Χθες σήμερα αύριο 12/6/2025

Η «ερμηνεία» των ζημιών

Δεν βλέπω να ξεμπερδεύουμε εύκολα με το φράγμα Αποσελέμη, αφού οι αλλεπάλληλες ζημιές που προκαλούνται κάτι σημαίνουν… Πάντως δεν είναι λίγοι αυτοί που θεωρούν ότι αυτή τη στιγμή πληρώνουμε τις απώλειες προσωπικού που προηγήθηκαν, για τις οποίες φοβάμαι ότι η διοίκηση του ΟΑΚ δεν έχει ικανοποιητικές απαντήσεις…

Και βέβαια όλα αυτά αποδομούν τον ΟΑΚ στην κοινή συνείδηση, αφού όπως πολλοί σχολιάζουν, όταν δεν μπορεί να διαχειριστεί ένα φράγμα, δεν μπορεί να έχει αξιώσεις για να αναλάβει την ενιαία διαχείριση νερού στην Κρήτη, όπως φαίνεται ότι θα προτείνει η ολλανδική εταιρεία που μελετά το κάδρο της διαχείρισης του νερού στο νησί…

 Ελπίδα για καλύτερες μέρες

Με ευρεία πλειοψηφία πέρασε από τη Βουλή ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, που θεσπίζει ένα κλιμακωτό σύστημα ποινών, το οποίο εστιάζει στη συστηματική παραβατικότητα, με τις κυρώσεις πλέον να είναι αυστηρότερες σε περιπτώσεις υποτροπής για επικίνδυνες συμπεριφορές.

Η αναμόρφωση του Κ.Ο.Κ. έχει στόχο να υπάρξουν σημαντικές αλλαγές στην οδική συμπεριφορά και τη δημόσια ασφάλεια, με βασικό στόχο την ουσιαστική μείωση των τροχαίων δυστυχημάτων στη χώρα. Η Ελλάδα παραμένει σταθερά πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο σε θανάτους και αυτό καθιστά το θέμα του Κ.Ο.Κ. ως θέμα ύψιστης εθνικής σημασίας. Το γεγονός δε ότι εισάγει το θέμα της υποτροπής, είναι σημαντικό για την πρόληψη.

 Κράτος για τον πολίτη

Στο συνέδριο για την οικονομία και την ανάπτυξη «Ελλάδα 2025 – 2030», μίλησε ο Νίκος Ανδρουλάκης κι επέκρινε την Κυβέρνηση και τον πρωθυπουργό για τον τρόπο που αντιμετωπίζουν το κράτος.

«Ο κ. Μητσοτάκης έχει βολευτεί με τη λογική ότι το κράτος είναι λάφυρο. Δηλαδή το κράτος, ο ισχυρός παίκτης είναι ο πρωθυπουργός, και το περιβάλλον του το χρησιμοποιούν κατά το δοκούν και πελατειακά, είτε αφορά τη Δικαιοσύνη είτε αφορά τη δημόσια διοίκηση. Τον ακούω να λέει ότι θέλει αξιοκρατία στο Δημόσιο και η Κυβέρνησή του είναι πρωταθλήτρια των απευθείας αναθέσεων, και των μετακλητών υπαλλήλων» ανέφερε ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ.

Επισήμανε ότι είναι καλό όταν η Κυβέρνηση κάνει εξαγγελίες να έχει αποδείξει με τις πράξεις της ότι τις πιστεύει. «Βασική διαφορά του να έρθει το ΠΑΣΟΚ στην Κυβέρνηση, είναι ότι εμείς θα εργαστούμε για ένα κράτος στην υπηρεσία του πολίτη και όχι ένα κράτος – λάφυρο των εκάστοτε κυβερνώντων», τόνισε ο κ. Ανδρουλάκης.

Έμειναν στις διαβεβαιώσεις

Είναι το λιγότερο απαράδεκτο αυτό που συμβαίνει με το φράγμα του Πλατύ που δεν προχωράει, ενώ όλοι ξέρουν ότι είναι αυτό που μπορεί να ενισχύσει τις υποδομές ύδρευσης και άρδευσης οι οποίες έχουν επιβαρυνθεί σημαντικά εξαιτίας των εντεινόμενων επιπτώσεων της κλιματικής κρίσης, συνέπεια των οποίων είναι τα έντονα φαινόμενα λειψυδρίας.

Τα χρήματα του έργου έχουν βρεθεί, αλλά η δημοπράτηση δεν προχωράει παρά τις διαβεβαιώσεις που δόθηκαν στην τελευταία κάθοδο του πολυπληθούς κυβερνητικού κλιμακίου στο Ρέθυμνο. Και βέβαια ο κόσμος που υποφέρει από την έλλειψη του νερού και ειδικά η περιοχή της Μεσσαράς που κυριολεκτικά στενάζει, δεν μπορεί να μαδάει μαργαρίτες περιμένοντας την Κυβέρνηση να αποφασίσει αν θα εφαρμόσει όσα δεσμεύτηκε…

Στον απόηχο της σκόνης

Ο ξεσηκωμός των 20 χιλιάδων φιλάθλων που αγανάκτησαν με την εικόνα των βρώμικων καθισμάτων του Παγκρήτιου, συνδέθηκε στη συνείδηση του μέσου πολίτη, ως προέκταση της καθημερινότητας που ζει η πόλη με την καθαριότητα, όπου και εκεί, αφού ξεφύγει ο έλεγχος, ανασκουμπώνεται ο Δήμος για να δώσει λύσεις. Εκ των υστέρων. Και μπορεί αυτό το «εκ των υστέρων» να γίνεται βολικό για να διευκολυνθεί η έλευση του ιδιώτη στα σκουπίδια, αλλά για τον κόσμο αυτή η καθημερινή διαχειριστική ανεπάρκεια βαθμολογείται, όπως και η εμμονή της Δημοτικής Αρχής στο να μη στηριχθεί ο δημόσιος χαρακτήρας της καθαριότητας.

Μέτρα για θανάτους

Μια σημαντική ερώτηση για ένα θέμα που συχνά – πυκνά απασχολεί την επικαιρότητα, τους θανάτους ανθρώπων από τρακτέρ, κατέθεσε στη Βουλή ο βουλευτής Ρεθύμνου του ΠΑΣΟΚ, Μανώλης Χνάρης. Ο βουλευτής επισημαίνει ότι μόνο το τελευταίο δίμηνο έχουν χάσει τη ζωή τους με τρακτέρ επτά άτομα σε όλη τη χώρα και καλεί τον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης, Κώστα Τσιάρα, να απαντήσει στα παρακάτω ερωτήματα:

* Εάν έχει υπάρξει καταγραφή των τρακτέρ που δεν διαθέτουν τα ανωτέρω μέτρα ασφαλείας και πώς προτίθεται να ενεργήσει προκειμένου να εφοδιαστούν με μπάρες ασφαλείας μέχρι την καταληκτική ημερομηνία της 31ης Δεκεμβρίου 2025.

* Τι μέτρα προτίθεται να λάβει για την πρόληψη και την ανατροπή θανάτων από ανατροπές γεωργικών ελκυστήρων – τρακτέρ.

* Εάν θα εντάξει το κόστος προμήθειας και εγκατάστασης των μπαρών ασφαλείας σε επιδοτούμενο πρόγραμμα, προκειμένου ο αγρότης να μην επωμιστεί άλλο ένα υψηλό κόστος.

Κριτήρια αξιολόγησης

«Η ενίσχυση των Δήμων της Κρήτης και κάθε περιφερειακού Δήμου, δεν είναι περιθωριακή πολιτική. Είναι προϋπόθεση βιώσιμης ανάπτυξης, θεσμικής ισότητας και ενιαίας εθνικής συνοχής», τονίζει ο πρόεδρος της ΠΕΔ Κρήτης, δήμαρχος Ρεθύμνης Γιώργης Χ. Μαρινάκης, μετά την δημοσιοποίηση των αποτελεσμάτων της διαδικτυακής αξιολόγησης των Δήμων, όπως παρουσιάστηκε από το Υπουργείο Εσωτερικών, μέσω του gov.gr.

Ο πρόεδρος ΠΕΔ Κρήτης κάνει λόγο επίσης για μια διαδικασία που στερείται, όπως χαρακτηριστικά λέει, «επιστημονικής εγκυρότητας, θεσμικών εγγυήσεων και -το κυριότερο- ουσιαστικής συμμετοχής των πολιτών. Αφού επισημάνουμε την θέση της ΚΕΔΕ ότι οι δήμαρχοι και η αυτοδιοίκηση είναι οι μόνοι που αξιολογούνται καθημερινά, θα προσθέσουμε ότι η αξιολόγηση των Δήμων οφείλει να είναι εργαλείο βελτίωσης και προγραμματισμού, όχι επικοινωνιακής εργαλειοποίησης, ούτε προσχηματικής κρίσης που προωθεί νέες μορφές ελέγχου από το κεντρικό κράτος».

Μέτρα για κατασχεμένα

Η Κυβέρνηση υλοποιεί δέσμη μέτρων και πολιτικών για την αξιοποίηση των κατασχεμένων ακινήτων των Τραπεζών, σύμφωνα με όσα αναφέρει ο βουλευτής Ηρακλείου της Νέας Δημοκρατίας, Κωνσταντίνος Κεφαλογιάννης, μετά από απάντηση που πήρε από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.

Μετά την παρέμβασή του, ο Ηρακλειώτης βουλευτής ενημερώθηκε από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, ότι η Κυβέρνηση αναμένει τα αποτελέσματα της εφαρμογής στην πράξη σχετικής διάταξης που έχει εισαγάγει με τροπολογία στο νομοσχέδιο «Αναδιάρθρωση σιδηροδρομικού τομέα και ενίσχυση ρυθμιστικών φορέων μεταφορών», το οποίο ψηφίστηκε ως νόμος τους κράτους (ν.5167/2024, ΦΕΚ A΄207-20.12.2024), σύμφωνα με την οποία, o κύριος φόρος διαμερισμάτων και μονοκατοικιών για την επιβολή του Ενιαίου Φόρου Ιδιοκτησίας Ακινήτων ετών 2026 έως και 2028 προσαυξάνεται κατά εκατό τοις εκατό (100%), για υποκειμένους στον φόρο, πιστωτικά ιδρύματα καθώς και διαχειριστές και αγοραστές πιστώσεων και τα συνδεδεμένα με αυτούς νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες.

Απαγορευτικό κόστος

Με εκπτώσεις και προσφορές οι ακτοπλοϊκές εταιρείες επιδιώκουν να τονώσουν τη ζήτηση και να «γυρίσουν» την πτωτική τάση που καταγράφεται στην επιβατική κίνηση το πρώτο πεντάμηνο του τρέχοντος έτους.

Τόσο το Υπουργείο Ναυτιλίας όσο και παράγοντες ακτοπλοϊκών εταιρειών, συμφωνούν στην εκτίμηση ότι η επιβατική κίνηση, φέτος τουλάχιστον στο πρώτο πεντάμηνο, είναι μειωμένη για πρώτη φορά μετά την πανδημία. Όπως αναφέρει ο γενικός γραμματέας Λιμένων Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας, Ευάγγελος Κυριαζόπουλος, τα στοιχεία που έχουν οι υπηρεσίες του Υπουργείου δείχνουν μια πτώση της κίνησης τουλάχιστον κατά 3% σε σύγκριση με πέρυσι.

Από την πλευρά τώρα των επιβατών επισημαίνεται ότι τα εισιτήρια στην ακτοπλοΐα είναι ιδιαίτερα ακριβά, με αποτέλεσμα οι πολίτες να δυσκολεύονται να ταξιδέψουν. Μάλιστα, για προορισμούς όπως είναι η Κρήτη ή άλλα μακρινά από τον Πειραιά νησιά, το ταξίδι με το πλοίο συνεπάγεται επιπλέον έξοδα, αφού η πολύωρη παραμονή κοστίζει. Αν μάλιστα πρόκειται και για οικογένεια, το ύψος των εξόδων γίνεται απαγορευτικό.