Με πολλά «καρφιά» και σκωπτικά σχόλια στους χειρισμούς του Υπουργείου σε σχέση με την πολύκροτη υπόθεση του ΒΟΑΚ, η παράταση ΑΠΡΟΣΥΜΗ του ΤΕΕ ΤΑΚ βάζει στο κάδρο του μεγάλο θέμα ξεκαθαρίζοντας τη θέση της.
Όπως χαρακτηριστικά τονίζει, «δεν τοποθετούμαστε ενθουσιωδώς θετικά, αλλά ούτε και στείρως αρνητικά στην επιλογή του Υπουργείου. Για να το κάνουμε αυτό, θα πρέπει να δούμε τις χρηματοοικονομικές μελέτες, τον αριθμό και το κόστος των διοδίων και τον χρόνο αποκλειστικής χρήσης του παραχωρησιούχου.
Μπορεί η γενική μας θέση να ήταν και να είναι ότι τέτοιας μορφής και μεγέθους έργα, που επηρεάζουν τη ζωή και τη λειτουργία σε γεωγραφικό επίπεδο περιφέρειας, θα έπρεπε τουλάχιστον να μελετώνται, αν όχι και να κατασκευάζονται ως έργα δημοσίου, όμως θα εθελοτυφλούσαμε αν δεν βλέπαμε την πραγματική κατάσταση…
Το ελληνικό Δημόσιο αδυνατεί και θα αδυνατεί για πολλά χρόνια ακόμα να προχωρήσει σε τέτοιας μορφής επεμβάσεις. Και ο ΒΟΑΚ δεν μπορεί να περιμένει άλλο…».
Η ΑΠΡΟΣΥΜΗ στην παρέμβασή της ξεκινά από το ότι «μας λείπουν πολλά στοιχεία (τεχνικά και οικονομικά), βάσει των οποίων αποφασίσθηκε ο παρουσιασθείς σχεδιασμός, των οποίων πιθανότατα δεν θα γίνουμε κοινωνοί, παρά μετά τις οριστικές αποφάσεις ανάθεσης των έργων.
Μελέτες ακούμε και μελέτες δεν βλέπουμε… και οι τέσσερεις που ξέρουμε ότι έχει αναθέσει το Υπουργείο (Τεχνικού, Χρηματοοικονομικού, Ανάλυσης Κόστους- Οφέλους και Νομικού Συμβούλου) αφορούν το τμήμα Χανιά-Άγιος Νικόλαος, οπότε αν δεν υπάρχουν άλλες εκπονηθείσες ή εκπονούμενες μελέτες ή αν δεν άλλαξε το συμβατικό αντικείμενο των τεσσάρων αυτών, είναι σαφές ότι δεν υπάρχει κανένας ενιαίος στρατηγικός σχεδιασμός του έργου.
Δεν γίνεται εύκολα κατανοητή η κατάτμηση του τμήματος Χερσόνησος – Άγιος Νικόλαος σε δύο μέρη, τα οποία μάλιστα έχουν (κατά την ενημέρωση που έγινε από τον υπουργό) και εντελώς αναντίστοιχα μεγέθη κόστους (250 εκ ευρώ το ΣΔΙΤ για το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη και 70 εκ. ευρώ το δημόσιο έργο για τη σύνδεση Νεαπόλεως – Αγίου Νικολάου).
Πρέπει να υπάρξει επαρκής αιτιολόγηση της ανάγκης και των λόγων που επέβαλαν την κατάτμηση, πόσο μάλλον όταν στην προκήρυξη του έργου Χερσόνησος – Νεάπολη (ΣΔΙΤ) προβλέπεται η δυνατότητα να ανατεθεί στον ανάδοχο του έργου και η λειτουργία-συντήρηση του επόμενου τμήματος Νεάπολης-Αγίου Νικολάου.
Σε αντίθετη περίπτωση γεννιόνται “εύλογα” ερωτήματα για την σκοπιμότητα της κατάτμησης του έργου… Κρίνουμε ΜΗ ΑΠΟΔΕΚΤΗ την παράλειψη από τον σχεδιασμό του τμήματος Αγίου Νικολάου – Σητείας από τον σημερινό σχεδιασμό. Κατανοητό από κάθε καλόπιστο παρατηρητή ότι προέχει η κατασκευή του τμήματος που θα προκαλέσει το μεγαλύτερο οικονομικό ενδιαφέρον και θα εξυπηρετεί τη μεγαλύτερη κίνηση.
Η διαδικασία προκήρυξης από την παρούσα κυβέρνηση, της κατασκευής τμημάτων του έργου με παραχώρηση (γιατί και το ΣΔΙΤ, παραχώρηση είναι στην πράξη) και αποπληρωμής τους με τοποθέτηση διοδίων, ενεργεί ως καταλύτης στη συνείδηση και των τελευταίων αρνητών της πραγματικότητας, ότι δηλαδή και τα έργα δημοσίου συμφέροντος είναι δυνατόν να εκτελεστούν και με χρηματοδότηση εκτός του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων.
Για το επίμαχο θέμα των διοδίων η παράταξη ξεκαθαρίζει ότι «στερούνται σοβαρότητας οι διαβεβαιώσεις για διόδια που δεν θα πληρώνουν οι ντόπιοι, γιατί αλλιώς δεν θα υπάρξει επενδυτικό ενδιαφέρον… και ο νοών νοείτω. Δεν μπαίνουμε λοιπόν στο κολπάκι αποπροσανατολισμού για τα διόδια που μας ρίχνει το Υπουργείο και δεν συμμετέχουμε σε μια άνευ ουσίας συζήτηση μέχρι να μάθουμε το οικονομικό πλάνο του παραχωρησιούχου».