Του Μιχάλη Ρασιδάκη
Είχα την ευκαιρία να βρεθώ στο Los Angeles και στην ευρύτερη περιοχή της Καλιφόρνια από 9 – 27 Αυγούστου. Σκοπός του ταξιδιού μου ήταν να παρευρεθώ στο κορυφαίο γεγονός στον πλανήτη για τα κλασικά αυτοκίνητα. Pebble Beach Concours d’elegance. Στο ακριβότερο golf resort της Αμερικής, 500 χιλιόμετρα βόρεια του Los Angeles στο Pebble beach εδώ και 69 χρόνια μαζευονται όλα τα κορυφαία κλασικά αυτοκίνητα του πλανήτη για να διαγωνιστούν σε διαφορες κατηγορίες… Πάνω από 500 κλασικά αυτοκίνητα από το 1900 – 1985 συμμετέχουν στη διαδικασία αυτή, η οποία διαρκεί 3 ολόκληρες ημέρες! Είναι μια μεγάλη γιορτή για τους λάτρεις της αυτοκίνησης… Είχα την δυνατότητα να κάνω φωτορεπορτάζ με πάνω από 9.000 φωτογραφίες και 400 βίντεο! Εκτός από αυτό το κορυφαίο event είχα τον χρόνο και τη διάθεση να επισκεφθώ 4 μουσεία κλασικών αυτοκινήτων και 7 car shows στην πόλη του Los Angeles! Bεβαίως, όλα αυτά έγιναν χάρη στη φιλοξενία που είχα από ένα φιλικό ζευγάρι Ελληνοαμερικάνων, οι οποίοι είναι συλλέκτες Cadillac Eldorado cabrio (1948 – 1965). Ετσι λοιπόν δίπλα τους έμαθα πολλές πληροφορίες για την οδική συμπεριφορά και ασφάλεια στην Καλιφόρνια. Διανύσαμε πάνω από 3.000 ασφαλή χιλιόμετρα συνολικά με τα αυτοκίνητά τους!
Οι Καλιφορνέζοι έχουν συνδέσει τη ζωή τους άμεσα με το αυτοκίνητο. Το αγαπούν, το προσέχουν και παντού βλέπεις αστραφτερά, ακριβά, περιποιημένα, ασφαλή αυτοκίνητα. Γίνονται δεκάδες car show κάθε βδομάδα και χαίρονται όλοι αυτό το αγαθό. Στην Ελλάδα διώκεται σοβαρά εδώ και δεκαετίες, σαν να ήταν κοκαΐνη και οι χρήστες των αυτοκινήτων εγκληματίες, ενώ το κράτος ξεζουμίσει σε φόρους (βενζίνη, φόροι πολυτελείας, φόροι εισαγωγής, τεκμήρια διαβίωσης, τέλης κυκλοφορίας κλπ).
Οι τεράστιοι αυτοκινητόδρομοι με τις 6 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και με διαχωριστικό στηθαίο ονομάζονται Freeway. Στην αριστερή λωρίδα κινούνται μόνο τα λεωφορεία και όσα ΙΧ μεταφέρουν από 2 άτομα και πάνω. Αυτό ονομάζεται CAR POOL. Οι παραβάτες πληρώνουν πρόστιμο 400 δολάρια. Όλοι σχεδόν οι Καλιφορνέζοι οδηγούν το αυτοκίνητό τους μόνοι τους. Το κράτος για να αποτρέψει το μεγάλο κυκλοφοριακό που προκαλείται έχει ορίσει την αριστερή λωρίδα για να κινούνται τα οχήματα που έχουν επιβάτες εκτός του οδηγού.
Μέσα στις πόλεις υπάρχουν ειδικοί δρόμοι διπλής κατεύθυνσης μάλιστα για τα ποδήλατα, τα ηλεκτρικά πατίνια, τα σκέιτμπορντ, τα ρόλλερ κλ.π. Με αυτό τον τρόπο η κυκλοφορία όλων γίνεται με κορυφαία ΑΣΦΑΛΕΙΑ!
Η βενζίνη κοστίζει 3,5 δολάρια το γαλόνι (τα 4 λίτρα) δηλαδή περίπου 0,7 ευρώ το λίτρο. Μάλιστα, η Καλιφόρνια είναι η πιο ακριβή περιοχή της Αμερικής. Σε άλλες περιοχές η βενζίνη κοστίζει μόνο 0.4 ευρώ το λίτρο!
Το όριο ταχύτητας στους σύγχρονους επαρχιακούς τεράστιους δρόμους είναι μόνο 35 μίλια δήλαδή 50 χιλιόμετρα. Υπάρχουν συχνές σημάνσεις.
Η ασφάλεια είναι πολύ ακριβή, περίπου 1400 δολάρια τον χρόνο για ένα κανονικό αυτοκίνητο και 400 δολάρια το χρόνο για ένα κλασσικό.
Τα τέλη κυκλοφορίας διαφέρουν από πολιτεία σε πολιτεία στην Αμερική καθώς και από τύπο αυτοκινήτου (αξια, ηλικία κ.λπ.) Δεν υπερβαίνουν πάντως τα 300 δολάρια.
Τα parking είναι πολύ ακριβά για μόνιμη στέγαση των αυτοκινήτων και τα σπίτια που διαθέτουν είναι προνομιούχα και τα έχουν πληρώσει πολύ ακριβά. Μέσα στην πόλη κοστίζει 40-50 δολλάρια τη μέρα ή 5 δολάρια τα 10 λεπτά. Δεν υπάρχει περίπτωση να αφήσεις το αυτοκίνητό σου στον δρόμο όπως στην Ελλάδα. Σου το έχουν πάρει σε 20 λεπτά και πληρώνεις πρόστιμο.
Υπάρχει μεγάλο κυκλοφοριακο πρόβλημα στους αυτοκινητόδρομους παρά το ότι έχουν 6 λωρίδες κυκλοφορίας αφού μιλάμε για μια τεράστια πόλη των 20.000.000 ανθρώπων. Το Los Angeles δεν είναι μία πόλη. Είναι 18 διαφορετικές πόλεις που συναθροίστηκαν και έφτιαξαν μια τεράστια πόλη που εκτείνεται σε μια απόσταση άνω των 150 χιλιομέτρων.
Η οδήγηση είναι πολύ εύκολη και ασφαλής, αφού μιλάμε για τεράστιους δρόμους και σωστή οδική συμπεριφορά όλων των οδηγών. Διαθέτουν παιδεία και σεβασμό! Βεβαίως υπάρχουν παντού κάμερες και πλήρης αστυνόμευση.
Στο προάστιο που έμενα υπάρχουν συγκροτήματα κατοικιών τεράστια που ουσιαστικά είναι ένα μικρό χωριό ή συνοικία μέσα στην πόλη. Διαθέτει βασική είσοδο με μία τεράστια μεταλλική πόρτα που ανοίγει με τηλεκοντρόλ που έχουν οι ιδιοκτήτες των σπιτιών. Στη συνέχεια μέσα σε αυτήν την περιοχή υπάρχουν ιδιωτικοί δρόμοι με πολλά πολλά σαμαράκια και ανώτατη ταχύτητα 10Κm/ώρα ώστε κανείς να μην μπορεί να τρέξει. Έτσι τα παιδιά είναι ασφαλή και τα βλέπεις να παίζουν, να κάνουν ποδήλατο, κ.λπ. αμέριμνα χωρίς να ανησυχούν οι γονείς τους.
Η λωρίδα έκτακτης ανάγκης είναι στα δεξιά και δεν τολμάει κανείς να την παραβιάσει.
Δεξιά του δρόμου υπάρχουν πινακίδες που προειδοποιούν αν κάποιος πετάξει χαρτιά ή άλλα αντικείμενα στον δρόμο. Έχει αμέσως πρόστιμο 1.000 δολάρια.
Η ευχή όταν κάποιος αποχωρίζεται με έναν φίλο του είναι “Drive safe” αυτό δηλαδή προέχει από οτιδήποτε άλλο… η ασφάλεια.
Όσον αφορά τους πεζούς: Στην Αμερική από την παιδική ηλικία αποκτούν παιδεία και οδική συμπεριφορά η οποία δεν έχει να κάνει μόνο με το τιμόνι αλλά με τη γενικότερη συμπεριφορά αφού βγεις από το σπίτι σου. Το πιθανότερο αν περπατήσει κάποιος Έλληνας στο κέντρο ή στα προάστια του Los Angeles είναι να προκαλέσει ατύχημα από τη βιασύνη ή την ασχετοσύνη. Το πρώτο πράγμα που πρέπει να γνωρίζει ο πεζός είναι να διασχίζει τον δρόμο αφού πατήσει το ειδικό κουμπί και του δοθεί προτεραιότητα ανάβοντας το πράσινο ανθρωπάκι και αμέσως μετά μετρώντας για 30 δευτερόλεπτα, χρόνος αρκετός για να πάει στο απέναντι πεζοδρόμιο. Όταν δεν υπάρχει το κουμπί με το βέλος που δειχνει την κατεύθυνση σημαίνει ότι ο πεζός απαγορεύται να πάει απέναντι από αυτό το σημείο αλλά πρέπει να κάνει γωνία με τους άλλους 2 δρόμους.
Στους δρόμους απαγορεύεται το παρκάρισμα. Τα αυτοκίνητα κινούνται από το Parking του σπιτιού τους στο Parking του προορισμού (σπίτι, δουλειά, mall, εστιατόριο κ.λπ.).
Θεωρώ ότι είναι πολύ δύσκολο για κάποιον Αμερικανό να καταλάβει πώς λειτουργεί το μυαλό ενός Έλληνα οδηγού. Τις 20 μέρες που έμεινα στην Καλιφόρνια είχα την ευκαιρία να μιλήσω με δεκάδες άτομα για την οδική συμπεριφορά και την οδική ασφάλεια. Αυτές οι λέξεις είναι συνυφασμένες με την καθημερινότητα και τη ζωή τους. Δεν παίζουν με τη ζωή τους όπως δυστυχώς συμβαίνει στην Ελλάδα. Ο παλικαρισμός και Ανδρισμός φαίνεται αλλού και όχι στο δρόμο.
Ένα άλλο σημείο είναι η ευγένεια στον δρόμο. Η λέξη “sorry” είναι πολύ συχνή. Παραχωρούν προτεραιότητα στους πεζούς και ποδηλάτες στις διαβάσεις και είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί σε κίνηση μέσα στην πόλη με χαμηλές ταχύτητες παρότι τα αυτοκίνητά τους έχουν μεγαλη ιπποδύναμη.
Η αστυνόμευση είναι ουσιαστική και σε αρκετές περιπτώσεις και από τον αέρα με ειδικές κάμερες σε ελικόπτερα. Ο παραβάτης οδηγείται στη φυλακή όταν προκαλεί τροχαία εγκλήματα και όχι όπως εδώ που πληρώνει μισό πρόστιμο μεσα σε 10 ημέρες και ξανά στον δρόμο να συνεχίζει την επικίνδυνη συμπεριφορά του. Εννοείται βεβαια ότι το πρόστιμο πηγαίνει ηλεκτρονικά στον παραβάτη και αφαιρείται το ποσό από τον τραπεζικό του λογαριασμό αυτομάτως …
Μια μέση οικογένεια διαθέτει απαραίτητα ενα SUV (τζίπ μεγαλου κυβισμού), ενα αυτοκίνητο για κάθε παιδί, ακόμα και οι ηλικιωμένοι διαθέτουν αυτοκίνητα μεγαλα και ασφαλή. Βεβαίως, σε πολλές οικογένειες δεν λείπουν και τα κλασικά αυτοκίνητα.
Στην πόλη του Los Angeles δεν υπάρχουν μικρού κυβισμού δίκυκλα όπως τα γνωρίζουμε στην Ελλάδα. Στους μεγαλους αυτοκινητόδρομους βλέπεις μόνο αυτοκίνητα και 1 στα 1000 μηχανή μεγάλου κυβισμού συνήθως Harley Davidson.
Στους δρόμους υπάρχει η σήμανση «Call 911 when you see drunk drivers» ώστε να προλαμβάνονται τα ατυχήματα. Ο αριθμός 911 είναι η τροχαία.
Απαγορεύεται ακόμα και η στάση στους δρόμους όπου υπάρχει σήμανση με κόκκινη γραμμή. Είναι τα σημεία αυτά όπου πρέπει να είναι μονίμως ανοικτά για έκτακτη αναγκη (πυροσβεστική, ασθενοφόρο κ.λπ.)
Οι αντιπροσωπείες αυτοκινήτων διαθέτουν ειδική πίστα για test drives τα οποία χρεώνουν έως και 500 δολάρια για μια ώρα οδήγησης.