Ψηφιακή κάρτα εργασίας: Τι σχεδιάζεται για το Δημόσιο

Ψηφιακή κάρτα εργασίας θα “χτυπούν” από το 2026 οι υπάλληλοι του δημοσίου τομέα.

Σύμφωνα με δημοσιεύματα, είναι ειλημμένη η απόφαση από το υπουργείο Εσωτερικών σε συνεργασία με το Μέγαρο Μαξίμου για την εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας εργασίας σε όλο το Δημόσιο από το 2026.

Mάλιστα οι επιτελείς του υπουργείου Εσωτερικών θεωρούν ότι εύκολα μπορεί να εφαρμοστεί και στις δημόσιες υπηρεσίες. Ζητούμενο για τη σχεδίαση της ψηφιακής κάρτας των δημοσίων υπαλλήλων είναι αφενός η πιστή τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων αναφορικά με την υλοποίηση του κυβερνητικού έργου και αφετέρου η ενίσχυση του επαγγελματισμού στο Δημόσιο, στο πρότυπο λειτουργίας πολυεθνικών και άλλων εταιρειών.

Αρμόδια στελέχη υπογραμμίζουν στην εφημερίδα “Πρώτο θέμα” ότι οι συνεπείς δημόσιοι υπάλληλοι μόνο να κερδίσουν έχουν από την εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας, τόσο από τυχόν υπερωρίες όσο και από το τέλος μιας στρεβλής πρακτικής εις βάρος τους άλλους συναδέλφους τους.

Παράλληλα, όπως διευκρινίζουν αρμόδιες πηγές, η μετάβαση σε ένα ψηφιακό σύστημα ελέγχου του ωραρίου στο Δημόσιο θα συνοδεύεται υποχρεωτικά από τις απαραίτητες προβλέψεις στον Δημοσιοϋπαλληλικό Κώδικα, αλλά και από αυτές για την προστασία προσωπικών δεδομένων, προχωρώντας ένα ακόμη βήμα προς τον ψηφιακό φάκελο του δημοσίου υπαλλήλου.

Υπενθυμίζεται πως η ψηφιακή κάρτα εργασίας εφαρμόζεται ήδη σε πολλές ανεξάρτητες αρχές, όπως στην ΑΑΔΕ, αλλά και σε Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου, κάτι που από τη μια διασφαλίζει την τήρηση του ωραρίου και από την άλλη προστατεύει τους εργαζόμενους από το καθεστώς της εργοδοτικής αυθαιρεσίας.

Η νέα ψηφιακή κάρτα εργασίας

Με τη νέα ψηφιακή κάρτα οι δημόσιοι υπάλληλοι θα επιβεβαιώνουν την αυτοπρόσωπη παρουσία κατά την προέλευση και την αποχώρηση τους από την υπηρεσία τους με τη χρήση της σύγχρονης τεχνολογίας, ενώ θα καταγράφεται και το σύνολο των μετακινήσεών τους εντός και εκτός του χώρου στέγασης της υπηρεσίας τους.

Στην κατεύθυνση αυτή, η διοίκηση θα είναι σε θέση να ελέγχει τόσο τον βαθμό της υπερωριακής εργασίας όσο και τη συμμόρφωση των υπαλλήλων με βάση το προβλεπόμενο από τον νόμο ωράριο εργασίας τους, το οποίο δεν τηρούν ορισμένοι από τους υπαλλήλους.

Αντίθετα, η πολυετής ύπαρξη του υφιστάμενου συστήματος στο οποίο οι δημόσιοι υπάλληλοι χτυπούν κάρτα κατά την είσοδό τους στον χώρο εργασίας τους, όπως και κατά την αποχώρησή τους από αυτόν, εξάσκησε διαχρονικά τη… δημιουργικότητα μερίδας των εργαζομένων στο Δημόσιο, οι οποίοι κατέφυγαν σε ευφάνταστες λύσεις.

Τα «παραθυράκια»

Η εφευρετικότητα μερίδας δημοσίων υπαλλήλων που κατάφεραν να εντοπίσουν με τα χρόνια «παραθυράκια» στο υπάρχον σύστημα ήταν αυτή που κινητοποίησε το υπουργείο. Εσωτερικών ώστε να αναζητήσει εναλλακτικές λύσεις για τη διασφάλιση της μη καταστρατήγησης του εργασιακού ωραρίου. Είναι άλλωστε κοινό μυστικό ότι παρατηρούνται περιπτώσεις κατά τις οποίες δημόσιοι υπάλληλοι χτυπούν προσερχόμενοι την κάρτα τους και να αποχωρούν εν συνεχεία από το κτίριο για να επιστρέψουν κατά την ώρα λήξης του ωραρίου τους.

Άλλη πάλι κατηγορία υπαλλήλων διαπιστώθηκε ότι εισέρχονται στην υπηρεσία τους για να αποχωρήσουν ενδιαμέσως εν ώρα εργασίας παρεμβάλλοντας ανάμεσα στο υποχρεωτικό ωράριο τους προσωπικά ραντεβού, οικογενειακές υποχρεώσεις ή ακόμη αγορές και ψώνια.

Δεν λείπουν και εκείνες οι ελάχιστες περιπτώσεις υπαλλήλων που χτυπούν κάρτα διά αντιπροσώπου, έχουν δηλαδή αφήσει στο πόδι τους έτερο συνάδελφό τους, στον οποίο έχουν εμπιστευτεί την κάρτα εργασίας τους για να τη χτυπά μαζί με τη δική του χωρίς να δίνουν το «παρών» αυτοπροσώπως στην υπηρεσία τους.

Το κλιμακωτό ωράριο εργασίας

Υπενθυμίζεται πως στο Δημόσιο προβλέπεται εδώ και καιρό η θεσμοθετημένη δυνατότητα επιλογής κλιμακωτού ωραρίου για την προσέλευση και αποχώρηση από την εργασία, και συγκεκριμένα:

Ώρα προσέλευσης στις 07.00 και ώρα αποχώρησης στις 15.00.
‘Ωρα προσέλευσης στις 07.30 και ώρα αποχώρησης στις 15.30.
Ώρα προσέλευσης στις 08.00 και ώρα αποχώρησης στις 16.00.
Ώρα προσέλευσης στις 08.30 και ώρα αποχώρησης στις 16.30.
Ώρα προσέλευσης στις 09.00 και ώρα αποχώρησης στις 17.00.