Την δέκατη πλέον χρονιά της λειτουργίας τους κλείνει ο νέος κύκλος μαθημάτων του Mathesis, που ξεκινά τη Δευτέρα 20 Οκτωβρίου, με τρία νέα μαθήματα και δύο επαναλήψεις!
Το Κέντρο Ανοικτών Διαδικτυακών Μαθημάτων Mathesis, ιδρύθηκε το 2015 -με πρωτοβουλία και κύρια ευθύνη του Στέφανου Τραχανά- ως ένα ιδιαίτερο τμήμα των Πανεπιστημιακών Εκδόσεων Κρήτης (ΠΕΚ), με αποκλειστικό σκοπό τη δημιουργία και δωρεάν προσφορά στους φοιτητές, τους επαγγελματίες επιστήμονες και το ευρύτερο κοινό, διαδικτυακών μαθημάτων στο επίπεδο των καλύτερων διεθνών προτύπων.
«Στον κύκλο αυτόν -τονίζεται- θα εξερευνήσουμε το πώς και το γιατί γεννήθηκε η φιλοσοφία στην Ελλάδα. Και ύστερα, με ένα άλμα στο σήμερα, θα δούμε αν και με ποιους τρόπους η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να ενισχύσει τις δημιουργικές μας δυνατότητες.
Στην ενότητα των Μαθηματικών, θα συζητήσουμε για βασικές έννοιες του διαφορικού λογισμού, ενώ σε επανάληψη θα γνωρίσουμε την ιστορία, τις θυσίες και τα επιτεύγματα των γυναικών στον αρχαίο ελληνικό κόσμο και θα μάθουμε να συντάσσουμε απλά προγράμματα στη γλώσσα προγραμματισμού Python».
Κατάπληξη: Η αρχή της φιλοσοφίας στην ελληνική αρχαιότητα, Σπύρος Ράγκος, Πανεπιστήμιο Πατρών
Το ερώτημα για την αρχή της φιλοσοφίας είναι ένα ερώτημα ιστορικό και ταυτόχρονα επίκαιρο, γιατί μέσω της απάντησής του διαχωρίζεται η φιλοσοφία όχι μόνον από τη ρητορική και τη λογοτεχνία, αλλά και από τις εμπειρικές τέχνες και επιστήμες (την ιατρική, επί παραδείγματι) ως πεδία συστηματικής και εφαρμοσμένης γνώσης που επιδέχονται εξέλιξη.
Ιδεοποιείο: Δημιουργικότητα στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης, Δημήτρης Γραμμένος-Ανθή Στρατάκη, ΙΤΕ
Το μάθημα ανακατεύει πολλά και διάφορα υλικά: επιστημονικές θεωρίες και ερευνητικά αποτελέσματα, εμπνευστικές ιστορίες, ενδιαφέροντα βιβλία, πρωτότυπες ιδέες, μύθους γύρω από τη δημιουργικότητα, ιδέες-πακέτο, άσχετες πληροφορίες και πολλές δημιουργικές δραστηριότητες -τα λεγόμενα Σκεψεδάκια (με ή χωρίς ΤΝ).
Ο δικός μας συνοπτικός ορισμός είναι ότι «η δημιουργικότητα είναι απεσταγμένο χάος». Ευελπιστούμε ότι το ΙΔΕΟΠΟΙΕΙΟ είναι ακριβώς αυτό!
Μαθηματικά για τουρίστες φυσικής, Βάσω Παυλίδου, Πανεπιστήμιο Κρήτης
Το μάθημα αυτό εισάγει ακριβώς όσες μαθηματικές έννοιες χρειάζεστε για να γεφυρώσετε τα μαθηματικά του γυμνασίου με τα μαθηματικά που χρειάζονται για τη Φυσική του πρώτου πανεπιστημιακού έτους. Για κάθε μαθηματική έννοια εξηγείται ακριβώς για ποιον λόγο τη χρειαζόμαστε, με ποιον τρόπο τη χρησιμοποιούμε, ποια είναι η φυσική της σημασία και πώς μπορούμε να τη χειριζόμαστε πρακτικά, στις πιο απλές περιπτώσεις -για να περιηγηθούμε στον θαυμαστό κόσμο της φυσικής και να απολαύσουμε τα μεγαλόπρεπα οικοδομήματά του, όχι σαν αρχιτέκτονες αλλά σαν τουρίστες.
Οι γυναίκες στην αρχαία Ελλάδα (Ε), Κώστας Βλασόπουλος, Πανεπιστήμιο Κρήτης
«Η γνώση μας -τονίζεται- για την αρχαία Ελλάδα είναι συνήθως “γένους αρσενικού”: αφορά πρωτίστως τους άνδρες, τα επιτεύγματά τους και την οπτική τους γωνία. Σε αυτό το μάθημα, θα στρέψουμε την προσοχή μας σε μια αρχαία Ελλάδα “γένους θηλυκού”: στην ιστορία δηλαδή των γυναικών στον αρχαίο ελληνικό κόσμο και τη μελέτη των θυσιών και των επιτευγμάτων τους.
Θα μελετήσουμε το πώς η πατριαρχία και το κοινωνικό φύλο δομούσαν τη ζωή των γυναικών και την παράλληλη σφαίρα της γυναικείας κοινωνικότητας. Θα εξετάσουμε τη γυναικεία σεξουαλικότητα σε όλες τις όψεις της και τις πολλαπλές σχέσεις που αυτή δημιουργούσε.
Παράλληλα με τα κοινά χαρακτηριστικά της γυναικείας ζωής στην αρχαιότητα, θα διακρίνουμε τις διάφορες κατηγορίες γυναικών (πλούσιες και φτωχές, ελεύθερες και δούλες, αξιοπρεπείς και αναξιοπρεπείς) και τις πολύ διαφορετικές συνθήκες μέσα στις οποίες ζούσαν. Τέλος, θα δούμε μια σειρά από βιογραφίες τόσο επιφανών, όσο και άσημων γυναικών από τον αρχαίο ελληνικό κόσμο και τις σκληρές αλλά και γοητευτικές ιστορίες τους».
Εισαγωγή στην Python (Ε), Νίκος Αβούρης, Πανεπιστήμιο Πατρών
Θα θέλατε να μπορείτε να συντάξετε ένα απλό πρόγραμμα στη γλώσσα Python -την πιο δημοφιλή από τις «νέες γλώσσες» προγραμματισμού- που να σας επιτρέπει (μεταξύ πολλών άλλων) να αντλείτε ενδιαφέροντα στοιχεία από τον «ωκεανό» του διαδικτύου; Παραδείγματος χάριν, από το πρόγραμμα Διαύγεια των δαπανών του δημοσίου ή από τα πανταχού παρόντα κοινωνικά δίκτυα; Τούτο το μάθημα έχει σχεδιαστεί, ώστε να δώσει αυτήν τη δεξιότητα στον κάθε πολίτη, που ενδιαφέρεται να την αποκτήσει.
Το μάθημα είναι διάρκειας 6 εβδομάδων και δεν προϋποθέτει προηγούμενη γνώση ή εμπειρία προγραμματισμού.
«Yιοθέτησε» είκοσι από τα νέα μαθήματα
Μέσα στα επόμενα χρόνια, είκοσι από τα νέα μαθήματά θα «υιοθετηθούν» από την κα Αθηνά Φωτιάδου-Μητσούλη.
Η δωρεά -επισημαίνεται- της κυρίας Αθηνάς Φωτιάδου-Μητσούλη αποτελεί -πρώτα από όλα- μια συγκινητική χειρονομία από έναν άνθρωπο, που ανιδιοτελώς έχει στηρίξει το έργο και τον σκοπό του Mathesis. Έχοντας ήδη «υιοθετήσει» τρία μαθήματά μας κατά την πρώτη δεκαετία μας, η κυρία Αθηνά Φωτιάδου-Μητσούλη έχει σταθεί δίπλα μας από το ξεκίνημά μας στηρίζοντάς μας, χωρίς να ζητήσει κανένα αντάλλαγμα, και «μαλώνοντάς» μας, όποτε αναφερόμαστε δημόσια ή ιδιωτικά στη συνεισφορά της στο Mathesis.
Η δωρεά αυτή αποτελεί επίσης μία ουσιώδη οικονομική στήριξη προς έναν δημόσιο οργανισμό, που οικονομικά βασίζεται αποκλειστικά στα έσοδα των βεβαιώσεων επιτυχούς παρακολούθησης και σε χορηγίες πολιτών, φορέων και επιχειρήσεων που πιστεύουν στον σκοπό του.
Xάρη στη βοήθεια αυτήν, τα μισά περίπου μαθήματα της επόμενης πενταετίας μας θα έχουν καλύψει το μεγαλύτερο μέρος του κόστους παραγωγής τους. Η σημασία μίας τέτοιας στήριξης, ειδικά σε μία εποχή γενικευμένης οικονομικής αβεβαιότητας, είναι παραπάνω από πολύτιμη.
H κυρία Αθηνά-Φωτιάδου Μητσούλη συμμερίζεται απόλυτα τα όσα αναφέρονται στην ιστοσελίδα του Mathesis από τον κ. Τραχανά -του οποίου η αφοσίωση και η αμισθί προσφορά στον σκοπό του Mathesis της είναι γνωστές- και συγκεκριμένα το ότι «η εξίσωση των ευκαιριών στην ποιοτική εκπαίδευση αποτελεί έναν από τους ευγενέστερους στόχους που μία δημοκρατική κοινωνία αξίζει να θέτει στον εαυτό της».