Το σχέδιο πεζοδρόμησης των οδών Έβανς, Σμύρνης Ζωγράφου, Χ. Γιάνναρη, των κάθετων οδών και της 1821
Το σχέδιο πεζοδρόμησης των οδών Έβανς, Σμύρνης Ζωγράφου, Χ. Γιάνναρη, των κάθετων οδών και της 1821

Το μέλλον της κυκλοφοριακής οργάνωσης του ιστορικού κέντρου του Ηρακλείου είναι απόλυτα συνυφασμένο με ένα ευρύτατο δίκτυο πεζοδρομήσεων, χωρίς ωστόσο να παραγνωρίζεται η ανάγκη να διασφαλιστούν τόσο τα ζητήματα πρόσβασης όσο και τα θέματα στάθμευσης των μόνιμων κατοίκων, για τα οποία δρομολογούνται λύσεις μέσα από τη νέα κυκλοφοριακή μελέτη.

Αυτό τονίζει με δηλώσεις του στην «Π» ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων κ. Γιάννης Αναστασάκης αναφερόμενος στη νέα κυκλοφοριακή μελέτη που έχει στα χέρια της η Λότζια, σημειώνοντας παράλληλα ότι άμεσα όλος ο σχεδιασμός θα τεθεί σε ένα πλαίσιο ευρείας διαβούλευσης.

Οι προτάσεις που ξεχωρίζουν

Ο ίδιος, αναφερόμενος στα προτεινόμενα σενάρια της κυκλοφοριακής μελέτης, ξεχωρίζει ως εξαιρετικά ενδιαφέροντα προκειμένου να αξιοποιηθούν  τη μετατροπή της οδού Δουκός Μποφώρ σε δρόμο διπλής κυκλοφορίας, καθώς θα βελτιώσει τους όρους πρόσβασης και κυκλοφορίας από και προς το ιστορικό κέντρο με την παραλιακή. Συγκεκριμένα, στην μελέτη προτείνεται η αμφιδρόμηση της Δουκός Μποφώρ, από την οδό Ανεμογιάννη, μέχρι την οδό Επιμενίδου.

Ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων Γιάννης Αναστασάκης

Αντίστοιχα, ο αντιδήμαρχος  αξιολογεί ως σημαντικό  να γίνουν κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στην πλατεία 18 Άγγλων, για την οποία υπάρχουν δύο εναλλακτικά σενάρια. Το πρώτο αφορά στη διατήρηση του κυκλικού κόμβου και τη διαπλάτυνση των πεζοδρομίων, ώστε να περιοριστεί ο χώρος κυκλοφορίας των οχημάτων, ενώ το δεύτερο στην κατάργηση της κυκλικής πορείας των οχημάτων ώστε η κίνηση των οχημάτων να διεξάγεται μέσα από δύο λωρίδες κυκλοφορίας για κάθε κατεύθυνση οι οποίες θα διαχωρίζονται με κεντρική διαχωριστική νησίδα.

Στα σημεία της μελέτης  που ξεχωρίζει ο αντιδήμαρχος προσθέτει και τη διαμόρφωση κυκλικού κόμβου μεταξύ λεωφόρου Δημοκρατίας και Ανεμογιάννη, καθώς στην περιοχή επιρροής του κόμβου υπάρχουν δύο από τις πιο κεντρικές πλατείες της πόλης και συγκεκριμένα η πλατεία Ελευθερίας και η πλατεία Καζαντζάκη.

Οι πεζοδρομήσεις

Σε ό,τι αφορά στο ευρύ δίκτυο των πεζοδρομήσεων που προτείνει η κυκλοφοριακή μελέτη, ο κ. Αναστασάκης τονίζει ότι εδώ και τέσσερα χρόνια ουσιαστικά έχουμε την πειραματική εφαρμογή της πεζοδρόμησης λόγω των περιοριστικών κυκλοφοριακών μέτρων που εφαρμόστηκαν για να υλοποιηθεί το έργο της ανάπλασης του άξονα της Δικαιοσύνης. Το μέτρο έχει ήδη δείξει την επιτυχία του στην πράξη και είναι σημαντικό το γεγονός ότι στην κατεύθυνση αυτή συνηγορεί και ο Εμπορικός Σύλλογος Ηρακλείου που έχει εναρμονισμένη προσέγγιση κυκλοφοριακά με τη δημοτική Αρχή.

Προκρίνεται η μετατροπή της Δουκός Μποφώρ σε δρόμο ταχείας κυκλοφορίας
Ο αντιδήμαρχος Γιώργος Καραντινός

Όπως είναι γνωστό, η πρόταση των μελετητών προβλέπει – στο πλαίσιο της προσπάθειας δραστική μείωση της διαμπερούς κυκλοφορίας στον ιστορικό ιστό-να γίνει η πεζοδρόμηση του άξονα Δικαιοσύνης στο τμήμα από την οδό Ιδομενέως- Ίδης -λεωφ. Καλοκαιρινού μέχρι την οδό Καζάνη. Παράλληλα στη μελέτη προτείνεται η διεύρυνση των πεζοδρομήσεων συμπεριλαμβάνοντας σε αυτές τις οδούς Έβανς (μικρή Έβανς) και  Σμύρνης, Ζωγράφου, Χατζημιχάλη Γιάνναρη, και τις κάθετες σε αυτές, Γιαννιτσών, Τζαγκαράκη, Ρούσου Χούρδου και Κοζύρη καθώς και τη 1821.

Με την προτεινόμενη πεζοδρόμηση εκτιμάται σταδιακά ότι θα μειωθεί ο κυκλοφοριακός φόρτος ΙΧ οχημάτων που προσεγγίζει σήμερα την περιοχή είτε από την λεωφόρο Δημοκρατίας, είτε από την λεωφόρο Ικάρου. Θα αναπτυχθεί η εμπορική δραστηριότητα των καταστημάτων και θα αναβαθμιστεί αισθητικά και τουριστικά η περιοχή.

Ευρεία διαβούλευση

Όπως είναι γνωστό, αύριο πρόκειται να συγκληθεί η Επιτροπή Κυκλοφορίας, όπου θα συζητηθεί όλος ο σχεδιασμός και θα γίνουν  όλες οι αναγκαίες παρατηρήσεις για τον εξωραϊσμό του.  Όμως, το σημαντικό είναι, όπως τονίζει ο αντιδήμαρχος Γιάννης Αναστασάκης,  όλος ο σχεδιασμός να προωθηθεί σε όλη την κοινωνία, ώστε να γίνουν παρατηρήσεις, βελτιώσεις και διορθωτικές παρεμβάσεις με βάση τις σύγχρονες ανάγκες.