Επανέρχεται με αφορμή ερωτήματα και αντιρρήσεις αναγνωστών μας ο κ.Κώστας Μπριλάκις στο ποιος έκανε τον ΒΟΑΚ.

Σημειώνει ο κ.Μπριλάκις:

“ Κυριε διευθυντά

Η  αντίρρηση  αυτή  με δικαιώνει  που  έθεσα  το  θέμα,   γιατί  μόνο  στο  Ηράκλειο  υπάρχει  αυτή  η άποψη  ότι οι  ανίκανοι  Συνταγματάρχες  (που  φταίνε  και  χάσαμε  τη μισή  Κύπρο,  ενώ  έχουν σπουδάσει  στην  Ευελπίδων),  αυτοί  έκαναν  τον  ΒΟΑΚ.

Στο  Ρέθυμνο  και  στα  Χανιά  ξέρουν ότι ο  ΒΟΑΚ  είναι  μεγάλο έργο  και  ξεκίνησε  επί  Ενώσεως  Κέντρου  και  δεν τελείωσε μετά  από  50  χρόνια  και  πλέον. Η Παράκαμψη Ρεθύμνης έγινε με Εργολάβο την Παντεχνική τέλος της δεκαετίας του ‘80 και το τμήμα Ρέθυμνο- Σταυρωμένος τελείωσε τέλος δεκαετίας του ‘70.  Η παράκαμψη Μαλίων έγινε τη δεκαετία του 2.000 όπως και το τμήμα Άγιος Νικόλαος –Παχειά Άμμος που δεν έφθασε μέχρι την Παχειά Αμμο ακόμα.

Όταν ήταν Κυβέρνηση  η  Ένωση  Κέντρου, ιδρύθηκε  Υπηρεσία  με  όνομα  ΚΕΚΟ  και  μετά  άλλαξε όνομα  και  μετονομάσθηκε  ΓΕΚΟ  και ξανάλλαξε όνομα και μετονομάσθηκε ΥΕΚΕ και τελικά έγινε ΔΕΚΕ. Η Υπηρεσία αυτή   επέβλεπε  από  πλευράς  του Δημοσίου  την  κατασκευή  του δρόμου.  Τότε  το  1963  έως  το  1965  υπουργός  Οικονομικών  της  Ενώσεως  Κέντρου  ήταν ο Μητσοτάκης  και  υπουργός  Συντονισμού  ο  Ανδρέας  Παπανδρέου.

Το  1967  είχε  σχεδόν  τελειώσει  ο  ΒΟΑΚ  στο τμήμα Χανιά-Ρέθυμνο  και  θυμάμαι  τους  επιβλέποντες  μηχανικούς που  ήταν  υπάλληλοι  στο  ΚΕΚΟ  και μετά  ΓΕΚΟ  στις  εργολαβίες  Σούδα -Νιο  Χωριό,  Γεωργιούπολη-Μουσέλα  και  Μουσέλα -Ρέθυμνο.

Ονόματα  Μηχανικών  τότε  πριν  το 1967  σας  αναφέρω  τους  Ρεθεμνιώτες  Χουρδάκη   Στυλιανό  και Σχινά  Γεώργιο.  Εργοταξιάρχες  στην  Εταιρεία  ΑΤΛΑΣ  και  στην  ΞΕΚΤΕ  που  ήταν  ανάδοχοι στο κομμάτι  Μουσέλα -Ρέθυμνο  και  Σούδα – Νιο  Χωριό ήταν  ο  Κώστας  Ρόβλιας  και  ο  Φώτης  Πολάτος  αντίστοιχα.  Το  τμήμα  Νιό  Χωριό – Καλύβες το  κατασκεύαζε  η Εταιρεία  Ιόνιος -ΤΕΓΚ  με  εργοταξιάρχη  τον   Αρμενόπουλο.

Οι  Μηχανικοί  αυτοί ζουν  εκτός  από  τον  Ρόβλια που  έχει πεθάνει  και μπορούν  να τους  ρωτήσουν  αν λέγω αλήθεια.  Επίσης προϊστάμενος στην Υπηρεσία Επίβλεψης Κρατικών Εργων (ΥΕΚΕ) που επέβλεπε την κατασκευή του ΒΟΑΚ ήταν ο Πρατικάκης Γεώργιος που ζει στο Ηράκλειο και μπορούν να τον ρωτήσουν πότε έγινε κάθε τμήμα του ΒΟΑΚ.

Στην  παράκαμψη  Ηρακλείου που  κατασκευάσθηκε  επί  χούντας εργοταξιάρχης ήταν  ο Κώστας  Πριμικίρης  που  ζει  στο Ηράκλειο  και  μετά  έγινε μέτοχος  στην  εταιρεία παραγωγής σκυροδέματος  TRANS BETOΝ  που  είχε  τις  εγκαταστάσεις  στη Βιομηχανική  Περιοχή  βορείως  του οικισμού  Καλλιθέα  στο  Ηράκλειο.

Εκτός  από  τις  μαρτυρίες  των  μηχανικών  που  εργάσθηκαν τότε  και ζούν σήμερα,  έχω  και  αρκετά  έγγραφα  στο  αρχείο  μου  της  εποχής  εκείνης  για  να πεισθούν όσοι επιμένουν να αγαπούν την χούντα και να λένε ότι ότι η χούντα  απλά  συνέχισε  την  κατασκευή  του  ΒΟΑΚ.

Σας στέλνω συνημμένα έναν λογαριασμό του Μελετητή Μαυροκουκουλάκη που δείχνει ότι η ανάθεση της μελέτης του ΒΟΑΚ στο τμήμα από το Γενή –Γκαβέ (Δαφνέδες) μέχρι το Ηράκλειο και τις Γούρνες ανατέθηκε την 23-1-1.964. Επίσης στέλνω συνημμένα και τον τίτλο κτηματολογίου στο τμήμα Χανιά –Ρέθυμνο με ημερομηνία έγκρισης 1965.

Χαιρετώ

Μπριλάκις Κων/νος”