«Φουντώνει» το κύμα των αντιδράσεων, με φόντο τα εκατομμύρια που μοιράζονται για «θετικές ζημιές» στον ΒΟΑΚ, με αποτέλεσμα το κράτος να καλείται μέχρι στιγμής να πληρώσει στους εργολάβους «ζεστό» χρήμα, δηλαδή 145 εκατομμύρια ευρώ (!), για το τμήμα Χερσόνησος-Νεάπολη και Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος.
Η «ναρκοθετημένη» πορεία υλοποίησης του ΒΟΑΚ από τις απαράδεκτες ελλείψεις στην προετοιμασία του έργου, με αποτέλεσμα οι εργολάβοι να εισπράττουν αποζημιώσεις, περιμένοντας να ωριμάσουν οι απαλλοτριώσεις που έπρεπε να έχουν γίνει πριν από την συμβασιοποίηση, ανατροφοδοτεί αδιάκοπες αντιδράσεις οργής και αγανάκτησης που κλιμακώνονται.
«Είναι τόσο αφόρητα προκλητικό αυτό που συμβαίνει με τον ΒΟΑΚ» τονίζει με δηλώσεις του στην «Π» ο πρόεδρος του Συλλόγου Διπλωματούχων Μηχανικών Ελεύθερων Επαγγελματιών Νομού Ηρακλείου, Κώστας Ξυλούρης, προσθέτοντας ότι το έργο συμβασιοποιήθηκε, ενώ η Κυβέρνηση είχε πλήρη γνώση της έλλειψης υπόβαθρου της ωριμότητας των έργων, σε ό,τι αφορά στις απαλλοτριώσεις και τι αυτό μπορεί να σημαίνει.
Ο ίδιος εξηγεί ότι όλα αυτά που συμβαίνουν είναι απότοκο των στοχευμένων κυβερνητικών χειρισμών, που -εκτός των άλλων- φροντίζουν να αποδομήσουν τις δημόσιες υπηρεσίες, για να αποδυναμωθεί ο έλεγχος των δημοσίων έργων. Είναι σε κοινή θέα η κυβερνητική πολιτική, που αποδομεί τις τεχνικές υπηρεσίες και τις ΥΔΟΜ (Πολεοδομίες), που λυγίζουν από τη στελεχιακή ανεπάρκεια, με αποτέλεσμα η κοινωνία να μένει απροστάτευτη απέναντι σε φυσικές καταστροφές, η παραγωγή δημοσίων έργων να επιβραδύνεται και η προστασία του περιβάλλοντος και των υποδομών να τίθεται σε κίνδυνο.
Ο ίδιος τονίζει ότι, «παρά τις έντονες αντιδράσεις της Ομοσπονδίας μας των Διπλωματούχων Μηχανικών του Δημοσίου, συνεχίζεται η προσπάθεια ιδιωτικοποίησης των κρίσιμων δημόσιων λειτουργιών, με πρόσχημα την ανεπάρκεια των υπηρεσιών. Όμως, είναι απολύτως ξεκάθαρο ότι η προσχηματική ανεπάρκεια είναι αποτέλεσμα πολιτικών αποδυνάμωσης και υποστελέχωσης, η οποία οφείλεται κυρίως στις εξευτελιστικές αμοιβές και τις τεράστιες ποινικές ευθύνες, κατά την άσκηση των καθηκόντων μας.
Η φυγή των μηχανικών και η υποστελέχωση των δημόσιων τεχνικών υπηρεσιών έχει σαν αποτέλεσμα την αδυναμία υλοποίησης αναγκαίων έργων, συντήρησης υποδομών και αντιμετώπισης φυσικών καταστροφών, την εκχώρηση αρμοδιοτήτων σε ιδιώτες και τη διάλυση υπηρεσιών, που υπονομεύει την προστασία του δημοσίου συμφέροντος και του περιβάλλοντος». Ο κ. Κ. Ξυλούρης τονίζει ότι συνιστά πρόκληση η διάθεση 145 εκατομμυρίων ευρώ σε εργολάβους, την ίδια ώρα που με αυτά τα χρήματα θα μπορούσαν να είχαν χτιστεί τόσα σχολεία, και να είχαν καλυφθεί τόσες ανάγκες της κοινωνίας.
«Όχι» στην κακοδιαχείριση
Την ίδια στιγμή, η πρόεδρος της ΑΜΑΚ, Ειρήνη Βρέντζου, με δηλώσεις της στην «Π», τονίζει ότι οι χειρισμοί του Υπουργείου ενισχύουν την αγανάκτηση του κόσμου που αναρωτιέται «πώς είναι δυνατόν το κόστος της ανωριμότητας των μελετών και των οργανωτικών αδυναμιών του κράτους να μετακυλίεται στους πολίτες, προκαλώντας τεράστιες οικονομικές επιβαρύνσεις;
Γιατί, ενώ οι καθυστερήσεις οφείλονται στο Δημόσιο, η λύση περιορίζεται πάντα στην αποζημίωση των ιδιωτών, αντί στη λήψη μέτρων για την αποτελεσματικότερη λειτουργία του κρατικού μηχανισμού; Πώς διασφαλίζεται το δημόσιο συμφέρον όταν, σε όλες σχεδόν τις συμβάσεις έργων που εκτελούνται με το χρηματοδοτικό σύστημα Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) ή τις συμβάσεις παραχώρησης, οι κίνδυνοι για το Δημόσιο είναι ιδιαίτερα υψηλοί, ενώ για τον ιδιώτη ελαχιστοποιούνται; Εμείς πιστεύουμε ακράδαντα ότι η κατασκευή μεγάλων έργων πρέπει να γίνεται με διαφάνεια, ορθολογισμό και αποτελεσματικότητα.
Οι σπατάλες δημοσίου χρήματος, που προκύπτουν από οργανωτικές ανεπάρκειες και καθυστερήσεις, υπονομεύουν την αξιοπιστία του κράτους και πλήττουν την εμπιστοσύνη των πολιτών. Η ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ αποτελεί έργο ζωτικής σημασίας για την Κρήτη. Δεν μπορεί, όμως, να γίνει θυσία στην ασυνέπεια και την κακοδιαχείριση. Οι πολίτες έχουν δικαίωμα να γνωρίζουν πού πηγαίνουν τα χρήματά τους και να απαιτούν αποτελεσματικότητα και διαφάνεια στα έργα που χρηματοδοτούνται από τους φόρους τους».
