Εγκέφαλοι

THE MASTERMIND

Σκην.: Κέλι Ράιχαρτ
Πρωτ.: Τζος Ο’Κόνορ, Αλάνα Χάιμ, Στέρλινγκ Τόμσον

Το 1970 σε μια μικρή αμερικανική πόλη ένας ξυλουργός αποφασίζει να ληστέψει την τοπική πινακοθήκη, αλλά το σχέδιό του δεν εξελίσσεται όπως το σχεδίασε.

Δράμα εγκλήματος που θα μπορούσε να ιδωθεί ως το flip side των δύο «Υπόθεση Τόμας Κράουν» («The Thomas Crown Affair», Νόρμαν Τζούισον, 1968 και Τζον ΜακΤίρναν, 1999): το πρώτο εκτυλίσσεται περίπου την ίδια περίοδο με την ταινία της Ράιχαρτ και το δεύτερο έχει την ίδια σεναριακή ιδέα της κλοπής έργων τέχνης, και τα δύο έχουν τη τζαζ στη βάση της μουσικής τους επένδυσης, ενώ προβάλλουν ένα ανδρικό πρότυπο στο οποίο η Ράιχαρτ πολύ συνειδητά αντιβαίνει, υπονομεύοντας έτσι την παραδοσιακή έννοια της αρρενωπότητας.

Επίσης, δεδομένου του πόσο σκηνοθετικά παρούσες στην πλοκή είναι οι διαδηλώσεις κατά του πολέμου στο Βιετνάμ, οι πράξεις του Τζέιμς μπορούν να εκληφθούν ως σύμπτωμα μιας επαναστατικής γενιάς, η αντίδραση της οποίας προσπαθεί μάταια ν’ ακουστεί από ένα μουχλιασμένο συντηρητικό καθεστώς.

Ο ρυθμός της πλοκής μπορεί να πέφτει αισθητά μετά την εκτέλεση της ληστείας, αλλά τουλάχιστον απομένουν οι πολύ καλές ερμηνείες απ’ όλους, η κουτοπονηριά του ήρωα την οποία υπογραμμίζει το υπέροχο τζαζ σάουντρακ του Ρομπ Μάζουρεκ, μαζί με την οξυδέρκεια με την οποία η σκηνοθέτρια παρατηρεί τους χαρακτήρες της, δημιουργώντας ατμόσφαιρα μελαγχολίας και πεζότητας που ταυτόχρονα τους ξεμπροστιάζει και τους συμπονά.
Η ταινία διατίθεται στο Mubi.

WAKE UP DEAD MAN: ΣΤΑ ΜΑΧΑΙΡΙΑ

WAKE UP DEAD MAN

Σκην.: Ράιαν Τζόνσον
Πρωτ.: Ντάνιελ Κρεγκ, Τζος Ο’Κόνορ, Γκλεν Κλόουζ, Τζος Μπρόλιν, Μίλα Κούνις, Τζέρεμι Ρένερ

Ένας νεαρός ιερέας φτάνει στη νέα του ενορία, όπου έχει ν’ αντιμετωπίσει έναν επιθετικό μονσινιόρ, ο οποίος έχει συσπειρώσει γύρω του έναν μικρό αλλά φανατικό κύκλο πιστών. Όταν ο μονσινιόρ βρίσκεται μυστηριωδώς νεκρός, όλοι στρέφονται ενάντια στον νεαρό διάδοχό του κι ο ιδιοφυής ιδιωτικός ντετέκτιβ Μπενουά Μπλανκ καταφτάνει για να διαλευκάνει την υπόθεση.

Τρίτη προσθήκη στη σειρά ταινιών μυστηρίου που δημιούργησε, γράφει και σκηνοθετεί ο Ράιαν Τζόνσον, μετά από τα «Στα μαχαίρια» («Knives Out», 2019) και «Glass Onion: Στα Μαχαίρια» («Glass Onion», 2022), με βασικό ήρωα τον ντετέκτιβ Μπλανκ, τον οποίο υποδύεται πάντα ο Ντάνιελ Κρεγκ.

Προσωπικά βρίσκω τις δύο πρώτες ταινίες μηχανιστικές, εφετζίδικες και χωρίς μυστηριώδη ατμόσφαιρα. Η φετινή διατηρεί τα ίδια γνωρίσματα, αλλά μοιάζει να έχει μεγαλύτερη δομική και θεματική συνοχή, έστω κι αν ο συγκαταβατικός χειρισμός του κεντρικού θέματος σχετικά με τη θρησκεία με βρίσκει αντίθετο. Στα θετικά επίσης, ότι ο Τζόνσον συγκεντρώνει γι’ ακόμη μια φορά ένα λαμπρό καστ που προσφέρει απολαυστικές ερμηνείες.
Η ταινία διατίθεται στο Netflix.

KEEPER

Σκην.: Όζγκουντ Πέρκινς
Πρωτ.: Τατιάνα Μασλάνι, Ρόσιφ Σάδερλαντ

Μια νεαρή ζωγράφος πηγαίνει εκδρομή με τον γιατρό σύντροφό της στο σπίτι του στο δάσος. Εκεί ξεκινάει να παρατηρεί παραφυσικά φαινόμενα, που φανερώνουν ένα φρικιαστικό παρελθόν.

Ταινία τρόμου που αποτελεί την τρίτη ταινία του παραγωγικότατου σκηνοθέτη Όζγκουντ Πέρκινς μέσα σε δύο χρόνια, μετά το περυσινό «Longlegs» και το επίσης φετινό «The Monkey», με το «The Young People» ν’ ακολουθεί το 2026.

Με κυριότερο γνώρισμα τα παράγωνα πλάνα του διευθυντή φωτογραφίας Τζέρεμι Κοξ, η ταινία συνθέτει την απόκοσμη κι εγκλωβιστική ατμόσφαιρά της, στην οποία περικλείει τις (δια-)ταραγμένες ερμηνείες του ζευγαριού. Είναι κρίμα λοιπόν που η πλοκή δεν έχει στη διάθεσή της περισσότερο χρόνο, ώστε να γίνει σαφέστερη και λιγότερο επιπόλαιη.

ΑΓΙΑ ΝΥΧΤΑ, ΑΓΡΙΑ ΝΥΧΤΑ

SILENT NIGHT, DEADLY NIGHT

Σκην.: Μάικ Π. Νέλσον
Πρωτ.: Ρόαν Κάμπελ, Ρούμπι Μοντίν

Ένας νέος άντρας ερωτεύεται την κόρη του εργοδότη του, αποκρύπτοντάς της ότι είναι κατά συρροή δολοφόνος που διαπράττει τους φόνους του ντυμένος ως Άγιος Βασίλης.

Έβδομη προσθήκη στη σειρά ταινιών τρόμου που ξεκίνησε με την ταινία του 1984 από τον Τσαρλς Ε. Σελιέ Τζούνιορ.

Δευτεροκλασάτο σπλάτερ που όχι μόνο δεν προσποιείται ότι αποτελεί κάτι παραπάνω απ’ αυτό, αλλά δείχνει περήφανο για την ταυτότητά του, καταλήγοντας απολαυστικό ακριβώς χάρη στην επίγνωση και το κέφι με τα οποία την υπηρετεί.