H ομαδική εικαστική έκθεση «ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΠΟΣΤΑΣΗ – SOCIAL DISTANCING» που θα παρουσιαστεί αρχικά στην Αίθουσα Τέχνης “Μορφές” του Ρεθύμνου και έπειτα στην Αίθουσα Τέχνης “Match More” του Πλατανιά  Χανίων.

Το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Χανίων – Ελαιουργείον, το Εικαστικό Πρόγραμμα «ΧΑΝΙaRT-2020», η Αίθουσα Τέχνης Μορφές και η Αίθουσα Τέχνης Match More συνεργάζονται για την οργάνωση και την πραγματοποίηση της ομαδικής εικαστικής έκθεσης «ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΠΟΣΤΑΣΗ – SOCIAL DISTANCING» που θα παρουσιαστεί αρχικά στην Αίθουσα Τέχνης “Μορφές” του Ρεθύμνου και έπειτα στην Αίθουσα Τέχνης “Match More” του Πλατανιά  Χανίων.

Την εικαστική επιμέλεια της έκθεσης έχουν ο Δρ Κωνσταντίνος Β. Πρώιμος μαζί με τον Ιωάννη Ν. Αρχοντάκη και την καλλιτεχνική διεύθυνση της Αίθουσας Τέχνης Μορφές έχει ο Ηλίας Ηλιάκης.

Συμμετέχουν οι καλλιτέχνες: Κωνσταντίνος Ανδρώνης, Αλέξανδρος Βούτσας, Καλλιόπη Γιατρουδάκη, Στέλλα Δρυγιαννάκη, Σταύρος Κακλιδάκης, Μιχάλης Καλαϊτζάκης, Φαίδων Καλλιτσουνάκης, Στέλιος Καλογεράκης, Κωνσταντίνος Καλφούντζος, Μανώλης Καραταράκης, Μαρία Κελαϊδή, Ελένη Μανωλαράκη, Μαρίνα Μαραβελάκη, Γιάννης Π. Μαρκαντωνάκης, Λαμπρινή Μποβιάτσου, Ρένα Μπραουδάκη, Γιώργος Πανταζής, Σύλβια Πετσούρα, Αναστασία Πετράκη, Ευάγγελος Ρούσσος, Χρυσούλα Σκεπετζή, Μιράντα Σκυλουράκη, Κώστας Σπανάκης, Renate Stollenwerk, Αντώνης Τριανταφύλλου, Μαρία Τσουκνάκη, Konstantin Fischer και Αντώνης Φραντζεσκάκης.

Ο ιστορικός της τέχνης Δρ Κωνσταντίνος Β. Πρώιμος σημειώνει: «Η Κοινωνική Απόσταση είναι ένας όρος που επιβλήθηκε τον τελευταίο καιρό εξαιτίας της πανδημίας του κοροναϊού Covid-19 προκειμένου να περιορίσει την εξάπλωση της πανδημίας που έχει ήδη κατακλύσει τον κόσμο.

Τα μέτρα κοινωνικής ή φυσικής απόστασης έχουν μια μακρά ιστορία που ξεκινά στην αρχαιότητα και κατά γενική ομολογία έχουν αποδειχθεί αποτελεσματικά στη διαχείριση μεταδοτικών ασθενειών όπως οι ιογενείς σήμερα ή η λέπρα και η πανώλη παλαιότερα.

Παρά το γεγονός ότι σήμερα υπάρχει η δυνατότητα να συνδιαλεχθεί κανείς με τον άλλο μέσω της ψηφιακής τεχνολογίας, τα μέτρα κοινωνικής απόστασης έχουν ακόμα σοβαρές συνέπειες στην ψυχική υγεία των υποκειμένων στα οποία επιβάλλονται.

Επιπλέον, τα μέτρα αυτά παραβιάζουν τα δικαιώματα κίνησης και συναναστροφής και έχουν επιπρόσθετα κι έναν κοινωνικό χαρακτήρα εφόσον η καραντίνα δεν επηρεάζει με τον ίδιο τρόπο πλούσιους και φτωχούς. Οι τελευταίοι είναι σε πολύ πιο δύσκολη και δυσάρεστη θέση και γι αυτό είναι ακόμα πιο ευάλωτοι στην απειλή της ασθένειας.

Στο διάσημο έργο του René Magritte, “Οι εραστές ΙΙ”, του 1928, διατυπώνεται σχεδόν προφητικά η κατάσταση στην οποία θα βρεθούν πολλοί άνθρωποι σε όλο τον εικοστό και τον εικοστό πρώτο αιώνα: μαζί και χώρια ταυτόχρονα, με μια οικειότητα και απόσταση συνάμα που καθιστά την κοινή ζωή δύσκολη και προβληματική».

Λόγω της επιτακτικής ανάγκης για υγεία, ατομική αλλά και υγεία του ευρύτερου κοινωνικού συνόλου, οι κρατικές νομοθετικές ρυθμίσεις περιορισμού της ατομικής και συλλογικής ελευθερίας γίνονται αποδεκτές με τις ελάχιστες αντιδράσεις των πολιτών και χωρίς τις πιθανές αντιρρήσεις που θα αναπτύσσονταν σε καταστάσεις εκτός  πανδημίας. Κανείς δεν γνωρίζει αν μετά την παρέλευση της έκρυθμης κατάστασης λόγω κοροναϊού οι ελευθερίες των πολιτών θα αποκατασταθούν ή θα παραμείνουν δια παντός ως ένα έλλειμμα δημοκρατίας…

Η έκθεση συνοδεύεται από έγχρωμο δίγλωσσο κατάλογο (ελληνικά, αγγλικά) στον οποίο παρουσιάζονται τα συμμετέχοντα έργα τέχνης μαζί με αναλύσεις, κείμενα τεκμηρίωσης και σχόλια των καλλιτεχνών και των επιμελητών.

Η παρουσίαση της έκθεσης γίνεται από το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Χανίων – Ελαιουργείον σε συνεργασία με την Αίθουσα Τέχνης Match More και την Αίθουσα Τέχνης Μορφές στο πλαίσιο του εικαστικού προγράμματος ΧΑΝΙaRT-2019, συνδιοργανώνεται από την Περιφέρεια Κρήτης, την Περιφερειακή Ενότητα Χανίων, το Δήμο Χανίων και το Δήμο Πλατανιά.

Στην έκθεση παρουσιάζονται έργα ζωγραφικής, γλυπτικής, φωτογραφίας, κατασκευών και εγκαταστάσεων και η διάρκειά της θα είναι μέχρι τις 29 Αυγούστου 2020. Ανοικτά από Δευτέρα μέχρι Σάββατο 10:00-14:00 και Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή 18:00-21:00 με Ελεύθερη Είσοδο.