ΒΟΑΚ

Ο Νοέμβριος φαίνεται πως θα είναι ο καθοριστικός μήνας αναφορικά με τα χρονοδιαγράμματα και τις μελέτες που σχετίζονται με τον νέο Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης.  Η κυβέρνηση μάλιστα προσανατολίζεται, εκτός από τις ανακοινώσεις που θα κάνει για τον Βόρειο Οδικό Άξονα, να ανακοινώσει και σημαντικά έργα άμεσης παρέμβασης για την οδική ασφάλεια, συνολικού προϋπολογισμού 40 εκατομμυρίων ευρώ.

Σύμφωνα με δηλώσεις του αρμόδιου υφυπουργού Μεταφορών Γιάννη Κεφαλογιάννη, μέσα στον Νοέμβριο αναμένεται να ξεκαθαρίσει πλήρως το τοπίο, μετά και από την επίσημη επίσκεψη της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Μεταφορών στην Κρήτη, με επικεφαλής τον ίδιο τον υπουργό Κώστα Καραμανλή.

Ο κ. Κεφαλογιάννης επανέλαβε σε όλους τους τόνους πως η κατασκευή του νέου βόρειου οδικού άξονα αποτελεί προσωπική πολιτική προτεραιότητα, αλλά και προτεραιότητα του ίδιου του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη.

Ο υφυπουργός και βουλευτής Ρεθύμνου, διευκρίνισε παράλληλα ότι γι’ αυτό ακριβώς το λόγο η κυβέρνηση προχωρά σε άμεσες παρεμβάσεις επί του υφιστάμενου δρόμου, προκειμένου να κατασκευαστεί και να παραδοθεί στην Κρήτη ένας σύγχρονος αυτοκινητόδρομος στο κατά το δυνατό πιο σύντομο χρονικό διάστημα και με τον πιο οικονομικό τρόπο για τον προϋπολογισμό του κράτους.

Άμεσα έργα

Στο διάστημα ωστόσο που απαιτείται έως ότου κατασκευαστεί ο νέος Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης, η κυβέρνηση προωθεί τους αμέσως επόμενους μήνες τρία έργα συνολικού προϋπολογισμού 40 εκατομμυρίων ευρώ.

Σύμφωνα με τον κ. Κεφαλογιάννη, μέσα στον Νοέμβριο αναμένεται να παραδοθεί η μελέτη για το έργο οδικής ασφάλειας του τμήματος Πετρές – Γεωργιούπολη. Η πρώτη φάση του έργου προγραμματίζεται να δημοπρατηθεί στις αρχές του 2020 και προβλέπει να κατασκευαστούν πέντε τρισκελείς ισόπεδοι κόμβοι καθώς και έργα βελτίωσης τριών υφισταμένων.

Προβλέπεται, επίσης, να διαμορφωθούν 15 ασφαλείς θέσεις εξόδου – εισόδου επί του Βόρειου Οδικού Άξονα με παράλληλη σφράγιση παράνομων προσβάσεων.  Στο τμήμα του δρόμου προβλέπεται να κατασκευαστούν επίσης 18 στάσεις λεωφορείων και στις δύο κατευθύνσεις, ενώ παράλληλα θα γίνει αναδιαμόρφωση δύο χώρων στάθμευσης και θα τοποθετηθούν νέα στηθαία ασφαλείας, νέα σήμανση αλλά και 11 διαβάσεις πεζών, από τις οποίες τρεις θα είναι υπόγειες και οι άλλες με αερογέφυρες.

Το συγκεκριμένο έργο έχει προϋπολογισμό 10 εκατομμυρίων ευρώ και η μελέτη έχει γίνει από τον Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης. Θα ακολουθήσει όμως και η Β’ φάση του έργου στο ίδιο οδικό τμήμα με πέντε εκατομμύρια ευρώ, που περιλαμβάνει υποστηρικτικές παρεμβάσεις.

Αντίστοιχες εργασίες με την πρώτη φάση του τμήματος Πετρές – Γεωργιούπολη, προβλέπονται και για το τμήμα Φόδελε – Λινοπεράματα, που επίσης έχει προϋπολογισμό 10 εκατομμυρίων ευρώ και θα δημοπρατηθεί στις αρχές του 2020. Ειδικό έργο οδικής ασφάλειας μελετάται επίσης και για το τμήμα Αγία Πελαγία – Αχλάδα, το οποίο θα παρουσιαστεί και αφού ολοκληρωθεί η μελέτη.

Ακόμα, άμεσα αρχίζουν τα έργα αποκατάστασης για τις ζημιές στον Βόρειο Οδικό Άξονα, από την θεομηνία του περασμένου χειμώνα, με το χρονοδιάγραμμα να προβλέπει την ολοκλήρωση τους έως την άνοιξη του 2020.

Παρεμβάσεις ύψους 15 εκατομμυρίων ευρώ θα γίνουν στα τμήματα από Άπτερα προς Αγία Μαρίνα – Σταλός στα Χανιά, στο τμήμα Σίσες – Φόδελε, στο τμήμα Κακό Όρος – Σταυρωμένος Ηρακλείου και στο Βραχάσι.

Η απάντηση Τσίπρα

Παρά τα όσα δήλωσε ο αρμόδιος υφυπουργός ωστόσο, ο πρώην πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας θέλησε να υποβαθμίσει τις εξαγγελίες της κυβέρνησης, αλλά και να υπεραμυνθεί του έργου της δικής του κυβέρνησης.

«Φοβάμαι πως η τακτική αυτή στην Κρήτη θα φέρει μεγάλες καθυστερήσεις» δήλωσε ο κ. Τσίπρας χαρακτηριστικά για να προσθέσει μεταξύ άλλων:

«Ο ΒΟΑΚ είναι μια πονεμένη ιστορία για την Κρήτη. Εμείς προχωρήσαμε σ’ ένα μεγάλο βαθμό μέσα από τη λογική των τριών τμημάτων να πάμε όσο πιο γρήγορα μπορούμε. Είναι ένα έργο που έπρεπε να είχε γίνει δεκαετίες πριν.

Τα χωρίσαμε. Για τα δύο πρώτα ξεκίνησαν διαγωνιστικές διαδικασίες». Ο κ. Τσίπρας υποστήριξε πως είναι εντυπωσιακός ο τρόπος με τον οποίο διαχειρίζεται το συγκεκριμένο ζήτημα η Νέα Δημοκρατία.

«Είχε τον δρόμο Αθήνα- Θεσσαλονίκη- Πάτρα, ο οποίος ήταν μπλοκαρισμένος και με τους εργολάβους να ζητούν υπέρογκες αποζημιώσεις. Και η χώρα εκείνη τη στιγμή ήταν έτοιμη να πληρώσει μεγάλα πρόστιμα στην Ε.Ε. Ήρθαμε εμείς και ξεμπλοκάραμε τα πάντα σε τρεις μήνες.

Και όπως το είπε η συντοπίτισσά σας, η κυρία Μπακογιάννη, ο δρόμος θα γίνει με διόδια. Δε μας το είπε πριν τις εκλογές, αλλά μετά τις εκλογές» τόνισε ο κ. Τσίπρας, δηλώνοντας πως ο Βόρειος Οδικός Άξονας είναι αναγκαίο να προχωρήσει όπως έχει προγραμματιστεί.

«Είναι ο βέλτιστος τρόπος για να συντομεύσουμε τις διαδικασίες και έτσι θα έχουμε όφελος προς το Δημόσιο» ανέφερε χαρακτηριστικά, διευκρινίζοντας πως ο δρόμος πρέπει να γίνει χωρίς διόδια, αφού οι  «Κρητικοί πρέπει να έχουν ένα ασφαλές δίκτυο μεταφοράς και να μπορούν να το χαίρονται χωρίς να πληρώνουν από το υστέρημά τους».

Άμεσα απάντησε ωστόσο στη σε βάρος της αιχμή από τον πρώην πρωθυπουργό, η βουλευτής Χανίων Ντόρα Μπακογιάννη.

«Αγαπητέ κ. Τσίπρα, σε αντίθεση με εσάς εμείς λέμε τα ίδια και πριν και μετά τις εκλογές» ανέφερε σε απάντησή της για να τονίσει:

«Επίσης, σε αντίθεση με εσάς, ο πρωθυπουργός της χώρας έχει δεσμευθεί για την υλοποίηση του ΒΟΑΚ πράγμα που σημαίνει ότι εμείς δεν κάνουμε απλώς σχέδια επί χάρτου. Σας θυμίζω ότι η χρηματοδότηση του ΒΟΑΚ ήταν στον αέρα, επί τέσσερα ολόκληρα χρόνια που κυβερνούσατε τη χώρα.

Και σας βεβαιώνω ότι η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας γνωρίζει τις ιδιαιτερότητες της Κρήτης και θα προνοήσει για συγκεκριμένες διαδρομές που χρησιμοποιούνται από μόνιμους κατοίκους της περιοχής».

Η κ. Μπακογιάννη σημείωσε πως θα περίμενε μεγαλύτερη αυτοσυγκράτηση, αν όχι συνέπεια, από έναν πολιτικό αρχηγό, «ο οποίος κατήγγειλε τα διόδια με το Κίνημα δεν πληρώνω, όταν ήταν αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης και όταν έγινε πρωθυπουργός αύξησε τον αριθμό των διοδίων και νομοθέτησε αύξηση του κόστους διοδίων κατά 150%».

«Και στην Κρήτη λέμε την παροιμία στο σπίτι του κρεμασμένου δεν μιλάμε για σκοινί», κατέληξε η κ. Μπακογιάννη.