Οι ερευνητές με το έργο στο εργαστήριο
Οι ερευνητές με το έργο στο εργαστήριο

To μυστήριο για το ποιός είναι ο δημιουργός της «Κυρίας με τη γούνα» ενός από τους πιο γνωστούς πίνακες στον κόσμο,  θεωρούν ότι έλυσαν ερευνητές χρησιμοποιώντας τη σύγχρονη τεχνολογία.

Σε τελευταία ανάλυση του αριστουργηματικό έργου που αποδιδόταν στον μεγάλο Κρητικό ζωγράφο Ελ Γκρέκο, εμπειρογνό- μωνες κατέληξαν ότι το φιλοτέχνησε ο  Ισπανός καλλιτέχνης Αλόνσο Σάντσεθ Κοέλιο (1531-1588).

Το περίφημο έργο “Η κυρία με τη γούνα”
Το περίφημο έργο

Η ταυτότητα του ζωγράφου αποτέλεσε αντικείμενο συνεχούς συζήτησης για περισσότερα από 100 χρόνια και η αμφισβήτηση του Ελ Γκρέκο ως δημιουργού, είναι μια θεωρία που κέρδιζε έδαφος τα τελευταία χρόνια.

Ωστόσο δεν υπήρχε καμία ένδειξη για το ποιος θα μπορούσε να ήταν ο πραγματικός δημιουργός.

Οι ειδικοί προσπάθησαν να ξεδιαλύνουν το μυστήριο με τεχνικές εξετάσεις που έγιναν αρχικά από το Museo Nacional del Prado στη Μαδρίτη το 2014.

Πιο πρόσφατα, εμπειρογνώμονες από το Πανεπιστήμιο της Γλασκόβης και τα Μουσεία Πράντο και της Γλασκόβης συνέκριναν τον πίνακα με τα έργα του Έλ Γκρέκο και άλλων σύγχρονων καλλιτεχνών, όπως ο Κοέλιο για να κατανοήσουν την προέλευσή του.

Ο Δρ. Μαρκ Ρίχτερ, ο οποίος συντονίζει την έρευνα, εξήγησε ότι η τεχνική ανάλυση της επιφάνειας του πίνακα και η εξέταση των μικροσκοπικών δειγμάτων αποκάλυψαν ότι η σύνθεσή του διέφερε σημαντικά από τα άλλα έργα του διάσημου Δομίνικου Θεοτοκοπούλου.

Οι ειδικοί βρήκαν ότι το στρώμα της επιφάνειας της «Κυρίας με τη γούνα» ήταν ανοιχτό γκρι, ενώ τα έργα του Ελ Γκρέκο είχαν ένα χαρακτηριστικό στρώμα καφέ-κόκκινου χρώματος.  Η τεχνολογία και η ενδελεχής έρευνα αποκάλυψαν τον πραγματικό δημιουργό του έργου «Η Κυρία με η γούνα».  Χρησιμοποίησαν επίσης την υπέρυθρη ακτινογραφία μια τεχνική που «βλέπει» μέσα από τα στρώματα χρωμάτων που είναι αδιαπέραστα στο ανθρώπινο μάτι.

Έρευνα ανάμεσα σε έργα του Γκρέκο
Έρευνα ανάμεσα σε έργα του Γκρέκο

Η τεχνική έδειξε ότι η ποιότητα των αρχικών σχεδίων του Ελ Γκρέκο ήταν «ριζικά διαφορετική» από τις γραμμές του σχεδίου που ήταν ορατές κάτω από τον πίνακα. «Τέτοιες λεπτομέρειες, που είναι σημαντικές για την κατανόηση της προσωπικής τεχνικής ενός καλλιτέχνη, βοηθούν να εξηγηθεί γιατί ο πίνακας δεν θεωρείται πλέον ότι έχει ζωγραφιστεί από τον Ελ Γκρέκο», πρόσθεσε ο Ρίχτερ.

Χαρακτηριστικά όπως το φόρεμα, τα κοσμήματα και το κοινωνικό στάτους των ανθρώπων που εκπροσωπούνταν στα πορτρέτα της εποχής, μελετήθηκαν επίσης σε συνεργασία με Ισπανούς μελετητές. Θεωρείται ότι ήταν η σύζυγος του Θεοτοκόπουλου Χερόνυμα.

Ο Κοέλιο ήταν καλλιτέχνης που συνδέεται στενότερα με συμβατικά τυπικά βασιλικά πορτρέτα. Ωστόσο, πιστεύεται τώρα ότι ζωγράφισε πολύ διαφορετικά, ανεπίσημα έργα όπως ο πίνακας «Η κυρία με τη γούνα»

Η Δρ. Hilary Macartney, επικεφαλής της έρευνας στο Πανεπιστήμιο της Γλασκόβης, δήλωσε: «Η λάθος απόδοση του έργου συνέβαλε στη δημιουργία της φήμης του Ελ Γκρέκο εκτός Ισπανίας τον 19ο αιώνα. Τώρα, επιτέλους, θα αποκατασταθεί η διεθνής φήμη που αξίζει ο Αλόνσο Σάντσεθ Κοέλιο».

Σύμφωνα με το BBC, το έργο θεωρήθηκε αυθεντικός Ελ Γκρέκο μετά την παρουσίασή του στο Λούβρο το 1838, ως μέρος της συλλογής που άνηκε στον βασιλιά Λουδοβίκο Φίλιππο. Το επόμενο καλοκαίρι θα επιστρέψει στον εκθεσιακό του χώρο στο Pollok House με τη νέα του ταυτότητα.