ΒΟΑΚ

ΒΟΑΚ χωρίς διόδια για τους μόνιμους κατοίκους της Κρήτης, όχι όμως και για τους τουρίστες  – ως ένα από τα σενάρια που είναι υπό συζήτηση –  προανήγγειλε με δηλώσεις του στο «Ράδιο Κρήτη» , ο ΓΓ του Υπουργείου Υποδομών, Γιώργος Δέδες, ενόψει του περιφερειακού αναπτυξιακού  συνεδρίου που θα γίνει από αύριο στο Ηράκλειο.

Ο Γενικός, μάλιστα, ανακοίνωσε τη δημοπράτηση της μελέτης από την Κίσσαμο μέχρι τη Σητεία, τον προσεχή Οκτώβριο, και όχι από Χανιά μέχρι Ηράκλειο, σενάριο που πυροδότησε έντονες αντιδράσεις στον νομό Λασιθίου.
Ο κ. Δέδες σημείωσε επίσης ότι στις αρχές του 2018 το έργο του νέου ΒΟΑΚ αναμένεται να αρχίσει να παίρνει σάρκα και οστά, εκφράζοντας την ελπίδα ότι θα εγκατασταθούν οι μπουλντόζες.

Αναφορικά με τη χρηματοδότηση του έργου, επανέλαβε ότι θα υπάρξει ένας συνδυασμός κονδυλίων μέσω της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, με την εγγύηση του ελληνικού Δημοσίου και ιδιωτικών κεφαλαίων, όπως γίνεται παραδοσιακά στις περιπτώσεις των συμβάσεων παραχώρησης.

Ο κ. Δέδες σημείωσε ότι η στρατηγική μελέτη περιλαμβάνει και τα 320 χλμ από Κίσσαμο μέχρι Σητεία, ενώ προανήγγειλε εντός του Οκτωβρίου τη δημοπράτηση της μελέτης, επισημαίνοντας ότι το έργο θα καλύπτει όλο το νησί ως απάντηση στους Λασιθιώτες που, πρόσφατα, αντέδρασαν έντονα στα σενάρια περί εξαίρεσης του νομού από τον συνολικό σχεδιασμό.

Ο ΓΓ του Υπουργείου Υποδομών έκανε λόγο για σοβαρή δουλειά που βρίσκεται σε εξέλιξη και για τεχνικά δελτία που είναι έτοιμα για δημοπράτηση, ενώ επανέλαβε τα περί επιβολής διοδίων, ως μία σκέψη, μόνο στους επισκέπτες της Κρήτης.
Μιλώντας για τον Νότιο Οδικό Αξονα, εμφανίστηκε επιφυλακτικός ζητώντας προσοχή και προστασία του φυσικού κάλλους στον νότο της Κρήτης, σημείωσε όμως ότι σε κάθε περίπτωση το έργο του διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλλι προβλέπει, ούτως ή άλλως, σύνδεση με τον νότο.

Αναφέρθηκε και στους πολύπαθους κόμβους της Αγίας Πελαγίας, επαναλαμβάνοντας τη δέσμευσή του για ένταξη του έργου στο ΠΔΕ, έως το τέλος Σεπτεμβρίου, δηλαδή μέχρι την ερχόμενη εβδομάδα, ενώ δεσμεύτηκε εκ νέου για χρηματοδότηση, με 25 εκ. ευρώ συνολικά, των δύο κόμβων αλλά και του κόμβου της Γεωργιούπολης στα Χανιά και αμέσως μετά, όπως είπε, θα ακολουθήσει η δημοπράτησή τους.

Για το μεγάλο διεθνές αεροδρόμιο στο Καστέλι, ο κ. Δέδες είπε ότι βρίσκεται στην τελική ευθεία, υπάρχει προσωρινός ανάδοχος και, για πρώτη φορά, όπως άλλωστε προβλέπεται στη σύμβαση, θα υπάρχει ανεξάρτητος μηχανικός.

Στις 19 Οκτωβρίου θα υπάρξουν οι οικονομικές προσφορές για να κλείσει ο διαγωνισμός, στη συνέχεια το έργο θα εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο, ως είθισται, και ακολούθως να κυρωθεί από τη Βουλή των Ελλήνων μέχρι το τέλος του χρόνου ώστε στις αρχές του 2018 να εγκατασταθούν τα συνεργεία και να αρχίσουν οι εργασίες.

Να σημειωθεί, πάντως, ότι μιλώντας για το θέμα των απαλλοτριώσεων, ο κ. Δέδες υπογράμμισε ότι, βάσει της εμπειρίας του, η τιμή ανεβαίνει πάντα!

Τέλος, αναφέρθηκε στον δρόμο και τη γέφυρα Χαμεζίου, χαρακτηρίζοντάς την «πληγή» δεκαετιών, ενώ επισήμανε ότι πρόσφατα υπήρξε εξασφάλιση 6,5 εκ. ευρώ για το έργο, το οποίο ο ίδιος ευελπιστεί ότι το 2018 θα έχει ολοκληρωθεί, ώστε στη συνέχεια να γίνει η σύνδεση της γέφυρας με τον δρόμο.

Επιστολή των Κρητών

Πρωθυπουργική παρέμβαση για το θέμα του ΒΟΑΚ ζητά το Παγκόσμιο Συμβούλιο Κρητών με ανοικτή επιστολή του προς τον κ. Αλ. Τσίπρα, ξεκαθαρίζοντας ότι σε ένα τόσο κρίσιμο και αναγκαίο έργο για το νησί, η Κρήτη θα πρέπει να αντιμετωπίζεται σαν ενιαίο και αδιαίρετο σύνολο.
Στην επιστολή ο πρόεδρος του Παγκοσμίου Συμβουλίου κ. Κουγιουμουτζής εκφράζει τη θλίψη αλλά και την κατηγορηματική αντίθεσή του στις μεθοδεύσεις που οδηγούν στη «διχοτόμηση του νησιού και έρχονται σε πλήρη αντίθεση με την ισόρροπη ανάπτυξή του. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει, “με ιδιαίτερη χαρά, ικανοποίηση και ανακούφιση, δεχτήκαμε πριν από έναν χρόνο, κατά την επίσκεψή σας στο νησί μας, την απόφαση της κυβέρνησης να προχωρήσει στην κατασκευή ενός σύγχρονου αυτοκινητόδρομου που να ενοποιεί την Κρήτη από άκρη σε άκρη συμβάλλοντας στην ισόρροπη ανάπτυξη του νησιού, στη γρήγορη και ασφαλή μετακίνηση ανθρώπων και εμπορευμάτων”.

Απαισιόδοξος ο Νίκος Αντωνακάκης

“Όπου ακούς πολλά κεράσια κράτα και μικρό καλάθι” δήλωσε το στέλεχος της ΝΔ Νίκος Αντωνακάκης με αφορμή την επικείμενη επίσκεψη του πρωθυπουργού στο Ηράκλειο και τις προαναγγελίες  Αρναουτάκη όσον αφορά τις εξαγγελίες Τσίπρα  σχετικά με τον  νέο ΒΟΑΚ. Ο κ. Αντωνακάκης  επισημαίνει πως το αναπτυξιακό συνέδριο Κρήτης δίνει την ευκαιρία στους  κ.κ. Τσίπρα και Αρναουτάκη να εξηγήσουν στους πολίτες τον τρόπο χρηματοδότησης του συγκεκριμένου έργου για το οποίο όλοι συνηγορούν ότι για την κατασκευή του απαιτείται ποσό άνω των 2 δισ. ευρώ.

Σίγουρο είναι, και αυτό πιστεύω για άλλη μια φορά θα γίνει στο συνέδριο, ότι θα εξαγγελθεί η πρόθεση για την ανάθεση μιας μελέτης στρατηγικού σχεδιασμού,  ενός συνολικού master plan για τον νέο ΒΟΑΚ, από την Κίσσαμο μέχρι τη Σητεία, συνολικού μήκους 300 κm η οποία ασφαλώς και χρειάζεται.

Το σίγουρο επίσης είναι ότι “το δώρο” θα έχει τέτοιο περιτύλιγμα, ώστε να αφήσει την εντύπωση στον κρητικό λαό ότι σε δύο το πολύ χρόνια το έργο θα έχει ξεκινήσει, όσο δηλαδή χρόνος χρειάζεται για να ξεπεράσουμε τον σκόπελο των επερχόμενων Εθνικών εκλογών.

Η πραγματικότητα, όμως, σύμφωνα και με υψηλόβαθμα στελέχη της δημόσιας διοίκησης,  είναι ότι μέσα απ’ αυτή τη μελέτη συνολικού (στρατηγικού) σχεδιασμού, θα προκύψουν ο ενιαίος σχεδιασμός, οι βασικές προτεραιότητες, οι εναλλακτικοί τρόποι κατασκευής, νέες χαράξεις, απαλλοτριώσεις και άλλα πολλά,  ώστε να έχουμε στην διάθεσή μας το νέο ΒΟΑΚ και όχι απλή βελτίωση του υφιστάμενου.

Τα ίδια στελέχη τοποθετούν την έναρξη κατασκευής του έγου σε έναν χρονικό ορίζοντα όχι μικρότερο των 10 χρόνων.

Η Κρήτη ασφαλώς και δικαιούται την κατασκευή ενός σύγχρονου και ασφαλούς αυτοκινητόδρομου. Ας μας απαντήσουν όμως οι αρμόδιοι αν το κράτος με τα δεδομένα της εθνικής μας οικονομίας μπορεί να εξασφαλίσει το κόστος των 2 δισ. ευρώ που υπολογίζεται για την κατασκευή του αναλαμβάνοντας ταυτόχρονα την υποχρέωση για 30 χρόνια να καταβάλλει ποσό 120 εκ. ευρώ ετησίως μέχρι την αποπληρωμή του.

Από την απάντηση θα κριθεί και η αξιοπιστία των εξαγγελιών τους. Μια αξιοπιστία  η οποία έχει μέχρι σήμερα πληγεί πολλές φορές από την ίδια την πραγματικότητα.