Η παρουσίαση των τεχνικών προδιαγραφών του ΒΟΑΚ
Από τη χθεσινή παρουσίαση των τεχνικών προδιαγραφών του ΒΟΑΚ

Συνολικό μήκος 155 χιλιομέτρων, με νέα χάραξη συνολικά 105 χιλιομέτρων, παράπλευρες οδούς σε όλο το μήκος του και 20 νέους ανισόπεδους κόμβους από τα Χανιά ως τον Άγιο Νικόλαο, θα έχει ο νέος Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης, που παρουσίασε από το Ηράκλειο χθες ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης.

Στον νέο αυτοκινητόδρομο θα υπάρχουν γέφυρες μονού κλάδου συνολικού μήκους 18,8 χιλιομέτρων, καθώς και σήραγγες συνολικού μήκους 24,5 χιλιομέτρων, μονού κλάδου επίσης. Η μέγιστη ταχύτητα που θα μπορούν να αναπτύσσουν τα οχήματα επί του νέου αυτοκινητόδρομου θα είναι τα 120 χιλιόμετρα ανά ώρα.

Ο Υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης, ολοκληρώνοντας την τριήμερη περιοδεία του από το Ηράκλειο χθες, παρουσίασε αναλυτικά όλα τα τεχνικά χαρακτηριστικά για τον νέο Βόρειο Οδικό Άξονα. Όπως εξήγησε ο υπουργός σε όλους τους τόνους, η προτεινόμενη λύση για τον νέο αυτοκινητόδρομο, ήταν η μοναδική που μπορούσε να προωθηθεί, δεδομένων των συνθηκών, αλλά και των δεσμεύσεων που προκύπτουν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Ο Χρήστος Σπίρτζης, διευκρίνισε επίσης ότι με δεδομένη την επιλογή της τελικής χάραξης του ΒΟΑΚ, αναμένεται να δημοπρατηθεί άμεσα από τη Διεύθυνση Οδικών Υποδομών η Μελέτη Στρατηγικού Σχεδιασμού για όλο το δίκτυο της Κρήτης. Σε αυτό το πλαίσιο εξετάζεται παράλληλα, η επέκταση του Βόρειου Οδικού Άξονα από Χανιά προς Κίσαμο και από Άγιο Νικόλαο προς Ιεράπετρα και Σητεία.

Το έργο προβλέπει στη συνέχειά του επίσης και τρεις κάθετους άξονες προς τη νότια Κρήτη, έναν από τα Χανιά ως την Παλαιόχωρα, έναν από το Ρέθυμνο στον Πλακιά, κι έναν ακόμα από τη Χερσόνησο προς το Καστέλλι και το Βιομηχανικό Πάρκο Αρκαλοχωρίου, ο οποίος και περιλαμβάνεται στην πρόσφατα υπογραφείσα Σύμβαση Παραχώρησης για το αεροδρόμιο Καστελλίου.

ΒΟΑΚ

Διόδια α λα καρτ

Διόδια μόνο για τους επισκέπτες της Κρήτης θα περιλαμβάνει το νέο σχήμα, σύμφωνα με τον υπουργό Χρήστο Σπίρτζη. Ο υπουργός έκανε σαφές ότι κανείς μόνιμος κάτοικος δεν πρόκειται να πληρώνει διόδια στον νέο άξονα, διευκρινίζοντας ωστόσο ότι θα υπάρχουν διόδια για τα λεωφορεία, τα ενοικιαζόμενα οχήματα και για όλους τους επισκέπτες του νησιού. Δεν εξήγησε βέβαια τους τρόπους που μπορεί να ισχύσει κάτι τέτοιο ενώ δεν αναφέρθηκε και στο ύψος των διοδίων.

Η παρουσίαση των τεχνικών προδιαγραφών του ΒΟΑΚ
Μόνο με την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ μπορούσε να κατασκευαστεί ένα τέτοιο έργο, υποστήριξε ο υπουργός

Οι δεσμεύσεις της Ε.Ε.

Με βάση την ενημέρωση που πραγματοποίησε χθες από το Ηράκλειο ο υπουργός, έγινε σαφές ότι από καθαρά τεχνοκρατική άποψη, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν χρηματοδοτεί αυτοκινητόδρομους εφόσον δεν ξεπερνούν σε ημερήσιο φόρτο τα 20.000 οχήματα.

Όπως προέκυψε όμως από τις μετρήσεις του Υπουργείου, ο φόρτος πουθενά στην Κρήτη δεν ξεπερνά τον συγκεκριμένο αριθμό, με εξαίρεση μόνο τους κόμβους στο Γιόφυρο, όπου κατά μέσο όρο κινούνται 22.000 αυτοκίνητα και τον κόμβο στο Αεροδρόμιο Ηρακλείου, που η μέση ημερήσια κίνηση καταγράφει 34.000 αυτοκίνητα.

Το Υπουργείο ωστόσο είχε να αντιμετωπίσει ένα ακόμα πρόβλημα, αφού η πλειοψηφία των μεταφορών στον Βόρειο Οδικό Άξονα δεν είναι «υπερνομαρχιακές», γεγονός που σημαίνει ότι οι περισσότεροι κάτοικοι των πόλεων χρησιμοποιούν τον Βόρειο Οδικό Άξονα για ταχύτερες μετακινήσεις εντός των πόλεων που κατοικούν.

Ο υπουργός εξήγησε πως μόνο με το σχέδιο που πρότεινε ο ΣΥΡΙΖΑ και το Υπουργείο του στο πλαίσιο άσκησης κοινωνικής πολιτικής, θα μπορούσε να κατασκευαστεί ένα τέτοιο έργο, αφού με καθαρά τεχνοκρατικά χαρακτηριστικά  δεν υπήρχε καμία περίπτωση δημιουργίας του έργου.

Ο Χρήστος Σπίρτζης κατηγόρησε παράλληλα τη Νέα Δημοκρατία για πολλοστή φορά, υποστηρίζοντας πως οι προτάσεις της όλα τα χρόνια ήταν ανεδαφικές και δεν είχαν κανένα απολύτως υπόβαθρο.

 

Τα τρία μοντέλα

Τρία διαφορετικά μοντέλα υλοποίησης περιλαμβάνει το σχέδιο για τη δημιουργία του νέου Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης. Με βάση το σενάριο του Υπουργείου, για το τμήμα από Χανιά έως Ηράκλειο, όπως κατ’ επανάληψη έχει γράψει η «Π», προβλέπεται σύμβαση παραχώρησης, για το τμήμα από τη Χερσόνησο έως και τη Νεάπολη προβλέπεται Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα, ενώ για το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, προβλέπεται η κατασκευή ως δημόσιου έργου.

Όπως εξήγησε ο υπουργός, το συγκεκριμένο σενάριο έχει υψηλό συντελεστή επιστροφής κεφαλαίου, δεσμευτική επένδυση ύψους 245 εκατομμυρίων ευρώ και δανειακά κεφάλαια 398 εκατομμυρίων που θεωρούνται κανονικά για μια επένδυση.

Ο προϋπολογισμός και για τα τρία τμήματα του ΒΟΑΚ θα ανέλθει στα 1,7 δισ. ευρώ και το χρονοδιάγραμμα κατασκευής του φτάνει τα 4-5 χρόνια.

Σημειώνεται ότι το Υπουργείο είχε επεξεργαστεί και μια δεύτερη εναλλακτική μελέτη, με συνολικό μήκος αυτοκινητόδρομου τα 181 χιλιόμετρα, νέα τμήματα 143 χιλιομέτρων, παράπλευρους 152 χιλιομέτρων, 37 ανισόπεδους κόμβους, 25 γέφυρες και 8 σήραγγες, η οποία και θεωρήθηκε ωστόσο ασύμφορη προς κατασκευή.

 

Οι εταιρείες που θέλουν το έργο

Ορισμένες από τις μεγαλύτερες κοινοπραξίες ελληνικών εταιρειών επιδιώκουν να «χτυπήσουν» τον νέο Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης. Συγκεκριμένα, η εταιρία ΑΚΤΩΡ, η ΤΕΡΝΑ, η J&P Άβαξ και η κοινοπραξία του Μυτιληναίου με την ισπανικών συμφερόντων Acciona έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον τόσο για τη σύμβαση παραχώρησης, από τα Χανιά ως και τη Χερσόνησο, όσο όμως και για το τμήμα από τη Χερσόνησο ως τη Νεάπολη που θα κατασκευαστεί με Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα. Η γαλλική Vinci συμπληρώνει το παζλ των διεκδικητών για το τμήμα Χανιά – Χερσόνησος, ενώ η ισραηλινή Shikun & Binui ενδιαφέρεται για το τμήμα Χερσόνησος-Νεάπολη.

 

Αρναουτάκης: Ο δρόμος είναι ενιαίος

Την ικανοποίησή του εξέφρασε ο περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης για την υπογραφή της απόφασης οριστικής χάραξης του ΒΟΑΚ, καθώς και για την απόφαση να προστεθεί το τμήμα Χανιά – Κίσαμος Χανίων στο κομμάτι του έργου Χανιά -Χερσόνησος.

Ο Περιφερειάρχης ζήτησε από τον υπουργό Υποδομών Χρήστο Σπίρτζη, να μην ξεχαστούν τα θέματα ωρίμανσης των έργων του ΒΟΑΚ στο Λασίθι.  Ο περιφερειάρχης υπενθύμισε την επιστολή με την οποία μαζί με τον ΟΑΚ ζητούσε να μην υπάρχει χάραξη που να καθυστερήσει το έργο και ουσιαστικά να ανακύψει ενδεχόμενο ματαίωσης του λόγω υπέρογκου κόστους και αδυναμία χρηματοδότησης.

«Επίσης είχαμε ζητήσει ως Περιφέρεια Κρήτης ο ΒΟΑΚ να εκτείνεται από την Κίσαμο μέχρι τη Σητεία και τώρα βλέπουμε πως το κομμάτι μέχρι Κίσαμο περιλαμβάνεται στα 32 πρόσθετα χιλιόμετρα με την απόφαση αυτή», σημείωσε ο περιφερειάρχης.

Αναφορικά με το νομό Λασιθίου και το τμήμα από το Καλό Χωριό Αγίου Νικολάου μέχρι τη Σητεία, ζήτησε από τον υπουργό να δοθεί εντολή στις υπηρεσίες να τρέξουν οι μελέτες από τον Άγιο Νικόλαο ως τη Σητεία, σημειώνοντας πως από Παχιά Άμμο μέχρι Ιεράπετρα είναι ώριμη η μελέτη.

Ο περιφερειάρχης Κρήτης ζήτησε από τον υπουργό Μεταφορών στο μεσοδιάστημα και μέχρι να ξεκινήσει να υλοποιείται το έργο του ΒΟΑΚ, να προωθηθεί το έργο της οδικής ασφάλειας ύψους 25 εκατομμύρια ευρώ διότι υπάρχουν έργα στον οδικό άξονα, όπως της Αγίας Πελαγίας και τον Φόδελε – Λινοπεράματα, που πρέπει να ολοκληρωθούν οι παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας.