Μετά και τις επισημάνσεις της Αρχαιολογίας ανοίγει ο δρόμος για το Open Mall

Πλώρη για τη μεγάλη παρέμβαση ανάπλασης του open mall βάζει η Λότζια με σκοπό να δημοπρατήσει το μεγάλο έργο που θα αλλάξει την εικόνα του ιστορικού κέντρου μέσα στο καλοκαίρι.

Χθες πραγματοποιήθηκε τεχνική σύσκεψη για το σκοπό αυτό, όπου εξετάστηκαν αναλυτικά όλες οι εκκρεμότητες που υπάρχουν αλλά και τα επόμενα βήματα που θα πρέπει να προχωρήσουν προκειμένου να γίνει επανεκκίνηση της μεγάλης παρέμβασης.

Το θετικό στοιχείο το οποίο ανοίγει το δρόμο για να ξεμπλοκάρει ο σχεδιασμός είναι το γεγονός ότι η Αρχαιολογία μετά από σημαντική χρονοκαθυστέρηση, κατέθεσε στην υπηρεσία το φάκελο με τις αναλυτικές παρατηρήσεις της για το μεγάλο έργο που θα δρομολογηθεί στο κέντρο της πόλης.

Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι από την πλευρά του ο Δήμος θα πρέπει τώρα να κάνει τις ανάλογες προσαρμογές που υπέδειξε η αρχαιολογία και στη συνέχεια η οριστική μελέτη του έργου να περάσει από τον αναγκαίο κύκλο εγκρίσεων για μπορεί να προκηρυχθεί. Σύμφωνα με τον αρμόδιο αντιδήμαρχο Τεχνικών Έργων Γιώργο Σισαμάκη ο στόχος είναι η μελέτη να προκηρυχθεί στα μέσα του καλοκαιριού, και να αναδειχτεί ανάδοχος του έργου.

Όπως είναι γνωστό, το ανοικτό εμπορικό κέντρο χωροθετείται στην περιοχή που ορίζεται από τις οδούς Αβέρωφ, Σμύρνης και μικρή Έβανς, συμπεριλαμβάνοντας σε αυτή τις οδούς Ρούσου Χούρδου, Γιαννιτσών, Κοζύρη και Ζωγράφου.

Μέσα σε αυτό το γεωγραφικό πλαίσιο ο Δήμος θα κληθεί να προχωρήσει σε μια σειρά έργων ανάπλασης που  έχουν στόχο να αναδείξουν και να αναβαθμίσουν τα χαρακτηριστικά του αστικού ιστού.

Βασικοί στόχοι της μελέτης είναι η τόνωση και η ελκυστικότητας της περιοχής και της εμπορικής δραστηριότητας, η απόδοση του μέγιστου δυνατού χώρου σε πεζούς και ποδηλάτες και η ασφαλής διέλευση οχημάτων και πεζών και ΑμεΑ, έτσι ώστε να διασφαλιστεί η ελεύθερη και αυτόνομη μετακίνηση τους.

Η μελέτη ανάπλασης του open mall έχει σχεδιαστεί με τρόπο ώστε να «κουμπώνει»  με τα έργα πεζοδρόμησης που έγιναν στον άξονα της Δικαιοσύνης και της 1821 και έτσι εξωραΐζεται  αισθητικά και λειτουργικά  ένα ευρύτερο κομμάτι του κέντρου του Ηρακλείου γεγονός που εκτιμάται ότι θα συμβάλλει καθολικά στην  ποιοτική αναβάθμιση του τουριστικού, εμπορικού, επιχειρησιακού και κοινωνικού ρόλου της ευρύτερης περιοχής.

Τι προβλέπει η μελέτη

Όπως είναι γνωστό, με  βάση την κυκλοφοριακή μελέτη η Ζωγράφου η Χ. Γιάνναρη και η Σμύρνης χαρακτηρίστηκαν οδοί ήπιας κυκλοφορίας.

Σύμφωνα με το σχεδιασμό που δρομολογείται, το κατάστρωμα των οδών ήπιας κυκλοφορίας επιστρώνεται με τοπικό γκρι λίθο, όπως στην οδό Έβανς, υπό την μορφή όμως πλακών διαφόρων διαστάσεων. Στα πεζοδρόμια επαναλαμβάνεται το υλικό και η χάραξη του καταστρώματος με την προσθήκη ένθετων πλακών κίτρινου πωρόλιθου.

Έτσι, εισάγεται στην επίστρωση του πεζοδρομίου το χαρακτηριστικό και κυρίαρχο κίτρινο χρώμα της περιοχής, που νοηματικά είναι ταυτισμένο με το χώρο που αποδίδεται στην πεζή κυκλοφορία. Το διαχωριστικό κράσπεδο ανάμεσα σε κατάστρωμα και πεζοδρόμιο κατασκευάζεται από γκρι μάρμαρο όπως στις οδούς Έβανς και Γιάνναρη.

Στην οδό Αβέρωφ τα πεζοδρόμια κατασκευάζονται κατά τον ίδιο τρόπο και αποτελούν ένα ενιαίο δίκτυο γύρω από το Open Mall.

Τα παγκάκια, οι επιστύλιοι κάδοι, οι εσχάρες των δέντρων και λοιπά στοιχεία εξοπλισμού είναι όμοια με αυτά που έχουν τοποθετηθεί στην οδό Δικαιοσύνης και με αυτά που προδιαγράφονται στη μελέτη για την οδό Έβανς και το διαμορφωμένο τμήμα της Χατζημιχάλη Γιάνναρη. Τα φωτιστικά που προτείνονται είναι διαφορετικά από τα ήδη τοποθετημένα φωτιστικά οδοποιίας στους

γύρω δρόμους, γιατί κρίνεται πως είναι προτιμότερο να τοποθετηθούν φωτιστικά αστικού χώρου τα οποία με το σχεδιασμό τους συμβάλλουν στην ποιοτική αναβάθμιση του χώρου.

Ωστόσο είναι συναφή με τα υφιστάμενα και δεν υπολείπονται σε φωτομετρικά χαρακτηριστικά. Σε ό,τι αφορά στους πεζόδρομους και συγκεκριμένα την οδό  Γιαννιτσών (διαμορφωμένο τμήμα), Τσαγκαράκη, Κοζύρη και Ρούσου Χούρδου, γίνεται υπερύψωση του καταστρώματος των πεζοδόμων στο ύψος των υφιστάμενων πεζοδρομίων και οι ανισοσταθμίες  εξαλείφονται.

Στους πεζοδρόμους αυτούς κατασκευάζεται ζώνη όδευσης τυφλών, που συνδέεται με τις υφιστάμενες στους ήδη διαμορφωμένους δρόμους, και με τις νέες των υπό διαμόρφωση οδών, προκειμένου να εξασφαλιστεί η ενιαία, αυτόνομη και ασφαλής μετακίνηση των ΑμεΑ, περιμετρικά και εντός του Open Mall.

Σε ό,τι αφορά στην Αβέρωφ, διατηρείται  είναι τοπική συλλεκτήρια οδός μονής κατεύθυνσης, με διατομή 6,00μ. (έως 6,25μ.). Ως τμήμα δρόμου κυκλοφορίας οχημάτων περιφερειακά του Οpen Mall, το τμήμα της οδού Αβέρωφ που εμπίπτει στην περιοχή επέμβασης επιστρώνεται με ασφαλτική στρώση κυκλοφορίας και δεν γίνεται υπερύψωση του καταστρώματος.

Ωστόσο το πλάτος 6μ. της οδού, εκτιμάται ότι είναι πολύ πιθανό να ευνοήσει την εμφάνιση φαινομένων παράνομης στάθμευσης. Έτσι, δρομολογείται η δημιουργία ποδηλατοδρόμου διπλής κατεύθυνσης με ειδική βαφή επί του οδοστρώματος, που εξασφαλίζει την ευκολία της κατασκευής του, αλλά και την αναστρεψιμότητά του.