Διπλά προβλήματα αντιμετωπίζει ο κλάδος των επιχειρηματιών στην Κρήτη, μετά την απόφαση της κυβέρνησης να κρατήσει κλειστά όλα τα μαγαζιά, αλλά να επιτρέψει υπό προϋποθέσεις την πώληση εμπορευμάτων με τη μορφή “click away”.
Οι περισσότεροι έμποροι της πόλης του Ηρακλείου, αλλά και της Κρήτης χθες, άνοιξαν τα καταστήματα τους, χωρίς να τα ανοίξουν ουσιαστικά σε μια ελπίδα πως θα μπορέσουν να εξυπηρετήσουν έστω και λιγοστούς περαστικούς πελάτες, κάνοντας μια άτυπη χρήση του “click away”. Η κίνηση ωστόσο ήταν υποτονική έως ανύπαρκτη, αφού οι αυστηρές τηλεοπτικές προειδοποιήσεις των ιθυνόντων της κυβέρνησης για επίσκεψη στα καταστήματα με sms, προαγορά προϊόντων και επίδειξη της ηλεκτρονικής απόδειξης, λειτούργησαν εντελώς αποτρεπτικά για πάρα πολύ κόσμο.
Ακόμα όμως και στα πολυκαταστήματα, τα οποία διαθέτουν ηλεκτρονικά μαγαζιά, αλλά και δυνατότητες υποστήριξης της μορφής “click away” η κίνηση ήταν υποτονική. Οι καταναλωτές έδειξαν μάλιστα ότι τουλάχιστον στην Κρήτη δεν επιθυμούν στην πλειοψηφία τους τέτοιες μορφές συναλλαγών, ανεξάρτητα από το αν έχουν τη δυνατότητα να τις υλοποιήσουν ή όχι. Παρά τις κυβερνητικές δηλώσεις πως πλέον η Ελλάδα αγοράζει και κινείται αποκλειστικά ηλεκτρονικά, αυτό σε καμία περίπτωση δεν επιβεβαιώνεται στην Κρήτη, η οποία πλέον έχει φθάσει τα όρια των αντοχών της.
Οι περισσότεροι έμποροι που άνοιξαν τα καταστήματα τους, λειτούργησαν στη λογική μιας άτυπης αλληλεπίδρασης με τους καταναλωτές, με τις δυσκολίες που μπορεί να έχει το όλο εγχείρημα. Άλλοι μάλιστα αξιοποίησαν τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης και δειγμάτιζαν τα προϊόντα τους με… βιντεοκλήση, όμως όπως φάνηκε το μοντέλο που επιχειρεί να λειτουργήσει η κυβέρνηση, μοιάζει ανεφάρμοστο.
Παρ’ όλα αυτά, στο σύνολο του το κυβερνητικό επιτελείο δείχνει να υποστηρίζει την συγκεκριμένη απόφαση, να θεωρεί πως το μοντέλο είναι απόλυτα εφαρμόσιμο, ενώ ο Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης τονίζει πως ο μόνος λόγος για να σταματήσει η λειτουργία του συγκεκριμένου μοντέλου είναι να παρατηρηθεί … συνωστισμός έξω από τα καταστήματα, κάτι με το οποίο οι επιχειρηματίες γελούν.
Οι καταστάσεις φαίνεται να είναι δυσκολότερες από ποτέ και παρά το γεγονός πως κάποιοι καταναλωτές κατέβηκαν χθες στην αγορά, το κλίμα ήταν «μουδιασμένο» και «άρρωστο», αφού ειδικά τα Χριστούγεννα, η λογική της κατανάλωσης συνδέεται άρρηκτα με τη διασκέδαση και το γιορτινό κλίμα. Πολλοί είναι εκείνοι οι επιχειρηματίες παράλληλα που αναζητούν εναλλακτικές μεθόδους πώλησης και … παράκαμψης του “click away” αφού φαίνονται διατεθειμένοι ακόμα και να δειγματίσουν τα προϊόντα τους κατ’ οίκον σε υποψήφιους αγοραστές, οι οποίοι και δεν είναι δυνατόν να … δοκιμάζουν παντελόνια, μπλούζες και εσώρουχα, υπό βροχή στο δρόμο.
Όλες αυτές οι κωμικοτραγικές καταστάσεις φαίνεται πως δεν περνούν καν από το μυαλό όσων έχουν σχεδιάσει τα μέτρα, οι οποίοι μοιάζουν – τουλάχιστον για τα δεδομένα της Κρήτης – να έχουν αποφασίσει τις ρυθμίσεις για ένα παράλληλο σύμπαν, αφού εκτός από εντελώς ανεφάρμοστες, είναι και εξοργιστικές για το πλήθος των εμπόρων που πασχίζουν για την επιβίωση τους και διαπιστώνουν πως πλέον τα περιθώρια έχουν στενέψει ασφυκτικά.
Επιστολή στον πρωθυπουργό
Σ’ αυτό το πλαίσιο, η Ομοσπονδία Εμπορικών Συλλόγων Κρήτης αποστέλλει νέα επιστολή προς τον ίδιο τον πρωθυπουργό της χώρας, στην οποία και τονίζει πως η κυβέρνηση έχει υποχρέωση να ανοίξει άμεσα, τουλάχιστον τις μικρές επιχειρήσεις ως την Παρασκευή.
Αυτή η ενέργεια έχει συγκεντρώσει την απόλυτη αποδοχή των επιχειρηματιών του κλάδου, που τονίζουν ότι πλέον βρίσκονται στην συντριπτική πλειοψηφία τους στο «κόκκινο» κι αν δεν υπάρξει μια άμεση λύση, πάνω από το 80 % από αυτές κινδυνεύουν με κατάρρευση.
«Επειδή έχομε υπερβεί τα όρια της επιβίωσης και μετά την τελευταία απόφαση της Κυβέρνησης, για «τη λειτουργία του λιανικού εμπορίου» μόνο με τη μέθοδο του click away, ζητάμε για την Κρήτη που ως περιφέρεια το επιδημιολογικό φορτίο είναι χαμηλό, να ανοίξει η αγορά και τα καταστήματα από 150 τ.μ και κάτω, με αίσθημα ευθύνης και με την αυστηρή τήρηση των υγειονομικών πρωτοκόλλων» τονίζεται μεταξύ άλλων στην ανακοίνωση της Ομοσπονδίας όπου και προστίθεται:
«Ειλικρινά υπάρχει μεγάλη απόγνωση και εξαγρίωση και φοβόμαστε ότι μπορεί να προκύψουν μεμονωμένες κινήσεις ανοίγματος των καταστημάτων.
Βρισκόμαστε όλοι μπροστά σε πρωτόγνωρες συνθήκες. Αναμένουμε τις δικές σας ενέργειες με την πεποίθηση ότι θα πράξετε τα δέοντα αυτή την δύσκολη περίοδο, τις οικονομικές επιπτώσεις της οποίας θα βιώνουμε για μεγάλο χρονικό διάστημα ακόμη κι αν παρέλθει κάθε κίνδυνος για την υγεία των πολιτών. Η αγορά και η οικονομία δεν αντέχουν άλλο».
Αντίστοιχη επιστολή με αποδέκτη επίσης τον πρωθυπουργό, αλλά και τους συναρμόδιους Υπουργούς έστειλε και ο Εμπορικός Σύλλογος Χανίων.
«Αντιλαμβανόμαστε πλήρως την πολύ δύσκολη θέση που έχει έρθει η χώρα μας και οι πολίτες της όλον αυτόν τον χρόνο με τα αλλεπάλληλα lockdowns που έχουν γονατίσει στην κυριολεξία την πλειοψηφία των Ελλήνων πολιτών αλλά και των ελληνικών επιχειρήσεων» αναφέρεται μεταξύ άλλων στην ανακοίνωση του Εμπορικού Συλλόγου, όπου και προστίθεται:
«Το λιανικό εμπόριο είναι και αυτό στην κατηγορία με την μεγαλύτερη ζημιά καθότι μόνο φέτος έχουμε χάσει κυριολεκτικά 4 μήνες δουλειάς και ειδικά σε τουριστικές περιοχές η ζημιά είναι πολλαπλάσια αφού και το καλοκαίρι χάθηκε οριστικά με ελάχιστους τζίρους. Πλέον το 95% των μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων είναι στο κόκκινο. Τελευταία ελπίδα σε όλο αυτό το σκοτεινό τούνελ ήταν τα Χριστούγεννα που η πλειοψηφία του εμπορικού κόσμου ανέμενε να δουλέψει για να βγάλει έστω ένα μικρό κόστος των εμπορευμάτων τους.
Κύριε πρωθυπουργέ, σας καλούμε να δώσετε μια τελευταία ευκαιρία στις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις που έχει αποδειχτεί ότι δεν μεταδίδουν τον ιό και να δείτε ανά περιφέρεια το «επιδημιολογικό φορτίο» και να αποφασίσετε με πολιτική απόφαση το άνοιγμα της αγοράς με αυστηρούς κανόνες έστω και την 21η Δεκεμβρίου στην Κρήτη και όπου άλλου το επιτρέπουν οι συνθήκες. Τα τελευταία στοιχεία δείχνουν καλύτερα ειδικά σε συγκεκριμένες περιοχές όπως της Κρήτης και σας καλούμε να παρέμβετε προσωπικά και να δώσετε μια ανάσα ελπίδας στην πραγματική οικονομία.
Η απόφαση είναι πολιτική και είμαστε αισιόδοξοι πως θα ανταποκριθείτε. To click away απέχει δυστυχώς πολλά clicks από την πραγματικότητα και υποτιμά την νοημοσύνη των εμπόρων και των καταναλωτών».