Ο πρόεδρος της ΠΕΔ Γ. Κουράκης με τον δήμαρχο Πλατανιά Γ. Μαλανδράκη και τον δήμαρχο Ρεθύμνου Γ. Μαρινάκη
ο δήμαρχος Ρεθύμνου Γ. Μαρινάκης

Αντιμέτωπος με κρίσιμα ερωτήματα και για τη νέα χάραξη, τις εναλλακτικές διαδρομές, για τα χρονοδιαγράμματα, για τα διόδια του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) βρέθηκε στη χθεσινή συνεδρίαση της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κρήτης ο διευθυντής Συγκοινωνιακών Έργων του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης κ. Γ. Αγαπάκης. Το στέλεχος του Οργανισμού ενημέρωσε αναλυτικά τους δημάρχους της Κρήτης για τις νέες χαράξεις, για την ωριμότητα των μελετών και των έργων και για τα τεχνικά χαρακτηριστικά τους, περιγράφοντας με επιστημονική ακρίβεια τον σχεδιασμό υλοποίησης του ΒΟΑΚ.

Όχι μόνο ΒΟΑΚ αλλά και ΝΟΑΚ

Ο πρόεδρος της ΠΕΔ Κρήτης κ. Γ. Κουράκης αναφέρθηκε για μια ακόμα φορά στην αναγκαιότητα κατασκευής ενός ενιαίου έργου από τη Σητεία μέχρι το Καστέλλι Κισάμου και τόνισε ότι τόσο η ΠΕΔ όσο και η Αυτοδιοίκηση της Κρήτης θα παρακολουθούν από κοντά τις εξελίξεις και θα συμμετέχουν στη διαβούλευση που αφορά κάθε φάση του έργου, διεκδικώντας παράλληλα σαφές χρονοδιάγραμμα υλοποίησης αλλά και χρηματοδοτικό πρόγραμμα για το τμήμα  από τον Άγιο Νικόλαο μέχρι τη Σητεία.

Επίσης ο κ. Κουράκης τόνισε ότι αιχμή των διεκδικήσεων της ΠΕΔ αποτελούν επίσης η σύνδεση του ΒΟΑΚ με το αεροδρόμιο και με το λιμάνι των Χανίων στη Σούδα, οι κάθετοι άξονες, ο νότιος οδικός άξονας που θα συνδέει το νέο αεροδρόμιο Ηρακλείου στο Καστέλλι με τη Μεσσαρά, αλλά και η σύνδεση του νέου αεροδρομίου Καστελλίου με Βιάννο και Ιεράπετρα.

Γιατί διόδια;

Από την πλευρά του ο αντιδήμαρχος Καθαριότητας  του Δήμου Ηρακλείου κ. Κώστας Βαρδαβάς έθεσε μια σειρά ζητήματα σε σχέση με τη νέα χάραξη και το Ηράκλειο αλλά και την επιβολή διοδίων. Ειδικότερα επικαλέστηκε την ομιλία του κ. Αγαπάκη από την οποία διαφάνηκε ότι δεν τίθεται ζήτημα νέας χάραξης Ηράκλειο-Λινοπεράματα διότι είναι εξαιρετικά κοστοβόρο.  Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι το μεγαλύτερο αστικό κέντρο της Κρήτης κόβεται στα δύο από τον βόρειο οδικό άξονα.

Με βάση την ενημέρωση του κ. Αγαπάκη οι μελετητές θα εισηγηθούν αναβάθμιση των κόμβων στο Ηράκλειο. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι οι κόμβοι αυτοί για να έχουν τη γεωμετρία που πρέπει θα πρέπει να αναπτυχθούν δεξιά και αριστερά του ΒΟΑΚ, δηλαδή σε κατοικημένες περιοχές. Άρα ουσιαστικά είμαστε αντιμέτωποι με μια επιπλέον επιβάρυνση στο αστικό συγκρότημα και στους γύρω δρόμους.

Αυτό σημαίνει ότι εάν δρομολογηθεί η αναβάθμιση θα έχουμε μια βελτιωμένη εικόνα ως προς την είσοδο-έξοδο αλλά μια επιβάρυνση προς το αστικές περιοχές. Ένα δεύτερο ζήτημα που έθεσε ο κ. Βαρδαβάς ήταν αυτό των διοδίων, καθώς όπως είπε το συγκεκριμένο τμήμα είναι ενταγμένο στη σύμβαση παραχώρησης, πράγμα το οποίο σημαίνει ότι θα μπουν διόδια στη διαδρομή επικοινωνίας από το ανατολικό στο δυτικό πολεοδομικό συγκρότημα.

Ο ίδιος σημείωσε παράλληλα ότι οι κυβερνητικές θριαμβολογίες των ανακοινώσεων στα Χανιά θα πρέπει να έχουν την εγκράτεια που απαιτεί η επαφή με την πραγματικότητα. Για παράδειγμα εάν μια μελέτη στην Παχιά Άμμο, την οποία επικαλέστηκε ο κ. Αγαπάκης, για να ολοκληρωθεί απαιτήθηκαν 8 χρόνια μόνο για τα περιβαλλοντικά, ο καθένας καταλαβαίνει ποσος χρόνος θα απαιτηθεί για τις υπόλοιπες.

Τα χρονοδιαγράμματα του ΒΟΑΚ

Ο δήμαρχος Αρχανών Αστερουσίων Μ. Κοκοσάλης έθεσε το ζήτημα του χρόνου σε ό,τι αφορά την πορεία υλοποίησης του σχεδιασμού υλοποίησης του Β.Ο.Α.Κ. που ανακοίνωσε η κυβέρνηση. Ειδικότερα όπως είπε, αν κάποιος θέλει να αποφύγει να μπει στη διαδικασία να κρίνει τη νέα χάραξη και να μπει σε ειδικά τεχνικά θέματα, εγείρονται σοβαρά ζητήματα σε σχέση με το χρονοδιάγραμμα των εργασιών.

Δηλαδή για παράδειγμα, εάν μια μελέτη για να ωριμάσει χρειάστηκε οκτώ χρόνια, όπως ανέφερε στην παρουσίασή του το στέλεχος του ΟΑΚ κ. Αγαπάκης, τα τμήματα του έργου που δεν έχουν μελέτες πόσο χρόνο θέλουν για να ετοιμαστούν; Όπως είπε, υπάρχουν πολλά τμήματα που δεν έχουν μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων χωρίς τις οποίες δεν πας πουθενά. Αντίστοιχα υπάρχουν τμήματα που βρίσκονται σε επίπεδο προμελέτης. Εδώ για να ωριμάσει η προετοιμασία και να φτάσουμε στη δημοπράτηση πόσος χρόνος θα χρειαστεί;

Είμαστε ξεχασμένοι

«Ιεράπετρα Β.Ο.Α.Κ. ακούμε και Β.Ο.Α.Κ. δε βλέπουμε. Το ίδιο ισχύει και για το Ν.Ο.Α.Κ. (Νότιο Οδικό Άξονα)», τόνισε ο δήμαρχος Ιεράπετρας Θ. Καλατζάκης ο οποίος περιέγραψε ότι ενώ θεωρητικά όλοι μιλούν για τη σύνδεση Κισάμου – Σητείας, πρακτικά ο σχεδιασμός σταματάει στον Άγιο Νικόλαο, καθώς όλοι οι υπόλοιποι είμαστε ξεχασμένοι. Υπάρχουν σημαντικές μελέτες ώριμες όπως Καλό Χωριό-Φρουζί αλλά το ζήτημα είναι η χρηματοδότησή τους και αυτό είναι τελικά ένα κρίσιμο ζητούμενο για το οποίο θα πρέπει να δοθούν συγκεκριμένες απαντήσεις.

Στην ίδια συνεδρίαση τέθηκε και το πρόβλημα που δημιουργήθηκε με την “Κοινοπολιτεία”. Μια κοινοπραξία που είχε στόχο την πραγματοποίηση διαφόρων έργων, που όμως δεν αποπλήρωσε όλες τις εργατικές εισφορές στο ΙΚΑ, με αποτέλεσμα το χρέος, μαζί με τις προσαυξήσεις, να φθάνει σήμερα στις 280.000 ευρώ. Αποτέλεσμα της εξέλιξης αυτής ήταν όσοι Δήμοι της Κρήτης μετείχαν στην κοινοπραξία “Κοινοπολιτεία” να μην μπορούν να πάρουν ασφαλιστική ενημερότητα, προκειμένου να εκταμιεύσουν χρήματα και να πληρώσουν τα διάφορα έργα  που πραγματοποιούν.

Το θέμα ανέλαβε να διαχειριστεί και να λύσει ο πρόεδρος της ΠΕΔ με σχετική πρωτοβουλία που θα αναλάβει προκειμένου να λυθεί.