Συνολικά 140 μαθητές από το 10ο ΓΕΛ και το Πρότυπο ΓΕΛ Ηρακλείου διαγωνίστηκαν και φέτος στην ορθογραφία, την οποία ο μεγάλος Έλληνας ζωγράφος Γιάννης Τσαρούχης, θεωρούσε -όπως έλεγε- θέμα καλαισθησίας.
Τι θα έλεγε άραγε σήμερα, που το πρόβλημα της δυσορθογραφίας έχει προσλάβει μεγάλες διαστάσεις; Μια υπενθύμιση του πόσο σημαντική είναι η ορθογραφία αποτελεί ο συγκεκριμένος διαγωνισμός ορθογραφίας σε επίπεδο σχολείων, που διοργανώνεται αδιάκοπα εδώ και δύο δεκαετίες.
Για άλλη μια χρονιά, συγκεκριμένα την 20η συνεχόμενη, πραγματοποιήθηκε και φέτος σε δύο Γενικά Λύκεια του Ηρακλείου, το 10ο ΓΕΛ και το Πρότυπο Γενικό Λύκειο.
Οι μαθητές τους διαγωνίστηκαν και φέτος στην ορθογραφία σε μια κοινή για κάθε σχολείο ώρα, σε κοινά θέματα, τόσο σε ατομικό επίπεδο όσο και σε επίπεδο τμημάτων (με την εξαγωγή του μέσου όρου των επιδόσεων).
Χορηγός του διαγωνισμού ήταν και φέτος το Ίδρυμα Τριανταφυλλίδη, που προσέφερε στον καλύτερο ορθογράφο κάθε σχολείου ένα λεξικό του Ιδρύματος (το γνωστό έγκυρο λεξικό του Μ. Τριανταφυλλίδη – συνολική χορηγία ύψους 130 ευρώ), ενώ οι 10 καλύτεροι ορθογράφοι κάθε σχολείου βραβεύτηκαν με έπαινο.
Συνεργασία φιλολόγων των δύο σχολείων
Για την επιτυχή διοργάνωση του διαγωνισμού συνεργάστηκαν φιλόλογοι εκπαιδευτικοί των δύο σχολείων, που αφιέρωσαν κάποιες διδακτικές ώρες για τη διδασκαλία των ορθογραφικών κανόνων και διόρθωσαν τα γραπτά των μαθητών.
Για την καλύτερη -μάλιστα- προετοιμασία των μαθητών, τέθηκε στη διάθεσή τους πρωτότυπο διδακτικό υλικό με ορθογραφικούς κανόνες και ασκήσεις ορθογραφίας (ο ορθογραφικός οδηγός και οι ασκήσεις είναι διαθέσιμα στην ιστοσελίδα Φιλόλογοι Ηρακλείου http://users.sch.gr//sfscholiki/fi/ στην ενότητα «ορθογραφία»).
Στόχος των φιλόλογων εκπαιδευτικών είναι, μέσα από τη διαδικασία του διαγωνισμού, να ευαισθητοποιήσουν τους μαθητές στη Νεοελληνική Γλώσσα και να τους δώσουν το κίνητρο να βελτιωθούν στην ορθογραφία.
Τα κίνητρα και η αξέχαστη εμπειρία
Ο Μάνος Καλαϊτζάκης, μαθητής της Α΄ Λυκείου στο Πρότυπο ΓΕΛ Ηρακλείου, ήταν εξαρχής ένθερμος υποστηρικτικής του διαγωνισμού και δηλώνει: «Τα κίνητρα για την συμμετοχή ήταν πολύ ισχυρά: η απόκτηση γνώσεων, η ευγενής άμιλλα μεταξύ των τμημάτων, ο διασκεδαστικός τρόπος διεξαγωγής του διαγωνισμού και τέλος η βράβευση, όλα αυτά έκαναν όλη την εμπειρία συναρπαστική! Ποιος μαθητής θα έλεγε όχι σε κάτι τέτοιο;».
Η μαθήτρια της Α’ Λυκείου στο Πρότυπο ΓΕΛ Ηρακλείου, Λυδία Δουλουφάκη, χαρακτήρισε τον διαγωνισμό ως μια αξέχαστη εμπειρία, μέσα από την οποία «είχα την ευκαιρία», όπως δήλωσε, «να αξιολογήσω τις γλωσσικές μου γνώσεις και να εμπλουτίσω περαιτέρω το λεξιλόγιό μου.
Θεωρώ πως, για την καλλιέργεια της ορθογραφικής ικανότητας, παίζει καθοριστικό ρόλο η ανάγνωση λογοτεχνικών βιβλίων από νεαρή ηλικία, καθώς κάθε βιβλίο αποτελεί ένα παράθυρο σε νέες λέξεις και ιδέες, που μας καθιστούν πιο εύγλωττους και πιο ουσιαστικούς στην έκφραση και στην κατανόηση. Αν μου δινόταν ξανά η ευκαιρία, θα συμμετείχα με μεγάλη χαρά!».
Ο Φλάβιο Σέλικα, μαθητής της Α΄ Λυκείου και νικητής του διαγωνισμού στο 10ο ΓΕΛ Ηρακλείου, θεώρησε τον διαγωνισμό ως μια ευκαιρία να δοκιμάσει τις ορθογραφικές γνώσεις του. «Η ελληνική γλώσσα», δήλωσε «είναι απαιτητική αλλά συναρπαστική. Όσο περισσότερο την εξασκείς, τόσο καλύτερα μπορείς να την εκφράζεις και να τη χειρίζεσαι με ακρίβεια. Άλλωστε είναι ευθύνη όλων μας να τη μιλάμε και να τη χρησιμοποιούμε σωστά».
Παρόμοιες απόψεις κατέθεσαν οι μαθήτριες της Α΄ Λυκείου στο 10ο ΓΕΛ Ηρακλείου, Αναστασία Ζαχαράκη και Κολαδιέλη Μαρία. Δεν βρήκαν μόνο ωραία και ενδιαφέρουσα την εμπειρία του διαγωνισμού αλλά και μια ευκαιρία να προβληματιστούν για το πώς γράφονται σωστά οι λέξεις.
Η ελληνική γλώσσα είναι από τις πιο πλούσιες σε λεξιλόγιο. Είναι η μόνη γλώσσα στον κόσμο που ομιλείται και γράφεται συνεχώς επί 4.000 τουλάχιστον έτη. Η ορθογραφία αναδεικνύει την προέλευση και τη βαθύτερη σημασία των λέξεων, καθιστώντας τη γλώσσα μας μάρτυρα της ιστορικής μας συνέχειας και της πολιτιστικής μας ταυτότητας.
Αυτό που οφείλουμε να κάνουμε είναι να της δίνουμε την αξία που απαιτείται και να μην την παραγκωνίζουμε. Δράσεις όπως ο εν λόγω διαγωνισμός μάς θυμίζουν την παραπάνω οφειλή.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΚΛΑΨΙΝΟΥΗ πρώτη των πρώτων με 20 στρογγυλό
Αλάνθαστη και φυσικά νικήτρια του διαγωνισμού αναδείχθηκε η Κωνσταντίνα Κλαψινού, μαθήτρια της Α΄ τάξης στο Πρότυπο Γενικό Λύκειο Ηρακλείου, σημειώνοντας την καλύτερη επίδοση όλων των ετών κατά τα οποία διεξάγεται ο διαγωνισμός (20 στρογγυλό) ! Ασύλληπτη επίδοση κυριολεκτικά…
Ο λόγος στην ίδια: «Ο διαγωνισμός προωθεί την εμβριθή μελέτη και κατανόηση της ελληνικής αλλά και την ευγενή άμιλλα. Οι νέοι είναι αναγκαίο να μιλούν και να εκφράζονται σωστά, μιας και η ορθή χρήση της γλώσσας αποτελεί τόσο εφόδιο για τη μετέπειτα επαγγελματική σταδιοδρομία τους όσο και δείγμα πολιτισμού.
Προσωπικά, θεωρώ πως η εκμάθηση της ορθογραφίας αφορά όλους και δεν απαιτεί στείρα απομνημόνευση κανόνων. Αντίθετα, πρόκειται για ένα διαρκές «ταξίδι» μάθησης, αντίληψης και αφομοίωσης του γλωσσικού πλούτου. Αυτήν την πορεία ακολούθησα κι εγώ και αισθάνομαι σήμερα ιδιαίτερη χαρά και ικανοποίηση που κατέκτησα την πρώτη θέση, σ’ αυτόν τον ομολογουμένως απαιτητικό διαγωνισμό.
Φρονώ πως η ενδελεχής ενασχόλησή μου με τη γλώσσα απέδωσε καρπούς. Θα επιθυμούσα, φυσικά, να συγχαρώ όλους τους/τις συμμετέχοντες/-ουσες και να παροτρύνω και τις επόμενες γενιές μαθητών να λάβουν μέρος και να αποκομίσουν τις ωφέλειες της γνώσης. Τέλος, θα ήθελα να ευχαριστήσω τη διεύθυνση και το σύνολο των εκπαιδευτικών του σχολείου μας για την εξαιρετική πρωτοβουλία τους!».