ΒΟΑΚ: Aναβολή για τη συζήτηση στο ΣτΕ της προσφυγής των Δήμων Ηρακλείου και Μαλεβιζίου

Την ίδια ώρα που διαχέεται επικοινωνιακά ένα ευνοϊκό κλίμα διαπραγμάτευσης ανάμεσα στους Δήμους Ηρακλείου και Μαλεβιζίου και το Υπουργείο Υποδομών για το επίμαχο θέμα του ΒΟΑΚ, χθες οδηγήθηκε σε νέα αναβολή η προσφυγή, που έχει κατατεθεί στο Συμβούλιο της Επικρατείας, που μετατίθεται να συζητηθεί για τις 11 Φεβρουαρίου.

Η εξέλιξη αυτή δημιουργεί εύλογα ερωτήματα σε σχέση με το τι σηματοδοτεί, αφενός για το κόστος του έργου, και αφετέρου γιατί δεν υπάρχει καμία επίσημη αναφορά από την πλευρά του αρμόδιου Υπουργείου σε σχέση με το τι απαντά σε ό,τι αφορά στις τροποποιήσεις της μελέτης, που διεκδικούν δικαστικά οι Δήμοι Ηρακλείου και Μαλεβιζίου.

Η υπόθεση της χάραξης του ΒΟΑΚ «παίζεται στις καθυστερήσεις», την ώρα που βρίσκονται στο τραπέζι ανοικτά κρίσιμα ζητήματα, όπως η διχοτόμηση των πόλεων, τα διόδια, οι κυκλοφοριακές μελέτες σε βασικούς κόμβους, οι συνθήκες πρόσβασης σε στρατηγικές περιοχές, όπως η ΒΙ.ΠΕ Ηρακλείου, η Φοινικιά, οι Μαλάδες, τα Λινοπεράματα και το νέο αεροδρόμιο Καστελλίου.

Επίσης, κομβικά ζητήματα στην ατζέντα της διαπραγμάτευσης είναι τα έργα οδικής ασφάλειας στη χάραξη του ΒΟΑΚ, η κατασκευή πλήρους παράπλευρου οδικού δικτύου, και ασφαλώς η κατασκευή των υδραυλικών έργων για απορροή και διόδευση των ομβρίων υδάτων από τον ΒΟΑΚ, που είναι κρίσιμο ζήτημα πολιτικής προστασίας.

Το ενδιαφέρον της υπόθεσης είναι ότι ενώ όλα αυτά τα θέματα είναι «στον αέρα», καθώς δεν έχει επέλθει συμφωνία για το πώς και αν θα προχωρήσουν, ο υπουργός Υποδομών, κ. Δήμας, έχει δηλώσει ότι έχουν αρχίσει πρόδρομες εργασίες σε τμήματα παραχώρησης από τα Χανιά ως το Ηράκλειο, με την εγκατάσταση των πρώτων εργοταξίων στις παρακάμψεις των τριών μεγάλων πόλεων.

Η λίστα της χαμένης ευκαιρίας

Μια λίστα με 135 έργα, που πετάει η Κυβέρνηση έξω από το Ταμείο Ανάκαμψης ή τα αναθεωρεί, έδωσε χθες στη δημοσιότητα το ΠΑΣΟΚ. Πρόκειται για 135 από συνολικά 180 έργα, για τα οποία, όπως καταγγέλλει ο βουλευτής και τομεάρχης Οικονομίας του ΠΑΣΟΚ, Παύλος Γερουλάνος, η Κυβέρνηση καλείται να εξηγήσει τους λόγους τροποποίησης ή και απένταξής τους:

«Όλα αυτά τα μέτρα, τα αναφέρει η ίδια η Κυβέρνηση στη νέα πρόταση αναθεώρησης. Η ίδια η Κυβέρνηση ζήτησε την τροποποίηση ή/και απένταξή τους. Το τι επακριβώς ισχύει σε κάθε περίπτωση είναι δουλειά της να το εξηγήσει. Όφειλε ήδη να το έχει κάνει».

Ο Παύλος Γερουλάνος

Σε κείμενο, που τιτλοφορεί «Ταμείο Ανάκαμψης: Η λίστα της χαμένης ευκαιρίας», το ΠΑΣΟΚ και ο τομεάρχης Οικονομίας, Παύλος Γερουλάνος, σημειώνουν: «Ακόμα μία μέγιστη αναθεώρηση -δεύτερη μέσα σε μόλις 4 μήνες- του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, με σωρεία τροποποιήσεων, αλλά και απεντάξεων μέτρων και στόχων, στο παρά πέντε της λήξης του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Αλλά η Κυβέρνηση, για ακόμη μία φορά, αρνείται να ενημερώσει ολοκληρωμένα την ελληνική κοινωνία».

Βόρειος οδικός άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ)

Όπως σημειώνει ο κ. Γερουλάνος, «ό,τι και να πει κανείς για τον ΒΟΑΚ και το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας είναι λίγο. Υπενθυμίζεται ότι αρχικά στο “Ελλάδα 2.0” προβλεπόταν μέχρι το 2025:

1) Η ολοκλήρωση και θέση σε λειτουργία του υποέργου 3 (Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος).

2) Η ολοκλήρωση και θέση σε λειτουργία του υποέργου 2 (Χερσόνησος-Νεάπολη).

3) Η ολοκλήρωση συγκεκριμένων εργασιών στο υποέργο 1 (Χανιά-Ηράκλειο), οι οποίες θα αντιστοιχούσαν στο 15% του κόστους του έργου. Οι εργασίες αυτές ήταν: α) Ολοκλήρωση εργασιών πολιτικού μηχανικού για τις υφιστάμενες παρακαμπτήριες οδούς Χανίων, Ηρακλείου και Ρεθύμνου,

β) Ολοκλήρωση των εργασιών πολιτικού μηχανικού για το τμήμα Βρύσες-Ατσιπόπουλο, μήκους 21,9 χλμ. που περιλαμβάνει 2 κόμβους (συνολικό μήκος γεφυρών: 2036m, συνολικό μήκος των υπόγειων εργασιών (εκσκαφές, θεμελίωση, αποστράγγιση, διάνοιξη οχετών, χωματουργικές και βοηθητικές εργασίες): 10215 m.

γ) Ολοκλήρωση των εργασιών πολιτικού μηχανικού για το τμήμα Αμαρίου-Σκαλέτα, μήκους 12,4 χλμ. που περιλαμβάνει 1 κόμβο (συνολικό μήκος γεφυρών: 710 μ., συνολικό μήκος των υπόγειων εργασιών (εκσκαφές, θεμελίωση, αποστράγγιση, διάνοιξη οχετών, χωματουργικές και βοηθητικές εργασίες): 4230 m).

Η ολοκλήρωσή τους θα πιστοποιούταν από τον ανεξάρτητο μηχανικό και το Υπουργείο Υποδομών. Πού βρισκόμαστε σήμερα (μετά από αμέτρητα κυβερνητικά εγκαίνια του ΒΟΑΚ και απαιτήσεις αναδόχων για αποζημιώσεις εκατομμυρίων ευρώ λόγω καθυστερήσεων εκ μέρους του κράτους), σύμφωνα με τα κείμενα του “Ελλάδα 2.0”;

1) Ενώ μέχρι τον προηγούμενο Ιούλιο προβλεπόταν η ολοκλήρωση και θέση σε λειτουργία όλου του υποέργου 3 Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος, με την τελευταία πρόταση αναθεώρησης, προβλέπεται πλέον, μέχρι τέλος 2025, η κατασκευή του τμήματος από το τέλος της παράκαμψης Νεάπολης, έως την αρχή της παράκαμψης Αγίου Νικολάου.

2) Για το υποέργο 2 (Χερσόνησος-Νεάπολη), το οποίο κι αυτό αρχικά προβλεπόταν να ολοκληρωθεί και να τεθεί σε λειτουργία μέχρι τέλος 2025, η νέα πρόταση αναθεώρησης προβλέπει μόνο ολοκλήρωση των σχεδίων και ερευνών του υποέργου, καθώς και συγκεκριμένες φάσεις εργασιών εκσκαφής και προσωρινής υποστήριξης των σηράγγων.

3) Για το υποέργο 1 (Χανιά-Ηράκλειο), η ολοκλήρωση εργασιών αφορά πλέον όλες τις εργασίες στις υφιστάμενες παρακαμπτήριες οδούς, εκτός των ηλεκτρομηχανικών

εγκαταστάσεων (όπως στύλοι φωτισμού αυτοκινητοδρόμων, ανακλαστικές πινακίδες

σήμανσης, καλώδια τροφοδοσίας), ως εξής: α) παρακαμπτήρια οδός Χανίων (1Y, 2Y), μήκος

τμημάτων: 8,0 km. β) παρακαμπτήρια οδός Ρεθύμνου (10Y, 11Y), μήκος τμημάτων: 6,8 km και γ) παρακαμπτήρια οδός Ηρακλείου (23Y), μήκος τμήματος: 8,5 km (δεν περιλαμβάνεται η κατασκευή της σήραγγας Κακού Όρους).

Επίσης, προβλέπονται εργασίες εκσκαφής και προσωρινής υποστήριξης συνολικού μήκους 600 μέτρων στη σήραγγα Τ1 (Τμήμα Σούδα-Βρύσες, υποτμήμα 4N, κόμβος Πλατανίου-ανατολικός κόμβος Απτέρων), καθώς και παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας σε 280 τοποθεσίες».