Μια νέα εισροή υδάτων σε αίθουσες με τις ελληνικές συλλογές, από τη στέγη του Βρετανικού Μουσείου, καθυστέρησε την επαναλειτουργία τους και φαίνεται να έχει δημιουργήσει μεγάλο πρόβλημα.
Συγκεκριμένα, οι έντονες βροχοπτώσεις στα τέλη Ιουλίου στο Λονδίνο φέρεται, σύμφωνα με την ιστοσελίδα «The Art Newspaper», να άφησαν το αποτύπωμά τους και στα ελληνικά εκθέματα του Βρετανικού Μουσείου. Οι αίθουσες με τους ελληνικούς θησαυρούς παραμένουν κλειστές στο Βρετανικό Μουσείο.
Πιο αναλυτικά, με βάση το συγκεκριμένο δημοσίευμα, επτά γκαλερί ελληνικής τέχνης, συμπεριλαμβανομένης της έκθεσης γλυπτών του Παρθενώνα στο Μουσείο, αναμενόταν να ανοίξουν ξανά για το κοινό στα τέλη Ιουλίου, μετά από επτάμηνο κλείσιμο λόγω του lockdown και εργασιών συντήρησης, σύμφωνα με πηγές του μουσείου.
Νέες εικόνες εγκατάλειψης
Το άνοιγμα ματαιώθηκε, ωστόσο, καθώς οι έντονες βροχοπτώσεις στις 25 Ιουλίου προκάλεσαν πλημμύρες στο κέντρο του Λονδίνου και οδήγησαν σε εισροή υδάτων σε μία από τις ελληνικές γκαλερί του μουσείου, προσθέτουν οι ίδιες πηγές.
Εκπρόσωπος του Βρετανικού Μουσείου επιβεβαίωσε στη «The Art Newspaper» ότι «υπήρχε κάποια είσοδος νερού σε μία από τις γκαλερί» τον Ιούλιο, προσθέτοντας ότι δεν μπορούσε να προσδιορίσει τη συγκεκριμένη γκαλερί. Επιπλέον, δεν μπορούσε να ξεκαθαρίσει πότε θα ανοίξουν ξανά οι εκθέσεις για το κοινό. Η κακή κατάσταση των χώρων που φιλοξενούν τους ελληνικούς θησαυρούς, έχει επισημανθεί πολλές φορές στο παρελθόν.
Το 2018, ελληνικά κανάλια μετέδωσαν εικόνες από νερό που στάζει στη γκαλερί όπου στεγάζονται γλυπτά, τα οποία αφαιρέθηκαν από τον Παρθενώνα από τον Λόρδο Έλγιν στις αρχές του 19ου αιώνα. Σε απάντηση, το μουσείο είχε πει ότι «κανένα από τα γλυπτά δεν έχει υποστεί ζημιά και το ζήτημα έχει αντιμετωπιστεί». Για την υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, οι εικόνες απέδειξαν ότι το Βρετανικό Μουσείο δεν φροντίζει τα γλυπτά του Παρθενώνα.
«Η εγκατάλειψη που διακρίνεται στις εικόνες, ενισχύει το νόμιμο αίτημα της Ελλάδας για μόνιμη επιστροφή των γλυπτών στην Αθήνα και επανένωση τους με τον Παρθενώνα», είπε.
Οι ελληνικές γκαλερί άνοιξαν για τελευταία φορά για το κοινό τον Δεκέμβριο του 2020. Στις 16 Δεκεμβρίου 2020, το μουσείο έκλεισε λόγω lockdown. Άνοιξε ξανά πέντε μήνες αργότερα, στις 17 Μαΐου 2021, αλλά οι συνήθεις εργασίες συντήρησης στις ελληνικές γκαλερί συνεχίστηκαν, με συνέπεια να παραμείνουν κλειστές.
Η σκληρή δήλωση της υπουργού Πολιτισμού
Σε ερώτηση που υπέβαλε το «Art Newspaper Greece» για δημοσίευμα της βρετανικής έκδοσής του σχετικά με την κατάσταση της αίθουσας των Γλυπτών του Παρθενώνα, στο Βρετανικό Μουσείο, η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη απάντησε τα εξής:
«Δεν είναι η πρώτη φορά που δημοσιεύονται φωτογραφίες, οι οποίες αποκαλύπτουν ότι οι συνθήκες έκθεσης των Γλυπτών του Παρθενώνα στο Βρετανικό Μουσείο, όχι μόνο δεν είναι οι ενδεδειγμένες, αλλά είναι από προσβλητικές έως επικίνδυνες.
Τον Σεπτέμβριο του 2019, όταν είχαν δημοσιευθεί αντίστοιχες φωτογραφίες, είχαμε τονίσει ότι οι εικόνες αυτές ενισχύουν απόλυτα το δίκαιο, διαρκές και αδιαπραγμάτευτο αίτημα της Ελλάδας για την επανένωση των Γλυπτών. Τα Γλυπτά του Παρθενώνα, του κορυφαίου μνημείου του Δυτικού Πολιτισμού, πρέπει να επιστρέψουν στη γενέθλια γη, να πάψουν να είναι αποκομμένα από το μνημείο, στο οποίο ανήκουν και από το οποίο αποσπάστηκαν βίαια, και να εκτεθούν ξανά στο αττικό φως».
Τι απαντά το Βρετανικό Μουσείο
Το Βρετανικό Μουσείο έδωσε τελικά, απάντηση στο αίτημα της ΕΡΤ όσον αφορά τις συνθήκες έκθεσης των Γλυπτών του Παρθενώνα, αλλά και τον λόγο που τόσο καιρό οι αίθουσες του μουσείου με τα ελληνικά εκθέματα παραμένουν ερμητικά κλειστές.
«Οι αίθουσες 13 έως 18 στο ισόγειο του Βρετανικού Μουσείου έχουν αφαιρεθεί προσωρινά από τη δημόσια πρόσβαση. Το Μουσείο έχει αναλάβει ένα πρόγραμμα εργασίας σε αυτές τις γκαλερί και ο προγραμματισμός αυτής της εργασίας καθυστέρησε λόγω του αντίκτυπου της πανδημίας στο πρόγραμμα του Μουσείου.
Περαιτέρω εργασίες και έρευνες πραγματοποιήθηκαν φέτος το καλοκαίρι και αυτές οι γκαλερί είναι προς το παρόν κλειστές για να διασφαλιστεί η ασφάλεια των επισκεπτών μας και η συλλογή ενώ πραγματοποιούνται αυτές οι έρευνες.
Αυτά τα βασικά έργα αποτελούν μέρος ενός προγράμματος συντήρησης κτηρίων, το οποίο θα βοηθήσει να γίνουν μελλοντικά έργα στο κτήριο του Μουσείου.
Παράλληλα με αυτές τις βασικές επισκευές, αναπτύσσουμε ένα στρατηγικό masterplan για να μεταμορφώσουμε το Μουσείο στο μέλλον. Θα περιλαμβάνει την ενεργή ανακαίνιση των ιστορικών κτηρίων και της περιουσίας μας, τη βελτίωση της εμπειρίας των επισκεπτών μας και την ανάληψη μιας φιλόδοξης επανάληψης της συλλογής στα επόμενα χρόνια.
Το Μουσείο είναι ένα ιστορικό και διατηρητέο κτήριο και υπάρχουν συνεχείς αξιολογήσεις υποδομής σε ολόκληρο τον χώρο.
Έχουμε μια ομάδα ειδικών που κάνουν τακτικούς ελέγχους σε όλο το Μουσείο για να παρακολουθούν και να διασφαλίζουν την κατάλληλη διαχείριση των κινδύνων για τη συλλογή. Η φροντίδα της συλλογής και η ασφάλεια των επισκεπτών και του προσωπικού μας αποτελούν ύψιστη προτεραιότητά μας».