Στόχο να γίνουν τα νησιά της Ελλάδας, αλλά και ειδικότερα η Κρήτη, νησιά τα οποία θα ενισχύσουν την εξωστρέφεια και την ανταγωνιστικότητά τους σε μια νέα εποχή, έχει το Υπουργείο Ναυτιλίας, όπως τόνισε από το Ηράκλειο ο αρμόδιος Υπουργός Γιάννης Πλακιωτάκης.
Μιλώντας σε ειδική εκδήλωση στο Επιμελητήριο Ηρακλείου, ο Γιάννης Πλακιωτάκης υποστήριξε πως για πρώτη φορά η χώρα αποκτά μια δομημένη και οργανωμένη νησιωτική πολιτική, που έχει στόχο να ενδυναμώσει στο σύνολό τους τα νησιά, αλλά και την παραγωγή και εξωστρέφεια.
«Θέλουμε τους Δήμους και τις Περιφέρειες συμμέτοχους στην αναπτυξιακή διαδικασία αξιοποίησης των λιμανιών της πατρίδας μας» ανέφερε χαρακτηριστικά για να προσθέσει:
«Επειδή ελέχθη τις προηγούμενες μέρες, το Υπουργείο Ναυτιλίας δεν πρόκειται να πάρει κανένα Λιμενικό Ταμείο! Εμείς σε συνεργασία με τους Δήμους, σε συνεργασία με τα θεσμικά όργανα, και την ΚΕΔΕ και το Υπουργείο Εσωτερικών, θα προχωρήσουμε στη βέλτιστη δυνατή αξιοποίηση των Λιμένων της χώρας μας.
Ο Υπουργός υποστήριξε πως το λιμάνι του Ηρακλείου είναι ένα από τα πρώτα λιμάνια που θα αξιοποιηθούν, διευκρινίζοντας πως η κυβέρνηση αντιλαμβάνεται τα λιμάνια ως μοχλό ανάπτυξης.
Για την αξιοποίηση του λιμανιού, ο Υπουργός Ναυτιλίας τόνισε ότι «η πολιτική κατεύθυνση είναι δεδομένη: προχωράμε το αμέσως επόμενο διάστημα σε διεθνείς διαγωνισμούς.
Το λιμάνι του Ηρακλείου θα είναι από τα πρώτα που θα αξιοποιηθεί, σε συνεργασία με το ΤΑΙΠΕΔ – το οποίο σήμερα θα προχωρήσει στην εκδήλωση ενδιαφέροντος για την πρόσληψη συμβούλων έτσι ώστε μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2020 να προχωρήσουμε σε διεθνείς διαγωνισμούς για τη βέλτιστη αξιοποίηση των δυνατοτήτων των λιμανιών της χώρας μας».
Σε σχέση με τη χερσαία ζώνη, ο Γιάννης Πλακιωτάκης υποστήριξε πως το Υπουργείο θέλει το λιμάνι να είναι μέρος της πόλης και δήλωσε ανοιχτός στην αξιοποίηση της χερσαίας ζώνης.
Ο κ. Πλακιωτακης εξήγησε ότι «τα Λιμενικά τέλη είναι ανταποδοτικά, άρα τα έσοδα που έχουν τα λιμάνια – είτε δημοτικά είναι αυτά, είτε κρατικά-προφανώς και πρέπει να τα επενδύουμε στην ενίσχυση της ανάπτυξης των λιμανιών, βελτίωση των υπηρεσιών, με σκοπό να αυξηθούν τα έσοδα των λιμανιών».
Ο Γιάννης Πλακιωτάκης έκανε σαφές πως το Υπουργείο και η κυβέρνηση θέλει να φύγει μακριά από τις επιδοματικές λογικές και να στηριχθεί η επιχειρηματικότητα που θα έχει ως στόχο της την ανάπτυξη και η εξωστρέφεια.
Παρ’ όλα αυτά τόνισε πως το Μεταφορικό Ισοδύναμο θα ισχύσει και θα έχει μάλιστα αναδρομική ισχύ, με την υποσημείωση ότι η κυβέρνηση αντιλαμβάνεται το μέτρο ως μέτρο ανάπτυξης και όχι ως μέτρο επιδότησης.
Ο Υπουργός πήρε θέση και για το Προσφυγικό – Μεταναστευτικό, τονίζοντας πως έχουμε υποχρέωση να διαφυλάξουμε τα θαλάσσια σύνορα. Ο Υπουργός χαρακτήρισε πιλοτικό το μέτρο του πλωτού φράγματος, κάνοντας σαφές ότι η κυβέρνηση έχει στόχο να ενισχύσει τόσο με μέσα όσο και με προσωπικό, με στόχο την προστασία της πατρίδας.
Στο μεταξύ, απάντηση στις δηλώσεις του Υπουργού δίνει με ανακοίνωση του ο βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Ηρακλείου, Χάρης Μαμουλάκης.
«Προσπάθησε να «καθησυχάσει» την τοπική κοινωνία από την ανησυχία που δημιούργησε η είδηση ιδιωτικοποίησης του λιμανιού του Ηρακλείου – μαζί με 9 ακόμα λιμάνια της χώρας – ο αρμόδιος Υπουργός Ναυτιλίας, αλλά φευ..» αναφέρει μεταξύ άλλων ο κ. Μαμουλάκης και προσθέτει:
«Και πώς θα μπορούσε να το πετύχει άλλωστε, όταν είναι πασιφανές πως η απόφαση της Κυβέρνησης Μητσοτάκη να ιδιωτικοποιηθούν 10 σημαντικά λιμάνια της χώρας, δεν υπαγορεύεται από κανένα μνημόνιο παρά μόνο από την νεοφιλελεύθερη αγκύλωση της ΝΔ.
Και δεν υπαγορεύεται από κανένα πρόγραμμα δημοσιονομικής επιτήρησης, επειδή φρόντισε ο ΣΥΡΙΖΑ ως Κυβέρνηση (μετά την έξοδο από τα μνημόνια τον Αύγουστο του ’18), μέσα από τις διαπραγματεύσεις που πραγματοποίησε με τους δανειστές, να πετύχει την ακύρωση του αρχικού σχεδιασμού ιδιωτικοποίησης (που για την ιστορία, προβλεπόταν από το πρώτο πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής) και να γίνει παραχώρηση μεμονωμένων και μόνο δραστηριοτήτων τους, διατηρώντας το δημόσιο ισχυρή παρουσία στις λιμενικές υποδομές».
Στα πρώτα λιμάνια
Ένα από τα πρώτα λιμάνια που θα ιδιωτικοποιηθούν στην Ελλάδα, είναι το λιμάνι του Ηρακλείου, όπως δήλωσε χαρακτηριστικά από την Κρήτη, ο Υπουργός Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης.
Στο πλαίσιο της έναρξης των διαδικασιών για την ανάπτυξη και αξιοποίηση των δέκα μεγάλων περιφερειακών λιμανιών της χώρας, οι υπουργοί οικονομικών και ναυτιλίας έδωσαν τη σαφή κατεύθυνση άμεσης έναρξης των διαδικασιών για την ανάπτυξη και αξιοποίησή τους.
Οι συναρμόδιοι Υπουργοί ανέλυσαν τις μελέτες αξιολόγησης που ολοκλήρωσε το ΤΑΙΠΕΔ για καθένα από τα λιμάνια Αλεξανδρούπολης, Καβάλας, Βόλου, Ραφήνας, Ελευσίνας, Λαυρίου, Ηγουμενίτσας, Κέρκυρας, Πάτρας και Ηρακλείου και εξέφρασαν την πολιτική βούληση της Κυβέρνησης να προχωρήσει το ΤΑΙΠΕΔ στην επιλογή συμβούλου προκειμένου να προκηρυχθούν διεθνείς διαγωνισμοί για την επιλογή επενδυτών και βέλτιστων τρόπων ανάπτυξης κάθε λιμανιού.
Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση του Υπουργείου, κάθε λιμάνι θα καταστεί πόλος τοπικής ανάπτυξης, με πολλαπλά οφέλη σε επίπεδο επενδύσεων, δημιουργίας θέσεων εργασίας και αύξησης της εμπορικής κίνησης σε περιφερειακό επίπεδο.
Πολύ σημαντικά θα είναι και τα γενικότερα οφέλη για την Ελλάδα, τόσο σε οικονομικό επίπεδο, με την αύξηση των δημοσίων εσόδων, όσο και σε γεωστρατηγικό επίπεδο, με την αύξηση του διεθνούς εμπορίου μέσω της χώρας.
Νέα ερώτηση
Την ολοκληρωμένη εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου στην Κρήτη για μεταφορά αγαθών και προσώπων ζητά με επίκαιρη ερώτηση του προς το Υπουργείο Ναυτιλίας, ο γραμματέας Κοινοβουλευτικής Ομάδας του Κινήματος Αλλαγής και βουλευτής Ηρακλείου, Βασίλης Κεγκέρογλου.
«Στις 14/10/2019 έγινε συζήτηση στην Βουλή επίκαιρης ερώτησής μου στην οποία δόθηκαν μεν γενικόλογες απαντήσεις αλλά χωρίς συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα που να ικανοποιεί το αίτημα των Κρητικών και την ανάγκη εφαρμογής του μεταφορικού ισοδύναμου και για την Κρήτη».