Παρότι σε απόλυτα μεγέθη η αγορά των μεταχειρισμένων ειδών στην Ελλάδα είναι ακόμη περιορισμένη σε σχέση με τις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης, η ζήτηση των καταναλωτών για «second hand» προϊόντα, ανεβαίνει συνεχώς τα τελευταία χρόνια.
Αντίστοιχα ανοδική πορεία καταγράφει και η αγορά των προϊόντων που πωλούνται σε υπαίθριους πάγκους. Την ίδια στιγμή, οι έμποροι κρούουν «καμπανάκι» σχετικά με τον ανταγωνισμό -«αθέμιτο» όπως σημειώνουν – που δέχονται από ασιατικές ηλεκτρονικές πλατφόρμες, με προϊόντα χαμηλού κόστους. Οι οποίες, λόγω της πίεσης που δέχεται το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών φαίνεται πως έχουν βρει «χώρο» στις επιλογές τους.
Η παραπάνω εικόνα αποτυπώνει ουσιαστικά τη στροφή των καταναλωτών προς εναλλακτικές και πιο οικονομικές λύσεις, ιδίως όσον αφορά σε αγαθά που δεν είναι πρώτης ανάγκης. Με το κόστος, να αποτελεί το βασικό κριτήριο στις επιλογές των αγορών τους όταν ψωνίζουν καταναλωτικά είδη, όπως για παράδειγμα ρούχα και παπούτσια.
Άλμα στην αγορά των μεταχειρισμένων
«Φαίνεται ότι με μία «καθυστέρηση» και τα ελληνικά νοικοκυριά συμβαδίζουν με τις εξελίξεις που εδώ και χρόνια παρατηρούμε στις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης» είχε επισημάνει σχετικά με την άνοδο του κλάδου των μεταχειρισμένων ειδών κατά τη διάρκεια του 2024, ο συντονιστής του Τμήματος Οικονομικής Ανάπτυξης του ΙΝΕΜΥ της ΕΣΕΕ, Μανόλης Μανιούδης.
Στο σύνολο του προηγούμενου έτους, οι πωλήσεις της κατηγορίας «μεταχειρισμένα είδη σε καταστήματα», σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, διαμορφώθηκαν στα 41,6 εκατ. ευρώ, έναντι 38,6 εκατ. ευρώ το 2023. Το 2021 ήταν μόλις στα 15,6 εκατ. ευρώ και ακόμη χαμηλότερα το 2020, στα 9,09 εκατ. ευρώ.
Aντίστοιχη εικόνα παρατηρείται και τους πρώτους μήνες του 2025. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ο συγκεκριμένος κλάδος ήταν μεταξύ εκείνων που εμφάνισαν τις υψηλότερες αυξήσεις τζίρου το α’ τρίμηνο του τρέχοντος έτους, καταγράφοντας ετήσια άνοδο της τάξεως του 30,7%. Ο κύκλος εργασιών σε επίπεδο τριμήνου διαμορφώθηκε στα 13,31 εκατ. ευρώ όταν το αντίστοιχο τρίμηνο του 2024 ήταν στα 10,1 εκατ. ευρώ.
Αύξηση 33,4% εμφάνισαν το πρώτο τρίμηνο του 2025 σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό και τα προϊόντα ένδυσης και υπόδησης που πωλούνται σε υπαίθριους πάγκους και αγορές. Ο κύκλος εργασιών διαμορφώθηκε στα 2,84 εκατ. ευρώ έναντι 2,1 εκατ. ευρώ το α’ τρίμηνο του 2024.
Την ίδια στιγμή, με βάση την ανάλυση του ΙΝΕΣΥ της ΕΣΕΕ, στο σύνολο των επιχειρήσεων στα λιανικού Εμπορίου – εκτός των κλάδων τροφίμων, οχημάτων και καυσίμων- η εξέλιξη του τζίρου μεταξύ των α΄ τριμήνων 2025/2024 συνιστά τη χαμηλότερη επίδοση των τελευταίων τεσσάρων ετών. Σε όρους απόλυτων μεγεθών, η αύξηση του τζίρου ανέρχεται σε 68 εκατ. ευρώ, με τον κύκλο εργασιών να διαμορφώνεται το α’ τρίμηνο του 2025 σε 5,59 δισ. ευρώ, από 5,52 δισ. πέρυσι. Ο ρυθμός ενίσχυσης των πωλήσεων (+1,2%), όπως επισημαίνεται, υπολείπεται του ρυθμού πληθωρισμού για το ίδιο διάστημα (+2,6%), κάτι που σημαίνει πως ο πραγματικός όγκος πωλήσεων είναι μειωμένος συγκριτικά με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο.
Πηγή: cnn.gr