Χειμωνιάτικη αγορά

Σε καμία περίπτωση η αγορά του Ηρακλείου δεν θυμίζει παλαιότερες εποχές κατά τις οποίες η κίνηση και η κατανάλωση για μεγάλο χρονικό διάστημα πριν από τα Χριστούγεννα θεωρούνταν δεδομένες.

Τη φετινή χρονιά, ακόμα και το εορταστικό ωράριο των καταστημάτων έχει προσαρμοστεί στα δεδομένα της εποχής κορωνοϊού, με τους περισσότερους επιχειρηματίες να γνωρίζουν πλέον, ότι αρκετές αγορές θα πραγματοποιηθούν ηλεκτρονικά και όχι από τα φυσικά καταστήματα.

Ακόμα όμως και οι περισσότερο «παραδοσιακοί» που θα ακολουθήσουν την πεπατημένη της αγοράς των προϊόντων τους από τις κεντρικές ή τις περιφερειακές αγορές της πόλης, θα πρέπει να το πράξουν περισσότερο οργανωμένα και λιγότερο διερευνητικά όπως συνέβαινε στο παρελθόν.

Κι αυτό γιατί και μόνο η διαδικασία επίδειξης των σχετικών πιστοποιητικών για την είσοδο σε ένα κατάστημα, σε συνδυασμό με την ταυτοπροσωπία λειτουργούν ανασταλτικά. Οι περισσότεροι καταναλωτές βέβαια έχουν δείξει να εξοικειώνονται με τη συγκεκριμένη κατάσταση, η οποία ωστόσο μοιραία δεν συμβάλει στην τόνωση της αγοράς.

Κάτω από αυτές τις συνθήκες κι ενώ βρισκόμαστε μόλις εννέα ημέρες πριν από τα Χριστούγεννα, η κατάσταση στην αγορά μόνο γιορτινή δεν είναι. Μπορεί ο Δήμος Ηρακλείου να έχει καταβάλει μια τεράστια προσπάθεια για να τονώσει τη γιορτινή διάθεση και το γιορτινό κλίμα, ωστόσο φαίνεται πως αυτό από μόνο του δεν είναι αρκετό, αφού χρειάζονται πολύ περισσότερα για να μπορέσει να επανέλθει η αγορά σε μια σχετική κανονικότητα.

Υπ’ αυτές τις συνθήκες δεν θεωρείται παράλογο το γεγονός πως η κίνηση στην αγορά προς το παρών είναι πολύ χαμηλή και δεν αναμένεται να αυξηθεί ιδιαίτερα κατά τις επόμενες ημέρες. Ενδεχομένως κάποια δώρα στον ιδιωτικό τομέα ή επιδόματα να τονώσουν λίγο την αγορά ωστόσο οι υποχρεώσεις είναι πάρα πολλές και τα έξοδα πολύ υψηλά για να μπορέσει να αντιστραφεί το κλίμα που υπάρχει.

Την ίδια στιγμή, τα ιδιαίτερα αυξημένα κόστη τόσο στην κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας, όσο και στην θέρμανση έχουν επιδράσει αρκετά αρνητικά στα περισσότερα νοικοκυριά, τα οποία ασφαλώς και θα καλύψουν πρωταρχικά τις συγκεκριμένες δαπάνες, προτού προχωρήσουν σε άλλες.

Στο μεταξύ, με δεδομένο το γεγονός των περιορισμένων συναντήσεων σε σπίτια, αλλά και των ακόμα πιο περιορισμένων γιορτινών εξόδων, ακόμα και οι ανάγκες που υπήρχαν για ανανέωση γκαρνταρόμπας ή για αγορά δώρων, έχουν μειωθεί αρκετά, με συνέπεια να μειώνονται αντίστοιχα και οι τζίροι στην τοπική αγορά.

Παρ’ όλα αυτά, ακόμα υπάρχει η ελπίδα ότι έστω και την τελευταία στιγμή, θα υπάρξουν καταναλωτές που θα θελήσουν να επισκεφθούν τις αγορές και να πραγματοποιήσουν ψώνια, ακόμα κι αν αυτά αφορούν μικρότερες ανάγκες σε σχέση με το παρελθόν. Ακόμα βέβαια κι αν αυτό συμβεί, θα γίνει τις τελευταίες ημέρες πριν από τα Χριστούγεννα και με πολύ μεγαλύτερη φειδώ σε σχέση με το παρελθόν. Έτσι ή αλλιώς πάντως, η αγορά έχει συμβιβαστεί με την ιδέα ότι στην μετά κοροναϊό εποχή, τίποτα δεν θα είναι το ίδιο σε σχέση με την κατανάλωση και την καταναλωτική συμπεριφορά.