μια βόλτα με σκάφος, να συμμετέχουν σε μια γευσιγνωσία κρασιού, να ανέβουν στο βουνό με ένα καλό αυτοκίνητο που ενοικίασαν, να δουν ένα ωραίο τοπίο και να τραβήξουν εντυπωσιακές φωτογραφίες που θα τις ανεβάσουν στο Instagram. Τους ενδιαφέρει να ζήσουν μια αυθεντική εμπειρία κι όχι να γεμίσουν τις βαλίτσες με σουβενίρ από τουριστικά μαγαζιά.

Έχουν μπάτζετ και ξοδεύουν, αλλά με διαφορετικό τρόπο», σχολίασε ο ίδιος. «Ακούγεται και γράφεται συχνά η άποψη ότι οι τουρίστες δεν ξοδεύουν πλέον χρήματα στις διακοπές τους, επειδή δεν διαθέτουν επαρκή οικονομικά μέσα. Ωστόσο, αυτή η θέση δεν αποτυπώνει πλήρως την πραγματικότητα.

Δεν πρόκειται απαραίτητα για μείωση της οικονομικής δυνατότητας, αλλά για σαφή αλλαγή στις καταναλωτικές τους συνήθειες», έχει επισημάνει ο Γιώργος Πελεκανάκης, πρόεδρος Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Διευθυντών Ξενοδοχείων.

Νέα γενιά επισκεπτών με πιο επιλεκτικές καταναλωτικές συμπεριφορές

Εξήγησε ότι «οι σύγχρονοι ταξιδιώτες δεν ενδιαφέρονται πλέον τόσο για την αγορά σουβενίρ και άλλων παραδοσιακών τουριστικών προϊόντων, ούτε για τη νυχτερινή διασκέδαση, όπως συνέβαινε σε παλαιότερες δεκαετίες. Παράλληλα, το αυξημένο κόστος των εισιτηρίων σε αρχαιολογικούς χώρους, ειδικά για οικογένειες, λειτουργεί αποτρεπτικά. Το ίδιο ισχύει και για το περιβαλλοντικό τέλος στη διαμονή, που προστίθεται στο ήδη υψηλό κόστος φιλοξενίας.

Επιπλέον, τα υπέρογκα κόστη μεταφοράς αποσκευών στα αεροπορικά ταξίδια περιορίζουν τις αγορές, καθώς οι ταξιδιώτες αποφεύγουν να μεταφέρουν επιπλέον βάρος. Σε γενικές γραμμές επιλέγουν να μοιράσουν τον ταξιδιωτικό τους προϋπολογισμό σε περισσότερα, μικρότερης διάρκειας ταξίδια, παρά να ξοδέψουν σημαντικά ποσά σε ένα και μόνο ταξίδι».

«Συνεπώς -καταλήγει- δεν πρόκειται για τουρίστες χωρίς χρήματα, αλλά για μια νέα γενιά επισκεπτών με διαφορετικές προτεραιότητες και πιο επιλεκτικές καταναλωτικές συμπεριφορές, τις οποίες οφείλουμε να κατανοήσουμε και να προσαρμόσουμε ανάλογα την τουριστική μας προσέγγιση».