Μια νέα γενιά συγκοινωνιακών έργων ύψους 500 εκ ευρώ που μπορούν να χρηματοδοτηθούν από Ταμείο Ανάκαμψης, προωθεί ο ΟΑΚ ο οποίος έχει καταθέσει μια συγκροτημένη πρόταση στο Υπουργείο Μεταφορών που με τη σειρά του εμφανίζεται να βλέπει θετικά το όλο εγχείρημα.
Ο φάκελος που κατέθεσε ο ΟΑΚ περιλαμβάνει πρόταση χρηματοδότησης επτά μεγάλων έργων σε ολόκληρη την Κρήτη τα οποία μπορούν να δημιουργήσουν το αναπτυξιακό υπόβαθρο που χρόνια διεκδικεί ο τόπος προτάσσοντας την ανάγκη ενίσχυσης των συγκοινωνιακών υποδομών.
Πρόκειται για έργα που διαθέτουν ώριμες μελέτες και διασφαλίζουν την άμεση απορρόφηση κονδυλίων πράγμα το οποίο σημαίνει ότι μπορούν να χρηματοδοτηθούν μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2020. Αυτό τονίζει με δηλώσεις του στην «Π» ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΚ κ. Άρης Παπαδογιάννης, σημειώνοντας ότι «έχει υποβληθεί μια πολύ εμπεριστατωμένη λίστα με συγκεκριμένα συγκοινωνιακά έργα που βρίσκονται σε ένα πολύ καλό στάδιο ωριμότητας. Αυτό που ενδιαφέρει στο συγκεκριμένο πρόγραμμα είναι να κατατεθούν προτάσεις ώριμες ώστε τα δρομολογούμενα έργα να έχουν τη δυνατότητα να συμβασιοποιηθούν μέσα στο πρώτο εξάμηνο 21.
Τα έργα που υποβάλλαμε αγγίζουν τα 500 εκ ευρώ και αφορούν σε επτά προτάσεις. Οι πληροφορίες μας λένε ότι η πρόταση μας έχει αξιολογηθεί θετικά από το υπουργείο το οποίο βρίσκεται σε ένα στάδιο θετικής επεξεργασίας. Οι πρώτες ενδείξεις και πληροφορίες δείχνουν ότι τα περισσότερα έργα από αυτά θα προταθούν προς ένταξη.
Ο κ. Παπαδογιάννης σημειώνει ότι τα προτεινόμενα έργα είναι εκτός της διαδικασίας παραχώρησης, εκτός ΣΔΙΤ και δεν εμπλεκονται με παραχώρηση και ΒΟΑΚ. Όμως είναι έργα που «κουμπώνουν» με το ΒΟΑΚ και δίνουν διέξοδο σε σύγχρονες ανάγκες του νησιού.
Ο ίδιος τονίζει ότι το γεγονός ότι ο ΟΑΚ έχει άμεση ανταπόκριση και στήριξη των προτάσεων που καταθέτει από το υπουργείο δεν είναι καθόλου τυχαίο. Δειχνει με τον πιο χαρακτηριστικό τρόπο ότι η εμπιστοσύνη που εκφράζεται είναι αποτέλεσμα της σοβαρής επιστημονικής δουλειάς που γίνεται και με πολύ μεγάλη επιτυχία.
Ο ίδιος εξηγεί ότι αφού γίνει η αξιολόγηση της λίστας των προτάσεων που έχει κατατεθεί, και ξεκαθαριστεί ποια έργα θα ενταχθούν θα γίνει μια αναλυτική παρουσίαση στους τοπικούς φορείς με τη συμμετοχή υπουργών.
Ποια είναι τα προτεινόμενα έργα
Στη λίστα που έχει διαμορφωθεί κορυφαία θέση έχει η ολοκλήρωση των συνοδών έργων της Μεσσαράς που αφορούν σε ένα «πακέτο» έργων, το κόστος των οποίων ανέρχεται στο ποσό των 30 εκ. ευρώ. Τα συνοδά αυτά έργα, δεν αφορούν την εργολαβία «σκούπα» που βρίσκεται σε αυτή τη φάση σε εξέλιξη, προκειμένου να αντιμετωπισθούν μελετητικές εκκρεμότητες και εργασίες στερέωσης σε εξέλιξη μετά από τις κατολισθήσεις που σημειώθηκαν.
Στο «πακέτο» αυτό περιλαμβάνεται η ολοκλήρωση των έργων στην αρχή του εθνικού δρόμου, η αποκατάσταση της σήραγγας Απομαρμά ο κόμβος του Πανασού, το παράπλευρο δίκτυο, η ολοκλήρωση του κόμβου στο Καστέλι.
Στη λίστα της χρηματοδότησης, εντάσσονται έργα της ανατολικής Κρήτης τα οποία έχουν μια δυναμική, καθώς διαθέτουν υψηλό βαθμό ωριμότητας σε μελετητικό επίπεδο, και διασφαλισμένους περιβαλλοντικούς όρους. Για παράδειγμα ένα σημαντικό και μεγάλο έργο είναι Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος το κόστος του οποίου εκτιμάται στα 140 εκ ευρώ. Επίσης σημαντικό έργο είναι το οδικό δίκτυο από Καλό Χωριό- Γέφυρα Φρουζί, μέχρι την παράκαμψη της Παχιάς Άμμου (συμπεριλαμβανομένης και της παράκαμψης).
Με την ίδια λογική μπορεί άριστα να ενταχθεί στο συγκεκριμένο χρηματοδοτικό εργαλείο της Ευρωπαϊκής Ένωσης και το έργο Γεροπόταμος- Πάνορμο Εξάντης, όπου το κόστος υλοποίησης αποτιμάται στο ποσό των 75 εκ. ευρώ και αφορά σε διαμόρφωση 10 χιλιομέτρων εθνικής οδοποιίας. Είναι χαρακτηριστικό ότι στο συγκεκριμένο έργο το δικαστήριο για της απαλλοτριώσεις έχει οριστεί για τις 6 Οκτωβρίου, πράγμα το οποίο σημαίνει ότι μπορούν να «τρέξουν» τάχιστα οι εργασίες για την υλοποίηση του.