Στον απόηχο των βαρύτατων πολιτικών και νομικών καταγγελιών της αντιπολίτευσης για τη δημιουργία του Αναπτυξιακού Οργανισμού «Ηράκλειο Α.Ε.», -που έχει ήδη προσφύγει στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση προκειμένου να ακυρωθεί-, η δημοτική Αρχή επιχειρεί να αντιτάξει τα επιχειρήματα της ισχυριζόμενη ότι πρόκειται για «παραποίηση της πραγματικότητας που δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή».
Όπως είναι γνωστό, η αντιπολίτευση έχει καταγγείλει μεταξύ άλλων ότι η Δημοτική Αρχή με τον τρόπο που επέλεξε να συγκροτήσει τη νέα αναπτυξιακή εταιρεία δημιουργεί ένα νέο Δήμο διορισμένο και όχι εκλεγμένο, που θα δρα χωρίς δημόσιο έλεγχο, ενώ με καθαρό τρόπο ανοίγει την ιδιωτικοποίηση της καθαριότητας.
Παράλληλα στο κείμενο της προσφυγής της καυτηρίασε τους αδικαιολόγητα υψηλούς μισθούς των επικεφαλής της εταιρείας (προέδρου, διευθύνοντος συμβούλου, γενικών διευθυντών και διευθυντών ) που ανέρχονται σε ποσά της τάξεως των 2.500-3800 ευρώ, καταγγέλλοντας ότι «προκαλεί τους άνεργους, τους υποαπασχολούμενους, τους έτερο- απασχολούμενους νέους επιστήμονες, και τα έμπειρα στελέχη του δήμου…»
Στο κείμενο της απάντησης της δημοτικής Αρχής που φέρει την υπογραφή του αντιδημάρχου κ. Γ.Σισαμάκη, τονίζεται μεταξύ άλλων ότι, «πρέπει να καταστεί απολύτως ξεκάθαρο ότι η Δημοτική Αρχή αφού εξάντλησε κάθε περιθώριο συνεννόησης με τις παρατάξεις της Αντιπολίτευσης, έκανε χρήση του νόμου όπως δικαιούται για να συστήσει έναν νέο Αναπτυξιακό Οργανισμό, ο οποίος θα λειτουργήσει συμπληρωματικά και βοηθητικά στις καταπονημένες λόγω υποστελέχωσης Υπηρεσίες του Δήμου.
Το ίδιο ακριβώς έχουν πράξει δεκάδες Δήμοι αλλά και Περιφέρειες σε ολόκληρη την Ελλάδα (και η Περιφέρεια Κρήτης, μεταξύ άλλων). Με πιο απλά λόγια, δεκάδες Δήμοι και Περιφέρειες έκριναν ότι η σύσταση ενός Αναπτυξιακού Οργανισμού θα είναι ένα χρήσιμο εργαλείο στα χέρια τους για να προσφέρουν περισσότερα στους πολίτες.
Άρα, η προσπάθεια να παρουσιαστεί η σύσταση αυτού του οργανισμού σαν κάτι πρωτοφανές και σχεδόν «σκοτεινό» δεν έχει λογική.
Θα κατανοούσα παρόμοιες αντιδράσεις, ίσως και μεγαλύτερης έντασης αν πράτταμε το ακριβώς αντίθετο: δηλαδή, αν ΔΕΝ αξιοποιούσαμε το νόμο και αφήναμε χωρίς τα απαιτούμενα εργαλεία τόσο την παρούσα όσο και τις επόμενες δημοτικές αρχές. Επί της ουσίας λοιπόν, η συγκεκριμένη αντίδραση, δεν χαρακτηρίζει τις ενέργειες της Δημοτικής Αρχής. Αυτές είναι διαφανείς, σύννομες και πάντα προς όφελος του Δήμου και των δημοτών, από τους οποίους και θα κριθούν.
Η αντίδραση είναι κυρίως χαρακτηριστική της αγωνίας των παρατάξεων της Αντιπολίτευσης να καταγγείλουν το νόμο συνολικά και να πλήξουν την Δημοτική Αρχή.
Αγωνία εν μέρει κατανοητή. Αυτό που δεν κατανοούμε και δεν θα επιτρέψουμε είναι να μην έχουμε ένα ισχυρό Δήμο ο οποίος να αξιοποιεί όλες τις παρεχόμενες δυνατότητες και όλα τα διαθέσιμα εργαλεία προκειμένου να παράγει το μέγιστο δυνατό έργο για τους δημότες του. Παρακάτω παραθέτω συνοπτικά ορισμένες από τις ανακρίβειες («μύθοι») που υπάρχουν στο κείμενο της προσφυγής των πέντε παρατάξεων.
Μύθος 1ος: Είναι μη νόμιμο, αντισυνταγματικό και αντιδημοκρατικό να αποφασίσει η Οικονομική Επιτροπή τη σύσταση του αναπτυξιακού οργανισμού
Αλήθεια 1η: Με το νόμο 4811/2021 στο Άρθρο 55 ορίζεται η Οικονομική Επιτροπή των Δήμων ως αρμόδιο συλλογικό όργανο για την λήψη απόφασης για την ίδρυση ή συμμετοχή του δήμου σε Αναπτυξιακό Οργανισμό Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Η δική μας αντίληψη είναι ότι η εφαρμογή των νόμων είναι μονόδρομος σε μια ευνομούμενη πολιτεία και κοινωνία.
Μύθος 2ος : Ο Αναπτυξιακός Οργανισμός καταργεί το ΑΣΕΠ και οδηγεί σε προσλήψεις ημετέρων και ταυτόχρονα οδηγεί στην αδιαφάνεια.
Αλήθεια 2η : Η νομοθεσία ορίζει ρητά ότι το τακτικό προσωπικό που θα στελεχώσει τον Αναπτυξιακό Οργανισμό προσλαμβάνεται μέσω ΑΣΕΠ. Παράλληλα όλες οι ενέργειες του Αναπτυξιακού Οργανισμού σχετικά με συμβάσεις και αναθέσεις υπάγονται κανονικά στον 4412/2016 και μάλιστα με αναδρομική διάταξη. Το παραπάνω νομικό πλαίσιο διασφαλίζει τόσο την νομιμότητα όσο και την διαφάνεια της λειτουργίας του Οργανισμού, όπως ακριβώς πρέπει.
Μύθος 3ος: Τα στελέχη του οργανισμού είναι ακριβοπληρωμένα, προκαλούν ανέργους και θίγουν υπάλληλους του Δήμου.
Αλήθεια 3η: Όλοι μισθοί που προϋπολογίζονται είναι από το ενιαίο μισθολόγιο με την παραδοχή ότι ο κάθε υπάλληλος πέρα από την εκπαιδευτική βαθμίδας (ΠΕ, ΤΕ, ΔΕ), έχει 10ετη προϋπηρεσία και ένα τέκνο. Σε κάθε περίπτωση ο τελικός μισθός θα προκύπτει σύμφωνα με το ενιαίο μισθολόγιο αλλά και τα πραγματικά επαγγελματικά προσόντα του εργαζομένου.
Μύθος 4ος : Η Δημοτική Αρχή αρνήθηκε τον διάλογο με τις παρατάξεις της Αντιπολίτευσης.
Αλήθεια 4η : Έγιναν αρκετές προσπάθειες συνεννόησης με τις παρατάξεις της Αντιπολίτευσης και επί μεγάλο χρονικό διάστημα, χωρίς αποτέλεσμα. Τελευταία προσπάθεια ήταν πρόσκληση προς τους επικεφαλής σε συνάντηση για ενημέρωση και συζήτηση πριν την ψήφιση του Οργανισμού. Οι παρατάξεις που προσήλθαν ήταν μόνο η «Λαϊκή Συσπείρωση» και η «Ηράκλεια Πρωτοβουλία». Επισημαίνω επίσης ότι ζητήθηκε από παρατάξεις της Αντιπολίτευσης να συμμετέχουν στο Διοικητικό Συμβούλιο του Οργανισμού και αρνήθηκαν. Δικαίωμά τους ασφαλώς. Ωστόσο το να διαμαρτύρονται σήμερα για τον αποκλεισμό τους ακούγεται τουλάχιστον προκλητικό».