Παλίρροια

ΣΤΟ ΝΗΣΙ ΤΟΥ ΑΜΡΟΥΜ

AMRUM

Σκηνοθεσία: Φατίχ Ακίν

Πρωταγωνιστούν: Γιάσπερ Μπίλερμπεκ, Λάουρα Τόνκε, Κίαν Κέπκε, Νταϊάν Κρούγκερ

Στο γερμανικό νησί του Άμρουμ κατά την εκπνοή του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου ο γιος ενός υψηλόβαθμου αξιωματικού των ναζί προσπαθεί να προμηθευτεί λευκό ψωμί, βούτυρο και μέλι, τα μόνα που κάνει όρεξη να φάει η μητέρα του, η οποία πέφτει σε κατάθλιψη μετά την τελευταία γέννα της και λόγω της εθνικής ταπείνωσης από την ήττα της χώρας.

Βιογραφικό δράμα βασισμένο στην παιδική ηλικία του γερμανού ηθοποιού και σκηνοθέτη Χαρκ Μπομ, ο οποίος έγραψε το σενάριο μαζί με τον σκηνοθέτη Φατίχ Ακίν. Εύκολα μία από τις καλύτερες ταινίες της φετινής χρονιάς, πλέκει έννοιες όπως η εθνικότητα, η ενοχή, οι σχέσεις γονιών και παιδιών, και το διαγενεακό τραύμα.

Το σημαντικότερο είναι ότι το κάνει μέσα από την ευαλωτότητα και την ευαισθησία ενός παιδιού, που ακόμη διαμορφώνει την οπτική του για τον κόσμο και καλείται να μεγαλώσει απότομα και βίαια.

Έτσι, όλες οι αντικρουόμενες απόψεις και τα ερεθίσματα που συνθέτουν το βίωμά του μοιάζουν να τον σμιλεύουν, όπως τα ζώα που πεθαίνουν μπροστά του και οι άνθρωποι που ανακαλύπτει νεκρούς, σαν μια διαρκής μακάβρια δοκιμασία ενηλικίωσης, ενώ παράλληλα έχει ν’ αποφασίσει για την ηθική των γονιών του και το δικό του αίσθημα του ανήκειν.

ΒΟΥΓΟΝΙΑ

BUGONIA

Σκηνοθεσία: Γιώργος Λάνθιμος
Πρωταγωνιστούν: Έμα Στόουν, Τζέσι Πλέμονς, Έινταν Ντελμπίς

Επηρεασμένα από θεωρίες συνωμοσίας, δύο ξαδέρφια απάγουν τη CEO μιας μεγάλης φαρμακευτικής εταιρείας, επειδή πιστεύουν ότι είναι εξωγήινη με σκοπό να καταστρέψει το ανθρώπινο είδος. Θρίλερ επιστημονικής φαντασίας που αποτελεί ριμέικ του νοτιοκορεάτικου καλτ «Save the Green Planet!» (Τζανγκ Τζουν-χουάν, 2003) το οποίο διατίθεται στο Cinobo για όποιον ενδιαφέρεται να κάνει τη σύγκριση.

Ο Λάνθιμος παραλλάσσει ελαφρώς το πρωτότυπο και το προσαρμόζει στη δική του ιδιότυπη αλλοκοτιά.

Εναλλάσσει επιδέξια τα είδη και τις προσδοκίες σε μια ιστορία για τον περιβαλλοντισμό, τη συνωμοσιολογία και την ταξική ανισότητα, κινούμενος από την κωμωδία, στο δράμα, στο σπλάτερ μέχρι και στην παρωδία.

Αν κι η πλοκή θα μπορούσε να είναι πιο μεστή, το ενδιαφέρον διατηρείται από τις δεξιοτεχνικά πολυκύμαντες ερμηνείες της πρωταγωνιστικής τριάδας.

CHRISTY

Σκηνοθεσία: Ντέιβιντ Μισό
Πρωταγωνιστούν: Σίντνεϊ Σουίνι, Μπεν Φόστερ, Τσαντ Λ. Κόουλμαν

Στα τέλη της δεκαετίας του 1980 η έφηβη αμερικανίδα Κρίστι Σόλτερς ανακαλύπτεται ως ταλέντο στην πυγμαχία, που αναλαμβάνει να προπονήσει ο Τζέιμς Μάρτιν, τον οποίο αργότερα θα παντρευτεί καταπιέζοντας τη λεσβιακή της ταυτότητα.

Καθώς η πρώτη γίνεται η διασημότερη μποξέρ στις Η.Π.Α., ο κακοποιητικός χαρακτήρας του δεύτερου σταδιακά καταστρέφει την καριέρα της και τη σχέση τους, με την Κρίστι να υποφέρει πολλά μέχρι να πάρει τις σωστές αποφάσεις για τον εαυτό της. Αθλητικό βιογραφικό δράμα για τον σεξισμό, την ενδοοικογενειακή βία και την κακοποίηση των γυναικών.

Συμβατικά δομημένο, αλλά τουλάχιστον προσφέρει εξαιρετικές ερμηνείες σ’ ένα πολύ σημαντικό κι επίκαιρο θέμα.

ΚΥΝΗΓΟΣ: ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΗ ΖΩΝΗ

PREDATOR: BADLANDS

Σκηνοθεσία: Νταν Τράχτενμπεργκ

Πρωταγωνιστούν: Ντιμίτριους Σούστερ-Κολοαματάνγκι, Ελ Φάνινγκ

Σ’ έναν μακρινό πλανήτη ο γιος του αρχηγού της φυλής των Κυνηγών Γιάουτζα ταξιδεύει σ’ έναν άλλον πλανήτη για να σκοτώσει ένα ανίκητο τέρας και να φέρει πίσω το κεφάλι του ως τρόπαιο με το οποίο θα κερδίσει την έγκριση του πατέρα του και μια θέση πολεμιστή στη φυλή τους.

Εκεί γνωρίζει ένα θηλυκό ανθρωποειδές ρομπότ, το οποίο τον βοηθάει στην αποστολή του αλλά κρύβει και πολλά μυστικά. Περιπέτεια επιστημονικής φαντασίας που αποτελεί την ένατη προσθήκη στην κινηματογραφική σειρά που ξεκίνησε με τον «Κυνηγό» («Predator») του Τζον ΜακΤίρναν το 1987. Πρόκειται ακόμη για την τρίτη συμβολή του σκηνοθέτη Τράχτενμπεργκ στη σειρά, μετά το επιτυχημένο «Θήραμα» («Prey», 2022) και το επίσης φετινό, έξυπνο και καταιγιστικό animation «Predator: Killer of Killers», τα οποία διατίθενται στο Disney+ (μαζί με όλες τις προηγούμενες προσθήκες τις σειράς) και συστήνονται ανεπιφύλακτα.

Σ’ ένα σενάριο που έφτιαξε μαζί με τον Πάτρικ Άισον και μετακινεί υποδειγματικά την οπτική γωνία πρόσληψης του Κυνηγού από κακό για πρώτη φορά σε συμπαθή ήρωα, ο Τράχτενμπεργκ επιβεβαιώνει ξανά εδώ την ικανότητά του να στήνει πλούσιο και στιβαρό θέαμα, που όχι απλώς δεν παραμελεί τους χαρακτήρες, αλλά τους ενώνει μεταξύ τους μέσα από συναρπαστικές διακυμάνσεις, προσφέροντας χορταστική διασκέδαση.

Μία από τις πιο αξιοσημείωτες εκπλήξεις της πλοκής, ειδικά για τους φανατικούς του είδους και της συγκεκριμένης σειράς, αποτελεί το ότι επανασυνδέεται με εκείνη των «Alien», προετοιμάζοντας μια μελλοντική τρίτη κι ελπίζουμε πιο ενδιαφέρουσα μονομαχία ανάμεσα στα δύο είδη τεράτων, έπειτα από τα διεκπεραιωτικά «Άλιεν εναντίον Κυνηγού» («Alien VS. Predator», Πωλ Γ. Σ. Άντερσον, 2004) και «Άλιεν εναντίον Κυνηγού 2» («Aliens VS. Predator: Requiem», Κόλιν και Γκρεγκ Στράους, 2007).

 

ΦΡΑΝΚΕΝΣΤΑΪΝ

FRANKENSTEIN

Σκηνοθεσία: Γκιγιέρμο ντελ Τόρο
Πρωταγωνιστούν: Όσκαρ Άιζακ, Τζέικομπ Ελόρντι, Μία Γκοθ, Κρίστοφ Βαλτς

Στο Εδιμβούργο του 1855 ο γιατρός Βίκτωρ Φράνκενσταϊν προβαίνει σ’ ένα παράτολμο πείραμα, να χρησιμοποιήσει ηλεκτρισμό για να ζωντανέψει ένα ανθρώπινο ον αποτελούμενο από μέλη νεκρών ανδρών. Όταν τα καταφέρνει, το αποτέλεσμα δεν είναι ακριβώς αυτό που περιμένει.

Ταινία τρόμου που διασκευάζει για πολλοστή φορά το ομώνυμο μυθιστόρημα της Μαίρυ Σέλεϊ, που εκδόθηκε το 1818. Παρότι το ταλαντούχο καστ ανταποκρίνεται με την αναμενόμενη αφοσίωση, οι πραγματικοί πρωταγωνιστές της ταινίας είναι η σχεδιάστρια παραγωγής Τάμαρα Ντέβερελ κι ο σχεδιαστής του ήχου Πωλ Γκέρμαν, οι οποίοι δημιουργούν ένα μεγαλοπρεπές σύμπαν που παρασύρει μέσα του τον θεατή.

Αυτό όμως είναι ταυτόχρονα κι ένα από τα μειονεκτήματα της ταινίας. Αφενός δηλαδή, ο ντελ Τόρο συνεχίζει να καταπιάνεται με υπερβολικά γνώριμα θέματα, αφού τόσο ο οσκαρικός του θρίαμβος «Το σχήμα του νερού» («The Shape of Water», 2017) όσο κι ο «Πινόκιο» («Pinocchio», 2022) αποτελούν παραλλαγές του Φράνκενσταϊν, κι οι οποίες παρότι είναι οπτικά πανέμορφες, κρύβουν ελάχιστες ως καθόλου σεναριακές εκπλήξεις.

Αφετέρου, όπως στις πιο πολλές ταινίες του σκηνοθέτη, κι αυτή εδώ είναι περισσότερο εντυπωσιακή παρά τρομακτική — αποτέλεσμα που ενισχύεται επίσης από τη μουσική του Αλεξάντρ Ντεσπλά, η οποία περιστασιακά αποτελείται από ελαφρύτερες και πιο παιγνιώδεις συνθέσεις, όπως στη σκηνή συρραφής του σώματος του πλάσματος, το οποίο με τη σειρά του είναι επίσης πιο όμορφο και σέξι απ’ ό,τι τρομακτικό.

Η ταινία διατίθεται στο Netflix.

Η ΤΕΛΕΤΟΥΡΓΙΑ

THE SURRENDER

Σκηνοθεσία: Τζούλια Μαξ
Πρωταγωνιστούν: Κόλμπι Μίνιφι, Κέιτ Μπάρτον, Βων ΆρμστρονγκΌταν ένας ηλικιωμένος άντρας υποκύπτει στην ασθένεια που τον κρατάει καθηλωμένο στο κρεβάτι του, η σύζυγος κι η κόρη του προσπαθούν να τον αναστήσουν με τη βοήθεια μιας τελετουργίας την οποία θα επιτελέσει ένας μυστηριώδης άντρας.

Ταινία τρόμου που διαθέτει δύο πολύ καλές πρωταγωνίστριες σε μια αιχμηρά γραμμένη και παιγμένη προβληματική σχέση μητέρας και κόρης, καθώς παράλληλα η σκηνοθεσία προετοιμάζει μετρημένα τον επερχόμενο τρόμο.

Τελικά όμως το τμήμα της προετοιμασίας της τελετής πλατειάζει, ενώ το πέρασμα στην ‘άλλη πλευρά’, παρότι ατμοσφαιρικό, δεν ανταποκρίνεται στις προσδοκίες, καθώς ούτε ιδιαίτερα τρομακτικό είναι, ενώ παράλληλα η ταινία μοιάζει να χάνει τον προσανατολισμό της ανάμεσα στον τρόμο και το οικογενειακό δράμα.