Σημαντικές οικονομικές απώλειες, που ενδέχεται να φτάσουν έως και τα 2,5 δισ. ευρώ, αναμένεται να υποστεί η ελληνική οικονομία σε περίπτωση που η ένταση μεταξύ Ισραήλ και Ιράν κλιμακωθεί και διαρκέσει για τρίμηνο.
Οι επιπτώσεις, σύμφωνα με εκτιμήσεις οικονομικών αναλυτών, θα είναι πολυδιάστατες, με το μεγαλύτερο βάρος να πέφτει στους τομείς του τουρισμού, του εμπορίου, της ναυτιλίας και της ενέργειας.
Η επανέναρξη των επιθέσεων στην περιοχή της Μέσης Ανατολής την περασμένη Παρασκευή προκάλεσε αναστάτωση στις διεθνείς αγορές, αυξάνοντας την αβεβαιότητα και τροφοδοτώντας ανησυχίες για ενδεχόμενο «ντόμινο» στις οικονομίες της περιοχής και ευρύτερα.
Παρότι τα ελληνικά διυλιστήρια δεν εξαρτώνται από το ιρανικό πετρέλαιο, η γεωπολιτική αστάθεια έχει ήδη πυροδοτήσει άνοδο στις διεθνείς τιμές πετρελαίου και φυσικού αερίου. Αν η κρίση αποδειχθεί διαρκείας, οι τιμές ενδέχεται να αυξηθούν κατά 15%-20%, με το κόστος για την Ελλάδα να εκτιμάται σε επιπλέον 1 δισ. ευρώ σε ενεργειακές εισαγωγές – ποσό που αντιστοιχεί στο 0,4% του ΑΕΠ. Οι αυξημένες τιμές αναμένεται να επιβαρύνουν τις μεταφορές, τη θέρμανση και την κατανάλωση ηλεκτρικού ρεύματος, επαναφέροντας πληθωριστικές πιέσεις στην εγχώρια οικονομία.
Ανησυχία επικρατεί και για ενδεχόμενο αποκλεισμό των Στενών του Ορμούζ, βασικής θαλάσσιας διόδου για τις παγκόσμιες μεταφορές πετρελαίου. Σύμφωνα με υπολογισμούς, η αύξηση στα ασφάλιστρα για ελληνικά ναυτιλιακά συμφέροντα μπορεί να κυμανθεί μεταξύ 300 και 500 εκατ. ευρώ, ενώ θα υπάρξουν καθυστερήσεις και αυξήσεις στο κόστος μεταφοράς βασικών αγαθών από την Ασία, πλήττοντας την εφοδιαστική αλυσίδα.
Οι εμπορικές σχέσεις δεν μένουν ανεπηρέαστες, καθώς η πιθανή αναστάτωση στη ροή προϊόντων από την Ασία οδηγεί σε εκτιμώμενες αυξήσεις 5%-7% σε βασικά εισαγόμενα είδη, με κόστος που ενδέχεται να φτάσει τα 300 εκατ. ευρώ.
Βαρύ αναμένεται το πλήγμα και στον τουρισμό, κυρίως από τις αγορές του Ισραήλ και των χωρών του Κόλπου. Οι ακυρώσεις κρατήσεων για το τρίμηνο Μαΐου – Ιουλίου φτάνουν ήδη το 15%, με τις απώλειες να εκτιμώνται έως και στα 800 εκατ. ευρώ. Εξίσου αρνητική προβλέπεται και η επίδραση στις αφίξεις από γειτονικές χώρες.