Βλέπουνε και την όμορφη Σμαράγδα στην τηλεόραση και παίρνουνε αέρα


Της Αντωνίας Κουτσάκη
Ο κυρ Κώστας νωρίς-νωρίς κάθε τέλος του μήνα, πήγαινε στην τράπεζα για να βρει μια καλή σειρά για να πάρει την σύνταξή του και να πληρώσει τους λογαριασμούς του. Στον ενδιάμεσο έπιανε την κουβέντα με τους άλλους συνταξιούχους για τα αναδρομικά, για την σύνταξη που δεν φτάνει ούτε μέχρι την μέση του μήνα,για τα εγγόνια που απ’ αυτόν περιμένουν χαρτζιλίκι. Αυτός που πάντα του ήταν κιμπάρης τώρα δεν έχει ούτε για μια σοκολατίτσα κι αποφεύγει να πάει και στο καφενείο γιατί δεν μπορεί να πει «κέρνα» τον φίλο που μπήκε μέσα, όπως συνήθιζε παλιά. Τώρα όταν πάει στο καφενείο όλως τυχαίως κρύβεται πίσω από την εφημερίδα.

Aυτά εξομολογείται στην κυρία Μαρια χήρα εδώ και κάποια χρόνια ,η οποία με την σύνταξη του μακαρίτη του άντρα της πετσοκομένη πρέπει να συντηρήσει τον άνεργο γιό της. «Θα έχεις μια παχυλή σύνταξη» της είχε πει ο μακαρίτης ο άντρας της «αστειώντας και κολλώντας» πριν πεθάνει. Που νά ‘ξερε κι αυτός ότι θα έρθει κρίση κι απ’ το «Κουράγιο Έλληνες» θα φτάναμε αμέσως στο Βοήθα Παναγιά «μ’ αυτό το έχνος» τον κοροναϊό. Αυτά λέγανε και ξεθυμαίνανε καθισμένοι στην τράπεζα .Όμως οι καιροί αλλάζουν, όταν οι άγνωστοι ιοί έχονται. Τώρα στα γεράματα τους ζητάνε να μάθουν καινούρια πράγματα. Ίντερνετ, μπάνγκινγκ, μάγκινγ, πως το λένε. Μόνο που αυτοί δεν θέλουν να μάθουν να το προφέρουν τα λεφτά τους θέλουν. Κι από την άλλη σκέφτονται γιατί όχι μπρέ… «Τι είμαστε τίποτες ξεκούτηδες, μπορούμε κι εμείς να μάθουμε. Βλέπουνε και την όμορφη Σμαράγδα στην τηλεόραση να καθοδηγεί έναν συνομήλικό τους και παίρνουνε αέρα.

Πάντως η συντριπτική πλειονότητα των ατόμων τρίτης ηλικίας δεν είναι ενημερωμένα για τις ειδικές παροχές που προβλέπονται από τις ΔΕΚΟ για την ηλικιακή τους ομάδα και 8 στους 10 ουδέποτε έχει κάνει χρήση αυτών των παροχών.

Αυτό είναι ένα από τα συμπεράσματα διαδικτυακής έρευνας της Ένωσης Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας, με τίτλο: «Ηλεκτρονικές Συναλλαγές και Τρίτη Ηλικία», για τις ανάγκες του έργου «Ψηφιακές Κοινότητες Τρίτης Ηλικίας» που υλοποιείται στο πλαίσιο του προγράμματος Active Citizens Fund.

 Από την έρευνα προέκυψαν τα εξής βασικά συμπεράσματα:
  • Στην πλειοψηφία τους (73,5%) δεν γνωρίζουν τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των καταναλωτών στις Ηλεκτρονικές Συναλλαγές
  • Μόνο 3 στους 10 είναι αρκετά εξοικειωμένοι με το Internet ενώ περίπου 2 στους 10 δήλωσαν ότι δεν έχουν καμία απολύτως εξοικείωση
  • Σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης όπου τα τραπεζικά υποκαταστήματα θα πρέπει να μείνουν κλειστά, περισσότεροι από τους μισούς δεν θα είναι σε θέση να ολοκληρώσουν τις συναλλαγές τους ψηφιακά
  • Μόνο 1 στους 10 θα εμπιστευόταν μια πλήρως ψηφιακή τράπεζα χωρίς καθόλου καταστήματα
  • 7 στους 10 θεωρούν ως το πιο σημαντικό μειονέκτημα των ψηφιακών υπηρεσιών τον κίνδυνο απώλειας θέσεων εργασίας
  • Η πλειονότητα προτιμά την εξυπηρέτηση από τραπεζικό κατάστημα (52,46%).
  • Θετική προδιάθεση στο να πραγματοποιήσουν ηλεκτρονικά τις τραπεζικές τους συναλλαγές δηλώνουν οι περισσότεροι (56,83%) για εξοικονόμηση χρόνου και κόπου
  • Οι συμμετέχοντες θέτουν θέμα ασφάλειας των ηλεκτρονικών συναλλαγών κυρίως λόγω γενικότερης μη εξοικείωσης με την ψηφιακή πραγματικότητα
  • Στο ίδιο πλαίσιο, 7 στους 10 ερωτηθέντες δήλωσαν ότι δεν πραγματοποιούν τις συναλλαγές τους ψηφιακά επειδή είτε δεν είναι εξοικειωμένοι είτε αδυνατούν να κατανοήσουν εν γένει τη διαδικασία
  • Οι μισοί σχεδόν πραγματοποιούν μία φορά την εβδομάδα ηλεκτρονικές συναλλαγές κυρίως για πληρωμή λογαριασμών (86,67%), παρακολούθηση των λογαριασμών τους (70,91%), μεταφορές χρημάτων (67,88%) και ηλεκτρονικές αγορές. Τις ίδιες συναλλαγές δήλωσαν πρόθεση να πραγματοποιήσουν και όσοι δεν κάνουν ηλεκτρονικές συναλλαγές
  • Μόλις 2 στους 10 χρησιμοποιούν προπληρωμένη κάρτα.