Με πολιτική παρέμβαση της η διοίκηση της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κρήτης (ΠΕΔ) ανοίγει το μεγάλο κεφάλαιο του Νέου Οδικού Άξονα Κρήτης (Β.Ο.Α.Κ.), θέτοντας προ τον ευθυνών της την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών με την οποία ζητά επίσημη συνάντηση, προκειμένου να ανοίξει τα χαρτιά της στο επίμαχο θέμα.
Η Περιφερειακή Ένωση με δεικτικό τρόπο σχολιάζει ότι την ίδια ώρα που στην υπόλοιπη χώρα έχουν ολοκληρωθεί αντίστοιχα μεγάλα έργα, πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών στην Κρήτη ένα από τα πιο μεγάλα αναπτυξιακά έργα του νησιού βαλτώνει στην καθυστέρηση εντελώς αδικαιολόγητα, την ίδια ώρα που αποτελεί καθολική απαίτηση της τοπικής κοινωνίας.
Στην επιστολή της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κρήτης, προς τον υπουργό Υποδομών και Δικτύων κ. Καραμανλή και τον υφυπουργό Υποδομών και Δικτύων κ. Κεφαλογιάννη, σημειώνεται δεικτικά ότι το έργο μπορείο να υλοποιηθεί άμεσα και χωρίς χρηματοδοτικά κενά, με την προϋπόθεση ότι θα συνδυάσει μεθοδικά και έξυπνα τους διαθέσιμους πόρους.
Από τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης το ΕΣΠΑ, το πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, το πρόγραμμα Γιούνκερ, πόρους ΕΤΕΠ…Παράλληλα, υπογραμμίζεται ότι το κορυφαίο αυτό αναπτυξιακό έργο θα πρέπει να πλαισιωθεί από τις αναγκαίες κάθετες συνδέσεις, και στη βάση αυτή θα πρέπει να εκπονηθεί ειδική αναπτυξιακή μελέτη.
Αναλυτικότερα, στην επιστολή της η Περιφερειακή Ένωση Δήμων τονίζει μεταξύ άλλων ότι «ο Νέος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ), είναι γνωστό ότι αποτελεί έργο μείζονος σημασίας, τόσο για την ασφάλεια και την ποιότητα των μεταφορών, όσο και για την ώθηση και επιτάχυνση της αναπτυξιακής πορείας του νησιού μας.
Η τοπική κοινωνία σε κάθε δημόσια εκδήλωση, εκφράζει την αγωνία και την απαίτηση της να κλείσει επιτέλους ο κύκλος των συζητήσεων και να περάσουμε στην εφαρμογή και υλοποίηση του. Το αίτημα αυτό αποτελεί επίσης καθολική απαίτηση των Δήμων της Κρήτης και της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κρήτης για την κατασκευή ενός μεγάλου έργου που οφείλει εδώ και δεκαετίες η Πολιτεία στο νησί μας».
Από τη Σητεία ως την Κίσσαμο
Στην επιστολή της ΠΕΔ τονίζεται ότι «κορυφαία προτεραιότητα σε μια τέτοια Αναπτυξιακή Διαδικασία πρέπει να αποτελέσει η Σχεδίαση και Υλοποίηση ενός Οδικού Άξονα Κρήτης που θα τη διασχίζει καθ’ όλο της το μήκος, από τη Σητεία μέχρι το Καστέλλι Κισσάμου. Οι επιχειρούμενες μέχρι σήμερα παρεμβάσεις στο ΒΟΑΚ είναι λύσεις χρήσιμες, αλλά εμβαλωματικές, που δε μπορούν να τον αναβαθμίσουν σ’ ένα σύγχρονο και Ευρωπαϊκών προδιαγραφών αυτοκινητόδρομο.
Στο πλαίσιο αυτό, πρέπει να διατηρηθούν οι παρακαμπτήριοι οδοί και τα τμήματα εκείνα που έχουν κατασκευαστεί στις πρωτεύουσες των νομών της Κρήτης. Να γίνουν, όπου απαιτούνται, νέες χαράξεις (με σήραγγες ή νέα τμήματα), προκειμένου ο νέος αυτοκινητόδρομος να είναι σύγχρονος, ασφαλής και περισσότερο ευθυγραμμισμένος για να συντμηθεί σημαντικά ο χρόνος των μετακινήσεων.
Με αυτή την επιλογή λύνονται μεγάλα προβλήματα καθώς, έχουμε έναν κανονικό αυτοκινητόδρομο με τα σωστά γεωμετρικά (τεχνικά) χαρακτηριστικά, ώστε να έχουμε τις ανάλογες ταχύτητες. Η απόσταση Ηρακλείου-Χανίων και Ηρακλείου- Λασιθίου θα μειώνεται κατά αρκετά χιλιόμετρα, που σημαίνει πρακτικά ότι θα απαιτείται και λιγότερος χρόνος.
Αφήνεται όλο το έτοιμο παραλιακό μέτωπο για την ανάπτυξη των τουριστικών επιχειρήσεων και λοιπών εκμεταλλεύσεων με υψηλές δυνατότητες ανάπτυξης. Το έργο μπορεί και πρέπει να ολοκληρωθεί μέσα σε 4-5 χρόνια, αλλιώς θα έχει την τύχη του ΠΑΘΕ (δίκτυο αυτοκινητοδρόμων Πάτρα-Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Εύζωνοι) ήτοι 20-30 χρόνια. Η ολοκλήρωση και λειτουργία του Οδικού Άξονα Κρήτης πέρα από τις αδιαμφισβήτητες επιδράσεις στην αναπτυξιακή προσπάθεια, την ταχύτητα και την ποιότητα του μεταφορικού έργου θα περιορίσει σημαντικά και τον αριθμό των τροχαίων ατυχημάτων λόγω της επικινδυνότητας του σημερινού οδικού δικτύου.
Η λύση του νέου αυτού άξονα θα συμβάλλει στο να αναπτυχθεί και ο ορεινός όγκος της Κρήτης που διατηρεί τα παραδοσιακά χαρακτηριστικά, ένα διαφορετικό περιβάλλον που σήμερα δύσκολα έρχεται κανείς σε επαφή. Με τον άξονα αυτόν επίσης, ο Νότος καθίσταται πολύ πιο εύκολα και με ασφάλεια προσβάσιμος, γεγονός που αποτελεί βασική προϋπόθεση για την ανάπτυξή του. Επομένως, είναι απαραίτητο ο Οδικός Άξονας Κρήτης να πλαισιωθεί από τις αναγκαίες κάθετες συνδέσεις. Στο πλαίσιο αυτό, κρίνεται απαραίτητο να εκπονηθεί ειδική αναπτυξιακή μελέτη με αντικείμενο την ανάδειξη των ευκαιριών ανάπτυξης και να προσδιοριστούν οι αναγκαίες υποστηρικτικές παρεμβάσεις στην ευρύτερη περιοχή του έργου του Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ)».
Ισόρροπη περιφερειακή ανάπτυξη
Σε ό,τι αφορά στις περιβαλλοντικές και κοινωνικές επιπτώσεις του ΒΟΑΚ, η ΠΕΔ τονίζει ότι «αναμένεται ότι θα έχει αποφασιστική συμβολή στην ισόρροπη περιφερειακή ανάπτυξη, στην αντιμετώπιση της πληθυσμιακής αποδυνάμωσης λόγω του περιορισμού της μετεγκατάστασης στις πόλεις, στην αύξηση της πολιτιστικής επικοινωνίας, στην αναβάθμιση της ποιότητας ζωής και στη βελτίωση των συνθηκών ζωής των πολιτών. Θα υπάρξει επίσης σημαντική μείωση της ατμοσφαιρικής και ηχητικής ρύπανσης στο ευρύτερο περιβάλλον, γεγονός που θα ωφελήσει το νησί και το τουριστικό προϊόν».
Χρηματοδοτική κάλυψη του έργου
«Ο Οδικός Άξονας Κρήτης, για να μπορεί να υλοποιηθεί άμεσα και χωρίς χρηματοδοτικά κενά, είναι αυτονόητο ότι θα πρέπει να συνδυάσει μεθοδικά και έξυπνα τους διαθέσιμους πόρους». Αυτό τονίζει στην επιστολή της η ΠΕΔ, σημειώνοντας ότι «στην κατεύθυνση αυτή, οι πόροι του Ταμείου Ανάκαμψης συμπεριλαμβανομένων και άλλων χρηματοδοτικών πηγών ( ΕΣΠΑ, πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, πρόγραμμα Γιούνκερ, πόροι ΕΤΕΠ κλπ.) αποτελούν ένα πολυδύναμο χρηματοδοτικό εργαλείο, για να καλύψει πλήρως τις ανάγκες του έργου.
Για την έγκαιρη ολοκλήρωση, συντήρηση και λειτουργία του, οι στοχευμένες μελέτες θα υποδείξουν το κατάλληλο σύστημα που διασφαλίζει την εκπλήρωση των παραπάνω προϋποθέσεων και στόχων.
Σημείο κλειδί αποτελεί η ανακοίνωση για την ταυτόχρονη υλοποίηση του έργου, καθώς επίσης και οι αντίστοιχες πηγές και μοντέλα χρηματοδότησης. Θεωρούμε αυτονόητο ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση θα πρέπει να ενημερωθεί άμεσα και ολοκληρωμένα πριν την κατάληξη του τελικού σχεδιασμού λαμβάνοντας υπόψη την πρόταση που αναφέραμε παραπάνω.
Για τον σκοπό αυτό, κρίνουμε απαραίτητη μία συνάντηση με την ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών& Δικτύων, όπου θα έχουμε την ευκαιρία να ενημερωθούμε για τις βασικές παραμέτρους και το χρονοδιάγραμμα του έργου.
Παρακαλούμε όπως προγραμματιστεί η συνάντηση με την αντιπροσωπεία της ΠΕΔ Κρήτης το επόμενο χρονικό διάστημα».