Μετά από δεκαετίες αναμονής κι έπειτα από πλήθος αντιδράσεων και πολιτικών αντιπαραθέσεων, το εμβληματικό έργο για την Κρήτη, του Βόρειου Οδικού Άξονα μπαίνει σε τροχιά υλοποίησης, με την έναρξη να γίνεται από το ευκολότερο θεωρητικά τμήμα, που είναι το τμήμα από τη Νεάπολη έως και τον Άγιο Νικόλαο.
Η σχετική σύμβαση για το πρώτο τμήμα του Άξονα, υπεγράφη χθες παρουσία του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστα Καραμανλή και του υφυπουργού Υποδομών, κ. Γιώργου Καραγιάννη. Τη σύμβαση υπέγραψαν ο διευθυντής της Ειδικής Υπηρεσίας Δημοσίων Έργων, κ. Δημήτριος Αναγνώπουλος και ο πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της αναδόχου εταιρείας ΑΚΤΩΡ, κ. Χρήστος Παναγιωτόπουλος.
Το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος του ΒΟΑΚ θα κατασκευαστεί ως δημόσιο έργο. Έχει ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης και στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων 2021 και ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται στα 169 εκατομμύρια ευρώ.
Σύμφωνα με τη διοίκηση του Υπουργείου μάλιστα, αναμένεται άμεσα να γίνει η εγκατάσταση του εργολάβου, να στηθούν τα πρώτα εργοτάξια και να αρχίσουν οι κατασκευαστικές εργασίες.
«Σήμερα είναι μια σπουδαία ημέρα για την Κρήτη -και ιδίως το Νομό Λασιθίου- αλλά και για ολόκληρη την Ελλάδα. Γιατί σήμερα ξεκινάει και επισήμως να γίνεται πραγματικότητα το μεγαλύτερο οδικό έργο που θα κατασκευαστεί στη χώρα μας τα επόμενα χρόνια» ανέφερε μεταξύ άλλων σε δηλώσεις του ο υπουργός Κώστας Καραμανλής.
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών επισήμανε ότι: «Ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης είναι ένας αυτοκινητόδρομος που, όταν ολοκληρωθεί, θα ενώνει το νησί από τον Κίσσαμο ως τη Σητεία. Συνολικού μήκους 294 χιλιομέτρων και εκτιμώμενου προϋπολογισμού άνω των 2 δισ. ευρώ. Το μεγαλύτερο οδικό έργο που θα χρηματοδοτήσει η Ευρωπαϊκή Ένωση τα επόμενα χρόνια».
Ο κ. Καραμανλής υπενθύμισε επίσης πως: «Για να φτάσουμε βέβαια, εδώ σε έργο απτό και υλοποιήσιμο, χρειάστηκε να κάνουμε συγκεκριμένα βήματα. Να εξασφαλίσουμε δηλαδή τις τρεις απαραίτητες προϋποθέσεις για κάθε οδικό έργο: Χρηματοδότηση, Χάραξη, Χρονοδιάγραμμα. Ο κ. Καραμανλής προανήγγειλε επίσης ότι «το επόμενο διάστημα θα μπούμε στην τελική ευθεία και για το Χερσόνησος- Νεάπολη, που υλοποιείται με ΣΔΙΤ. Και βέβαια ακολουθεί το Χανιά- Ηράκλειο, που θα γίνει με Σύμβαση Παραχώρησης και σύντομα θα μπούμε στη Β φάση του διαγωνισμού».
Από την πλευρά του ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις Υποδομές, κ. Γιώργος Καραγιάννης, ανέφερε:
«Σύντομα όλοι οι Κρητικοί θα δουν το πολυπόθητο αυτό έργο, τον ΒΟΑΚ, να ξεκινά. Το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, ένα έργο 169 εκατομμυρίων ευρώ, δίνει το έναυσμα για το μεγαλύτερο υπό κατασκευή οδικό έργο στην Ελλάδα, αλλά και ένα από τα μεγαλύτερα σε όλη την Ευρώπη». Ανέφερε από την πλευρά του ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Γιώργος Καραγιάννης, για να προσθέσει:
«Η Κρήτη τα επόμενα χρόνια θα γίνει ένα απέραντο εργοτάξιο, ενώ με την ολοκλήρωση όλων των έργων, θα αποκτήσει έναν αυτοκινητόδρομο αξίας άνω των 2 δισ. ευρώ που θα αναβαθμίσει ουσιαστικά τις αναπτυξιακές προοπτικές και τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της οικονομίας της και θα προσφέρει αυξημένα επίπεδα οδικής ασφάλειας και προστασίας του περιβάλλοντος». Σημείωσε επίσης ότι «και τα υπόλοιπα τμήματα αναμένεται σύντομα να προχωρήσουν, θα υπογραφούν συμβάσεις και θα ξεκινήσουν οι εργασίες.
Ο σχεδιασμός προβλέπει πολλούς ανισόπεδους κόμβους, εκτεταμένο παράπλευρο δίκτυο και πολλά χιλιόμετρα υπόγειων έργων».
«Στο εξής θα βλέπουμε εργοτάξια παντού στην Κρήτη» αναφέρει από την πλευρά του ο βουλευτής Νέας Δημοκρατίας Ηρακλείου Μάξιμος Σενετάκης για να προσθέσει:
«Όχι μόνο στο Καστέλλι που η κατασκευή του νέου Αερολιμένα προχωρά απρόσκοπτα και θα παραδοθεί εντός χρονοδιαγραμμάτων, αλλά και στο βόρειο οδικό δίκτυο, όπου πλέον ο ΒΟΑΚ ξεκινά. Η σημερινή υπογραφή της σύμβασης για το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, είναι το πρώτο καθοριστικό βήμα για την κατασκευή του σύγχρονου αυτοκινητόδρομου που λείπει από την Κρήτη και δικαιούνται οι Κρητικοί. Δεν θα σταματήσουμε να το λέμε. Εμείς μιλάμε με έργα και όχι με λόγια. Δυο εμβληματικά έργα, το αεροδρόμιο του Καστελλίου και ο ΒΟΑΚ θα γίνουν. Η φυσιογνωμία του νησιού μας θα αλλάξει προς το καλύτερο. Η ποιότητα της ζωής όλων μας θα αναβαθμιστεί. Η ανάπτυξη της Κρήτης δεν γυρίζει πίσω!».
Στοιχεία του έργου
Αντικείμενο του έργου είναι η μελέτη και κατασκευή των έργων βελτίωσης του τμήματος Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος του ΒΟΑΚ, με την κατασκευή τετράιχνης αρτηρίας, με δυο λωρίδες κυκλοφορίας και ΛΕΑ ανά κατεύθυνση, συνολικού μήκους 14,5 χλμ, και η μετατροπή του σε αυτοκινητόδρομο.
Ειδικότερα, στο πλαίσιο του έργου θα βελτιωθεί και θα διαπλατυνθεί ο υφιστάμενος δρόμος από την πρώτη είσοδο της Νεάπολης μέχρι τον κόμβο Κριτσάς στον Άγιο Νικόλαο.
Θα αναπτυχθεί και θα κατασκευαστεί επίσης πλήρες δίκτυο εγκάρσιων και παράπλευρων οδών (μήκους περίπου 2 χλμ. και 9 χλμ. αντίστοιχα) για να επικοινωνούν οι περιοχές εκατέρωθεν του νέου ουσιαστικά σύγχρονου αυτοκινητόδρομου.
Θα κατασκευαστούν επιπλέον τρεις ανισόπεδοι κόμβοι (Νεάπολης, Λιμνών και Αγίου Νικολάου), πέντε γέφυρες, οκτώ κάτω διαβάσεις και πέντε έργα μερικής και ολικής κάλυψης λωρίδων κυκλοφορίας και έργα αντιστήριξης (Cut & Cover), καθώς και υδραυλικά έργα για την αποστράγγιση των οδών και την απορροή των oμβρίων, αλλά και έργα διευθέτησης ρεμάτων και χειμάρρων.