Αποζημίωση 21 εκ. ευρώ (!) θα κληθούμε να πληρώσουμε στον ανάδοχο του έργου Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, με απόφαση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρίστου Δήμα, που δίνει το «πράσινο φως» για την αποπληρωμή… «θετικών ζημιών» στο έργο «Μετατροπή σε αυτοκινητόδρομο του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος στην Περιφερειακή Ενότητα Λασιθίου».
Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι καλούμαστε να πληρώσουμε πανάκριβα «το μάρμαρο» για το πολύμηνο σημειωτόν των εργασιών του αναδόχου, για το οποίο έχει την απόλυτη ευθύνη το Υπουργείο Υποδομών!
Αυτό ακριβώς αποτέλεσε και σημείο τριβής της Κυβέρνησης με την αντιπολίτευση, που επί μήνες κατήγγειλε την έλλειψη ετοιμότητας εκκίνησης του έργου κάνοντας λόγο για εργοτάξιο – «φάντασμα», στο οποίο δεν έπεφτε ούτε σκαπετιά λόγω των σοβαρότατων εμπλοκών με τις απαλλοτριώσεις που τίναξαν στον αέρα το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του έργου.
Όπως είναι γνωστό, τον Σεπτέμβριο του 2022 υπογράφηκε η σύμβαση του τμήματος Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, ως δημόσιο έργο με χρηματοδότηση τόσο από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων όσο και από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, συνολικού προϋπολογισμού 169 εκατομμυρίων ευρώ. Μάλιστα η υπογραφή του συνοδεύτηκε με τις διαβεβαιώσεις του πρώην υπουργού κ. Καραμανλή, ότι τις επόμενες μέρες θα στηθούν και τα πρώτα εργοτάξια του έργου.
Τον Ιανουάριο του 2023, ο πρωθυπουργός κ. Μητσοτάκης επιχείρησε να αξιοποιήσει για τις ανάγκες της επικοινωνιακής του προβολής το εργοτάξιο, διαβεβαιώνοντας ότι «είναι η καλύτερη απάντηση την οποία μπορεί η Κυβέρνησή μας να δώσει σε αυτήν την τοξικότητα την οποία επιχειρεί για ακόμα μία φορά να καλλιεργήσει η αξιωματική αντιπολίτευση».
Ωστόσο, παρά τις επικοινωνιακές προβολές της Κυβέρνησης και το κλίμα ενθουσιασμού που προσπαθούσε να δημιουργήσει, η πραγματικότητα ήταν αμείλικτη.
Η μία αναβολή ακολούθησε την επόμενη, με αποτέλεσμα το χρονοδιάγραμμα του έργου -που έπρεπε να έχει σήμερα παραδοθεί- να εξωθείται σε διαδοχικές παρατάξεις για να λυθούν προβλήματα για τα οποία δεν είχε ευθύνη ο ανάδοχος και αφορούσαν κατά βάση τις απαλλοτριώσεις (στις οποίες δημιουργήθηκαν τεράστια προβλήματα) τις μετακινήσεις των δικτύων και το μελετητικό υπόβαθρο που δεν είχε επικαιροποιηθεί.
Το γεγονός αυτό αξιοποιήθηκε όπως ήταν φυσικό από τον ανάδοχο του έργου για να καταθέσει αίτημα αποζημίωσης, λόγω θετικών ζημιών, λόγω υπερημερίας, με αποτέλεσμα το Υπουργείο να αναγκαστεί να το αποδεχτεί, γεγονός που επιβεβαιώνει πανηγυρικά τους προβληματικούς κυβερνητικούς χειρισμούς που προηγήθηκαν σε σχέση με την πορεία υλοποίησης του έργου και οδήγησαν στην αποζημίωση του εργολάβου που «καίει» την τσέπη των πολιτών.
Τι προβλέπει το έργο
Όπως είναι γνωστό, το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος εντάσσεται στην κατηγορία των έργων με υψηλό βαθμό τεχνικών δυσκολιών, καθώς περιλαμβάνει μεταξύ άλλων πέντε cut and cover και οκτώ κοιλαδογέφυρες.
Το έργο που αναμένεται να αναβαθμίσει λειτουργικά και να εκσυγχρονίσει ένα πολύ σημαντικό οδικό τμήμα του ΒΟΑΚ, εκτός των άλλων, θα δημιουργήσει συνθήκες ασφαλούς μετακίνησης, που είναι και το κρίσιμο ζητούμενο για να μπει επιτέλους τέλος στη μαύρη λίστα των τροχαίων δυστυχημάτων που προκαλούνται από το προβληματικό οδικό εθνικό δίκτυο. Με το έργο που θα εκτελεστεί πρόκειται να διαπλατυνθεί το υφιστάμενο δίκτυο και να μετατραπεί σε σύγχρονο αυτοκινητόδρομο.
Ειδικότερα, το έργο θα προβλέπει τη διαμόρφωση δύο λωρίδων κυκλοφορίας και λωρίδα έκτακτης ανάγκης, ανά κατεύθυνση, διαχωρισμένο κατάστρωμα, και το συνολικό πλάτος του δρόμου θα είναι 22,50 μέτρα.
Στο αντικείμενο του προς κατασκευή έργου περιλαμβάνεται η εκτέλεση των κάθε είδους χωματουργικών εργασιών (με τα σχετικά έργα δανειοθαλάμων και αποθεσιοθαλάμων), τεχνικών έργων (γεφυρών, έργων μερικής ή ολικής κάλυψης λωρίδων (Cut & Cover), άνω και κάτω διαβάσεων, οχετών, τοίχων, κρασπεδορείθρων, πλακοστρώσεων, κ.λπ.), έργων ευστάθειας πρανών και βελτίωσης συμπεριφοράς των έργων έναντι υποχωρήσεων (εξυγιάνσεις, τυχόν απαιτούμενα αντίβαρα, κ.λπ.), οδοστρωσίας, ασφαλτικών, σήμανσης (κατακόρυφης και οριζόντιας), ασφάλισης, περίφραξης των οδικών έργων, αποχέτευσης – αποστράγγισης, ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων (οδοφωτισμού, σηματοδότησης κ.λπ.), εγκατάστασης πρασίνου, συντήρησης πρασίνου, μετατόπισης – αποκατάστασης δικτύων ΟΚΩ.