Στην ανηφόρα οι τιμές σε 4.000 προϊόντα από 1η Ιουνίου

Νέες τιμές για 4.000 προϊόντα που ήταν στη μόνιμη μείωση της τιμής στα σούπερ μάρκετ, ξεκινάνε την 1η Ιουνίου, τόνισε μιλώντας στα Παραπολιτικά FM ο πρόεδρος Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδος Απόστολος Ραυτόπουλος. Διερωτήθηκε παράλληλα γιατί ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης δεν έστειλε την επιστολή του στην Φον Ντερ Λάιεν… δυο μήνες πριν. «Αυτό το οποίο έδειξε η έκθεση της Επιτροπής Ανταγωνισμού μετά τη χαρτογράφηση που έκανε είναι ότι οι Έλληνες αγοράζουμε έως 361% τα απορρυπαντικά ακριβότερα σε σχέση με τις υπόλοιπες χώρες της ΕΕ. Αυτό έγινε στις 10 Μαρτίου του 2023», σημείωσε μεταξύ άλλων.

«Τι ήταν αυτό που ανάγκασε σήμερα τον κ. Πρωθυπουργό να στείλει επιστολή στην κυρία Φον Ντερ Λάιεν και δεν το έκανε στις 10 Μαρτίου του 2023 μετά την έκθεση από τη χαρτογράφηση που έκανε η Επιτροπή Ανταγωνισμού;» διερωτήθηκε. Παράλληλα σημείωσε ότι «το 2019 καταργήθηκε η ποινικοποίηση της αισχροκέρδειας και έτσι η αγορά είναι ασύδοτη. Έλεγχοι δεν υπάρχουν, οι εταιρείες κάνουν ό,τι θέλουν, ξέρουν ότι δεν θα υποστούν καμία ποινική δίωξη, ξέρουν ότι αυτό το οποίο θα γίνει για παράδειγμα ένα πρόστιμο το οποίο δεν θα το πληρώσουν γιατί θα προσφύγουν στο Δευτεροβάθμιο Διοικητικό Εφετείο, όταν θα καταλήξει η υπόθεση από το Εφετείο θα καταφύγουν στον Άρειο Πάγο».

Ερωτηθείς δε για τον αν θα υπάρξει σταθεροποίηση των τιμών, ο Απόστολος Ραυτόπουλος υπογράμμισε: «Δεν θα υπάρξει σταθεροποίηση γιατί την 1η Ιουνίου ξεκινάνε οι νέες τιμές των 4.000 προϊόντων που ήταν στην μόνιμη μείωση της τιμής. Επανέρχονται επομένως οι τιμές στην προηγούμενη κατάσταση, δηλαδή θα αυξηθούν από 5 έως 10% τα 4.000 προϊόντα που μας έλεγε το υπουργείο ότι έχουν μειωθεί και σύμφωνα με τη Eurostat και ξένους οίκους αυτό το οποίο μας μας είπαν είναι ότι θα συνεχιστούν καθ’ όλη τη διάρκεια του 2024 και του 2025 οι αυξήσεις των τιμών των τροφίμων και των ειδών πρώτης ανάγκης».

Η παρέμβαση Μητσοτάκη

Την παρέμβαση της Κομισιόν για τα φαινόμενα αισχροκέρδειας πολυεθνικών εταιρειών ζητάει ο Κυριάκος Μητσοτάκης, με επιστολή που απέστειλε το Σάββατο (18/5) στην πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, όπως είχε προαναγγείλει, προκειμένου να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της ακρίβειας που ταλανίζει τους πολίτες και, παρά τα όποια κυβερνητικά μέτρα, δεν υποχωρεί.

Τα κόλπα των πολυεθνικών

Ένα από τα βασικά κόλπα που χρησιμοποιούν οι πολυεθνικές είναι οι «εδαφικοί εφοδιαστικοί περιορισμοί». Για παράδειγμα μια πολυεθνική πουλά το ίδιο κουτί δημητριακών σε Ελλάδα και Γαλλία. Αυξάνει την τιμή στην Ελλάδα όχι όμως και στην Γαλλία επειδή ο ανταγωνισμός εκεί είναι μεγαλύτερος και φοβάται μην χάσει μερίδιο αγοράς. Για να εμποδίσει τον Έλληνα χονδρέμπορο να αγοράσει από την Γαλλία το προϊόν και να το εισάγει φθηνότερα στην Ελλάδα τον απειλεί ότι θα του κόψει τις εκπτώσεις ή ότι θα αλλάξει προμηθευτή.

Την ίδια στιγμή προμηθεύει επίσης την Γαλλία με το σταγνόμετρο για να μην φτάνουν τα προϊόντα για εξαγωγές ή αλλάζει συσκευασία. Περιφρουρεί έτσι την υψηλή τιμή στην Ελλάδα, βγάζοντας κέρδος, ενώ μπορεί να χάνει λίγο στην Ιταλία για να κερδίσει μερίδιο αγοράς. Βέβαια, όπως αναφέρει και ο καθηγητής Οικονομικών κ. Παναγιώτης Πετράκης σημειώνει με έμφαση πως: «Αυτά δεν μπορούν να τα κάνουν στην Γερμανία ή στην Γαλλία όπου η αγορά είναι εξαιρετικά ισχυρή και ο ανταγωνισμός υψηλός, σε πιο απομονωμένες γεωγραφικά περιοχές όπου τα δίκτυα περιορισμένα και η επικοινωνία προμηθευτών με λιανοπωλητές ασθενέστερη».