Πρότυπο Λύκειο Ηρακλείου διάβασαν Ζορμπά

Δύο τμήματα   της Β’ τάξης του Πρότυπου Γενικού Λυκείου Ηρακλείου, συμμετείχαν στην ανάγνωση του  έργου του Ν. Καζαντζάκη «Βίος και Πολιτεία του Αλέξη Ζορμπά», στην ώρα του μαθήματος της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας.

Την παρουσίαση του έργου έκανε στους μαθητές η κ. Κατερίνα Ζωγραφιστού, υπεύθυνη για την Παγκόσμια Λέσχη Ανάγνωσης Έργων του Ν. Καζαντζάκη που διοργανώνεται από  τη Διεθνή Εταιρεία Φίλων Ν. Καζαντζάκη (ΔΕΦΝΚ) με σκοπό να την ανάγνωση του έργου του μεγάλου μας συγγραφέα σε ολόκληρο τον κόσμο.

«Έχει-επισημαίνεται-ιδιαίτερη σημασία η συμμετοχή των νέων μας στις αναγνωστικές ομάδες. Για τον λόγο αυτό με μεγάλη χαρά δεχτήκαμε την πρόταση της φιλολόγου των δύο τμημάτων κ. Ειρήνης Κασσωτάκη να συζητηθεί το συγκεκριμένο έργο με αφορμή ένα απόσπασμα που περιέχεται στο βιβλίο τους «Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας».

Το ενδιαφέρον, η συμμετοχή και το επίπεδο γνώσεων των μαθητών ήταν άξιο συγχαρητηρίων. Συγχαρητήρια αξίζουν στην κ. Κασσωτάκη, που με τη μεθοδική και ουσιαστική διδασκαλία της οδηγεί τους μαθητές της να κατανοήσουν το νοηματικό βάθος των κειμένων του Καζαντζάκη. Άξια όμως συγχαρητηρίων είναι και η διευθύντρια του Πρότυπου Γενικού Λυκείου Ηρακλείου κ. Μαρία Γ. Πατραμάνη που υιοθετεί τέτοιες δράσεις στο σχολείο που διευθύνει».

Ονομαστικά οι μαθητές που συμμετείχαν στην αναγνωστική ομάδα ήταν:  Τμήμα Β1: Αλεξάκης Ιωάννης, Βαρότση Ελένη, Βεϊσάκη Αργυρή, Βενέρης Βασίλειος, Βιδάκη Ειρήνη, Θειακάκης Ιωάννης, Καραγιαννίδου Κατερίνα, Καστρινάκη Μιχαέλλα, Κλινάκης Γεώργιος, Κοκολάκη Μαρία, Κοτσυφός Κίμων, Κρουσανιωτάκης Εμμανουήλ, Κυραλάκης Μιχαήλ, Λιανουδάκης Γεώργιος, Μαρή Αικατερίνη, Μαριδάκης Ιωάννης, Μεταξά Αθανασία, Μεταξά Σοφία, Παπασπηλίου Μαρία, Πεδιαδιτάκης Αλέξανδρος, Σαμιωτάκη Αικατερίνη, Σιγανάκης Γεώργιος, Σκλαπάνη Βασιλική. Τμήμα Β2: Αγιομυργιανάκη Μαλβίνα, Γαρεφαλάκης Νικήτας, Γραμματικάκη Ιωάννα Ροδάνθη, Γραμματικάκη Μαρία Νικολέτα, Θεοχαρούλης Ιωάννης, Κανάκη Αφροδίτη, Κανελλόπουλος Ιωάννης, Καπελλάκης Εμμανουήλ, Καρανδινού Πελαγία, Κουγιού Μαρία, Κουρούκλη Εριέττα, Κουρουπάκη Νεφέλη, Μακριδάκη Μαρία, Σύρμος Μιχαήλ, Τιτάκη Ζωή, Τουρής Πέτρος, Τσάνι Άγγελος Θεόδωρος, Φιλιππίδης Μηνάς, Φλουράκης Γεώργιος, Φραγκιαδάκης Γεώργιος, Χανιωτάκης Στυλιανός, Χατζάκης Ευάγγελος, Χατζάκης Κωνσταντίνος, Χίντα Μαρινέλα.

 

Αξίζει να αναφέρουμε ερωτήσεις των μαθητών που συζητήθηκαν στη 2ωρη συνάντηση με την κ. Ζωγραφιστού: Αν αφορίστηκε ή όχι ο Καζαντζάκης από την Εκκλησία, αν ο Καζαντζάκης είχε παιδιά, η συγγένεια του Ζορμπά με τον Παύλο Σιδηρόπουλο, αν στην πραγματικότητα η μαντάμ Ορτάνς είχε σχέση με τον Ζορμπά, γιατί ο Καζαντζάκης έχει μεγαλύτερη απήχηση παγκοσμίως από άλλους Έλληνες λογοτέχνες, ακόμη και Νομπελίστες. Οι μαθητές σχολίασαν επίσης τις φράσεις του Καζαντζάκη (από το απόσπασμα του σχολικού βιβλίου)  «Από τη στιγμή εκείνη αρχίζει η ποίηση», και  «Να μετουσιώνεις το αναπόφευγο σε δικιά σου λεύτερη βούληση».

Οι μαθητές είπαν

Παραθέτουμε κάποιους από αυτούς τους σχολιασμούς:

“Ως άνθρωποι έχουμε αδυναμία να κατανοήσουμε  την αιτία ύπαρξης μας, με αποτέλεσμα η σκέψη του θανάτου να μας προβληματίζει και να μας τρομοκρατεί. Η ποίηση λειτουργεί σαν ανάγκη έκφρασης των παραδόξων και των προβλημάτων της ζωής, σαν συμπεριφορά ανάγκης για τη διατήρηση της ψυχικής μας υγείας. “

«Ο Καζαντζάκης συνειδητοποιεί την ανικανότητα των ανθρώπων να αντιληφθούν την αλήθεια της ύπαρξης· γι’ αυτό ο ίδιος καταφεύγει στην ποίηση. Η ποίηση λειτουργεί λυτρωτικά για εκείνον, δίνοντας του την ευκαιρία να αποδράσει από τους φρενήρεις ρυθμούς της καθημερινότητάς του ενώ ταυτόχρονα είναι ο μοναδικός τρόπος που μπορεί να εκφράσει ελεύθερα τον ψυχοσυναισθηματικό του κόσμο.»

«Με τον ποιητικό λόγο ο άνθρωπος εκφράζεται απεριόριστα και έτσι μπορεί να αντιμετωπίσει τους φόβους του σχετικά με την ύπαρξη.»

«Από την στιγμή εκείνη , σταματάει η πραγματικότητα και η λογική  και αρχίζει η ποίηση (η οποία είναι γεμάτη με συναισθήματα).»

«Η μετάβαση από τον συναισθηματικό και υλικό κόσμο της πραγματικότητας, στον πνευματικό κόσμο που εκπροσωπεί η τέχνη.»

«Οι άνθρωποι πολλές φορές δεν κατανοούν τον λόγο ύπαρξής τους και προβληματίζονται για την έννοια του θανάτου. Με αυτόν τον τρόπο οδηγούνται στην ποίηση προσπαθώντας να εκφράσουν τις ανησυχίες τους για τη ζωή.»

«Η συγκεκριμένη φράση, κατά τη γνώμη μου, δηλώνει το παράδοξο της ελευθερίας του ατόμου. Καθένας επιλέγει τις κινήσεις και τις πράξεις του, όντας ωστόσο υποκινούμενος από την “προκαθορισμένη” μοίρα.»

«Η ζωή μάς δίνεται απλόχερα μία φορά και πρέπει να επιλέγουμε να την τιμήσουμε, προκειμένου να απολαύσουμε το ταξίδι, καθώς αδυνατούμε να αποτρέψουμε το  πεπρωμένο, δηλαδή τον θάνατο.»

«Οι άνθρωποι μπορούν να πάνε ενάντια στην μοίρα τους ή να προσπαθήσουν να υλοποιήσουν κάτι ακατόρθωτο ή κάτι αναπόφευκτο με δική τους πρωτοβουλία και αναλαμβάνοντας τις ευθύνες τους.»

«Την ειμαρμένη την γράφει ο ίδιος ο άνθρωπος- με την ελευθερία του, σμιλεύοντας το αναπόφευκτο σε κόσμημα του.»